چگونه معلم گرافیک شویم؟

 

یکی از رشته‌های هنری و فنی در هنرستان‌ها، گرافیک است. هنرجویان در طول سه سال دوره دبیرستان باید مباحث و سرفصل‌‌های آموزشی مربوطه را پاس کنند. به همین منظور برای آموزش هنرجویان رشته گرافیک، از معلمان گرافیک کمک گرفته مي‌شود. خیلی از افراد دوست دارند معلم گرافیک شوند اما راه و روش آن را بلد نیستند.

اولین راه برای معلم گرافیک شدن، تحصیل در رشته گرافیک است. به این طریق که هنرجویان بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه، باید در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ویژه هنرآموزان شرکت کرده و در صورت قبولی در مراحل استخدامی به عنوان معلم گرافیک در هنرستان‌ها مشغول خواهند شد. ما در این مقاله به طور کامل به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید معلم گرافیک شوید.

برای کسب آمادگی بیشتر برای شرکت در آزمون های استخدامی هنرآموز گرافیک و در صورت تمایل به دانلود رایگان نمونه سوالات تخصصی هنرآموز گرافیک (نقاشی و فتوگرافیک)، میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

سوالات تخصصی استخدامی هنرآموز گرافیک

منظور از معلم گرافیک کیست؟

قبل از آن‌که با شرایط و روش‌های معلم گرافیک شدن، آشنا شوید ابتدا باید بدانید وظیفه یک معلم گرافیک چیست؟

یک معلم گرافیک یا هنرآموز گرافیک، وظیفه تعلیم و تربیت هنرجویان رشته گرافیک را در هنرستان‌ها بر عهده دارد. بنابراین در درجه اول، باید انگیزه و علاقه کافی به این کار را داشته باشد تا بتواند هنرجویانی متعهد و متخصص تربیت کند.‌ معلم گرافیک تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته گرافیک به اتمام رسانده سپس از طریق آزمون ورودی آموزش و پرورش به این حرفه مشغول می‌شود.

با تحصیل در چه رشته‌هایی می توان معلم گرافیک شد؟

سوالی که ممکن است در ذهن خیلی از مخاطبان پیش آید این است که از طریق تحصیل در کدام رشته‌های دانشگاهی می‌توان وارد شغل معلمی گرافیک شد؟ ما در این مقاله تا آن‌جا که امکان داشت سعی کردیم لیست تمامی رشته‌های هنری را که می‌توان از طریق آن‌ ها معلم گرافیک شد، را برای شما عزیزان ارائه دهیم.

از رشته‌های هنری قابل تحصیل در دانشگاه ها که مرتبط با معلم گرافیک هستند می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • تلویزیون و هنرهای دیجیتالی در مقطع کارشناسی و ارشد
  • گرافیک در مقطع کارشناسی و ارشد
  • ارتباط تصویری و تصویر سازی در مقطع کارشناسی و ارشد

شرایط و نحوه شرکت در آزمون ورودی هنرآموز گرافیک آموزش و پرورش

هنرجویان رشته‌های مرتبط با گرافیک در دانشگاه‌ها، در صورتی که مایل به استخدام در آموزش و پرورش به عنوان معلم گرافیک هستند بعد از فارغ‌التحصیلی ابتدا باید در آزمون استخدامی ویژه آموزش و پرورش شرکت کنند. کسانی که در این آزمون موفق به نمره قبولی شوند به عنوان هنرآموز گرافیک در آموزش و پرورش استخدام می‌شوند.

هر ساله معمولا این آزمون‌ها توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود که متناسب با ظرفیت مورد نیاز در شغل محل، نیروهای جدید را استخدام می‌کنند. برای بالا بردن شانس قبولی داوطلبان در آزمون، نمونه سوالات آزمون ویژه هنرآموز گرافیک در سایت‌های مربوطه قابل دانلود است.

برای آمادگی بیشتر برای شرکت در آزمون های استخدامی آموزش و پرورش و در صورت تمایل به دانلود رایگان سوالات عمومی و اختصاصی سازمان آموزش و پرورش، میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

سوالات حیطه عمومی و اختصاصی آموزش و پرورش

استخدام از طریق آزمون‌های ورودی آموزش و پرورش شامل دو مرحله آزمون کتبی و مرحله ارزیابی تکمیلی است که داوطلبان در صورت قبولی در آزمون کتبی به بخش ارزیابی تکمیلی معرفی خواهند شد. هنرجویان برای این‌که در آزمون کتبی ورودی آموزش و پرورش بتوانند قبول شوند باید آمادگی لازم را در خود ایجاد کننند. به همین منظور لازم است قبل از آزمون، منابع مورد آزمایش را شناسایی کرده و مطالعه نمایند. این منابع شامل سه دسته عمومی، اختصاصی و تخصصی است که در بخش زیر، این دروس و کتاب‌ها و مباحث کلیدی آن‌ها معرفی می‌شوند.

منابع دروس عمومی ویژه آزمون استخدامی هنرآموز گرافیک

دروس عمومی و اختصاصی در تمامی رشته‌ها یکسان است. در آزمون ورودی استخدامی آموزش و پرورش منابع عمومی شامل موارد زیر هستند.

معارف و اندیشه‌های اسلامی و قرآنی

منابع معرفی شده برای این بخش یکی شامل طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، نویسنده آیت الله خامنه‌ای از انتشارات صهبا است. منبع دیگر که برای این بخش معرفی شده، تحت عنوان همرزمان حسین باز هم از سید علی خامنه‌ای و انتشارات انقلاب اسلامی است.

تاریخ و فرهنگ تمدن

در این بخش نیز کتاب‌هایی از نویسندگان در این زمینه معرفی شده است. اولین کتاب، خدمات متقابل ایران و اسلام با نویسندگی شهید مرتضی مطهری از انتشارات صدرا است. کتاب دیگری که برای این بخش معرفی شده و قابل مطالعه است شامل مروری بر دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران و کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب از سید مرتضی آوینی می‌شود.

تعلیم و تربیت اسلامی

یکی دیگر از مباحث عمومی که در آزمون استخدامی آموزش و پرورش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، بحث تعلیم و تربیت اسلامی است. منابع معرفی شده برای این مبحث، شامل بخش دوم مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی است. این بخش مربوط به چیستی، چرایی و چگونگی تربیت رسمی و عمومی می‌شود. کتاب دیگری که برای این بخش در نظر گرفته شده است کتاب تعلیم و تربیت در اسلام، از شهید مرتضی مطهری است.

دانش سیاسی، اجتماعی و حقوق اساسی و توانایی‌های ذهنی

کتاب‌های معرفی شده برای این‌ مبحث شامل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، وصیت‌نامه الهی سیاسی امام راحل و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از مقام معظم رهبری می‌شود. در بخش توانایی‌های ذهنی منبع خاصی ذکر نشده است و در واقع داوطلبان باید از ذهن و دانش قبلی خود برای حل سوالات این بخش استفاده کنند.

منابع دروس اختصاصی ویژه آزمون استخدامی هنرآموز گرافیک

یکی دیگر از منابع مشترک در آزمون استخدامی آموزش و پرورش دروس اختصاصی است.‌ این دروس شامل مباحث اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش، روانشناسی تربیتی، روش‌ها و فنون تدریس و نیز سنجش و ارزشیابی است. منابع معرفی شده در بخش اسناد بالادستی شامل سیاست‌های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و آیین‌نامه اجرایی مدارس مصوب سال 1400 شورای عالی آموزش و پرورش می‌شود.

در بخش روش‌ها و فنون، تاکید بیشتر بر مبانی نظری تدریس و یادگیری، مدیریت و طراحی فعالیت‌های آموزشی، اصول و روش‌های مدیریت کلاس درس، مهارت‌های خلق موقعیت و فرصت‌های یادگیری، روش‌های تدریس مبتنی بر شناخت‌گرایی و سازنده‌گرایی با رویکردهای تحولی، راهبردهای یاددهی و یادگیری، مهارت‌های مورد نیاز معلم پیش از تدریس، حین تدریس و پس از تدریس، انواع الگوها و مدل‌های تدریس است. منبع پیشنهادی برای این مباحث، کتاب روش‌ها و فنون از دکتر حسن شعبانی است.

در روانشناسی تربیتی تاکید بر محورهای کاربرد نظریه‌های یادگیری در کلاس، نظریه‌های هوش، تفکر، خلاقیت و استعداد در کلاس، کاربرد نظریه‌های انگیزشی و هیجان در آموزش، کاربرد نظریه‌های تحولی در آموزش، شناخت تفاوت‌های فردی در یادگیری، تعاریف و مفاهیم مرتبط است. یک کتاب پیشنهادی در این زمینه، روانشناسی تربیتی تالیف دکتر سیف است. منبع پیشنهادی دیگر کتاب مسئولیت و سازندگی از علی صفایی را می‌توان نام برد.

در بحث سنجش و اندازه‌گیری بیشترین تاکید بر محورهای تعریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط، سنجش مشاهده‌ای، سنجش عملکردی، سنجش رفتاری، سنجش عاطفی، سنجش تکوینی و پوشه‌کار است.

منابع دروس تخصصی آزمون استخدامی هنرآموز گرافیک و فتوگرافیک

در مباحث تخصصی هنرآموز گرافیک منابع پیشنهادی آزمون شامل دو بخش شایستگی‌های فنی کارگاهی هنرهای تجسمی و دانش فنی هنرهای تجسمی است.

مباحث حیطه شایستگی‌ها عبارتند از:

  • عکاسی آتلیه و مراسم
  • طراحی نشانه
  • تصویرگری کتاب کودک و نظارت بر چاپ
  • عکاسی طبیعت، مستند و گزارشی
  • گرافیک نشر و مطبوعات

مباحث حیطه دانش فنی نیز به شرح زیر است:

  • طراحی و زبان بصری
  • مبانی هنرهای تجسمی
  • طراحی 1 و 2
  • دانش فنی پایه ( فتو و گرافیک)
  • دانش فنی تخصصی ( فتو و گرافیک)

مصاحبه،‌ ارزیابی تکمیلی و گزینش

همان‌طور که گفته شد، آزمون ورودی استخدامی هنرآموز گرافیک در دو بخش آزمون کتبی و ارزیابی تکمیلی طراحی شده است. داوطلبانی که در بخش آزمون کتبی نمره قبولی را کسب کنند، وارد مرحله بعد می‌شوند. در این بخش کلیه مهارت‌های معلمی همراه با یک سری شاخص‌ها و شایستگی‌ها از داوطلبان خواسته می‌شود. برای قبولی در این بخش نیز متقاضیان باید آمادگی لازم را کسب کنند.‌ از مهارت‌های این بخش می‌توان به مهارت ارتباط موثر با دانش‌آموزان، خلاقیت و نوآوری در آموزش، استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش، مدیریت کلاس، قدرت و فن بیان،‌ انتقاد پذیری و مسئولیت‌پذیری را نام برد.‌ داوطلبانی که بتوانند در این مرحله نیز حد نصاب نمره را به دست آورند، نمره قبولی آن‌ها با نمره کتبی جمع شده و به این ترتیب کسانی که بالاترین امتیاز را بیاورند، به عنوان‌ معلم گرافیک انتخاب می‌شوند.

جهت آگاهی از آخرین اخبار استخدامی و کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با آزمون استخدامی دبیری و هنرآموز، میتوانید با کلیک بر روی لینک زیر به صفحه اختصاصی اخبار استخدامی آموزش و پرورش مراجعه نمایید:

اخبار استخدامی آموزش و پرورش

جمع­ بندی

معلم گرافیک یکی از شاخه‌های معلمی در هنرستان‌ها محسوب می‌شود که هر ساله به منظور تامین نیروی انسانی مورد نیاز، از بین فارغ‌التحصیلان رشته‌های طراحی و گرافیک در دانشگاه‌ها با برگزاری آزمون ورودی هنرآموز گرافیک می‌پذیرد.‌ به طور کلی روند پذیرش معلمان گرافیک شامل دو مرحله آزمون کتبی و مصاحبه است که شرط لازم برای ورود به مصاحبه، آوردن نمره قبولی در قسمت کتبی آزمون است. در نهایت نمره داوطلبان در قسمت مصاحبه با نمره کتبی آن‌ها جمع شده و کسانی که بالاترین نمره را بیاورند به استخدام پیمانی آموزش و پرورش درخواهند آمد. داوطلبانی که قصد قبولی در آزمون را دارند بهتر است نمونه سوالات استخدامی ادوار قبلی را مطالعه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا