منابع آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان و مشاوران 1403

منابع آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان و مشاوران

برای آمادگی شرکت در این آزمون مطالعه منابع درسی خاصی در نظر گرفته نشده است و انتظار میرود که دانش آموختگان کارآمد این رشته ها، طی سال های تحصیل و کارآموزی دانشگاهی به ظرفیت های مورد نیاز این آزمون دست یافته باشند.

آزمون صلاحیت حرفه ای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره شامل 100 سوال چهار گزینه ای است که دربرگیرنده موارد زیر است:

  • راهبری حرفه ای

سؤالات این گستره، پختگی تصمیم گیری و مدیریت حرفه ای روانشناس یا مشاور در برخورد با موقعیت های مختلف تعامل با مراجعان را ارزیابی میکند. در واقع سؤالات این حوزه، روانشناس یا مشاور را در یک موقعیت خاص قرار میدهد و از او میخواهد مناسبترین راهکار را پیشنهاد دهد؛ به عنوان مثال ممکن است از او سؤال شود که در جریان مشاوره در برخورد با خشم ناگهانی مراجع، کدام راهکار مناسب تر است.

  • خلاقیت حرفه ای 

سؤالات این گستره، ظرفیت توانمندی برخورد مناسب با مراجعان برحسب تفاوت های فردی آنان و استفاده خلاقانه از ظرفیت های فردی روانشناس یا مشاور را ارزیابی میکند. در واقع سؤالات این حوزه میزان انعطاف پذیری و آمادگی برخورد روانشناس یا مشاور را در مواجهه با افراد متفاوت مورد توجه قرار میدهد؛ به عنوان مثال ممکن است از او سؤال شود که در جریان کار با مراجعی که نیازهای ویژه و گوناگونی مطرح میکند، کدام برخورد مناسب تر است.

  • اخلاق حرفه ای

سؤالات این گستره، ظرفیت آگاهی و آشنایی روانشناس یا مشاور از استانداردهای اخلاقی برای مدیریت ارتباط با مراجعان را ارزیابی میکند. در واقع سؤالات این حوزه میزان آشنایی و ظرفیت برخورد با مسائلی را شامل میشود که رعایت آنها در مداخلات روانشناختی در جهت رعایت حقوق انسانی است. به عنوان مثال ممکن است در اینجا سؤال شود که اگر مراجعی قصد ارتکاب جرم یا بزه را داشت، شما کدام شیوه برخورد را انتخاب میکنید.

  • مسائل فرهنگی و اجتماعی

سؤالات این گستره، میزان آشنایی و شناخت روانشناس یا مشاور را از ساختار بومی و اجتماعی مرتبط با حوزه فعالیت تخصصی خود ارزیابی میکند. در واقع سؤالات این حوزه به این مسأله توجه میکند، که روانشناس یا مشاور، افزون بر دانش کلی و عمومی این رشته ها تا چه حد مسائل روانشناختی کشور و یا ساختارها و تشکیلات مواجهه با این مسائل را میشناسد. به عنوان مثال ممکن است از او سؤال شود که سازمان هلال احمر در کدامیک از حوزه های سلامت روانی نقش آفرینی میکند.

با توجه به اهمیت هر چهار گستره در شایستگی حرفه ای متخصصان رشته های روانشناسی و مشاوره همه سؤالات آزمون صلاحیت حرفه ای از ضریب یکسانی برخوردار هستند.

صفحات مرتبط با آزمون صلاحیت حرفه ای روانشناسان و مشاوران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا