دانلود رایگان مقاله مدل جدید برای ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژه های تونل سازی

عنوان فارسی
مدل جدید برای ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژه های تونل سازی
عنوان انگلیسی
New Model for Environmental Impact Assessment of Tunneling Projects
صفحات مقاله فارسی
0
صفحات مقاله انگلیسی
21
سال انتشار
2014
نشریه
Scirp
فرمت مقاله انگلیسی
PDF
کد محصول
E5142
رشته های مرتبط با این مقاله
مهندسی عمران
گرایش های مرتبط با این مقاله
سازه
مجله
مجله حفاظت از محیط زیست - Journal of Environmental Protection
دانشگاه
Mining Engineering Department
کلمات کلیدی
تونل زیست محیطی، تونل زنی، روش ماتریکس، تونل سودآور شهری در تهران، تونل اوراسیا در استانبول، تونل زهکش تسوین وان در هنگ کنگ
ترجمه بخشی از مقاله
طراحان زیرسازی می دانند که دولت، مالکان و کاربران بیشتر و بیشتر در مورد اثرات منفی زیست محیطیِ ناشی از تونل سازی نگران می شوند، لذا ارزیابی های زیست محیطی تونل سازی به یک مسئله ی مهم در روند طراحی تونل تبدیل شده است. در این مطالعه، به منظور ارزیابی تونل ها در مرحله ی ساخت و ساز و بهره برداری، روش ماتریکس که از طریق آن «عوامل تاثیرگذار» و «اجزای زیست محیطی» تعیین می گردند نیز ذکر شده است. اجزای متأثر زیست محیطی به سیزده قسمت تقسیم شدند، از جمله بوم شناسی ، آبهای سطحی، کیفیت هوا و غیره. در این مقاله، روش ماتریکس استفاده شد که برای ارزیابی تاثیر تونل سازی در سه تونل معمولی و مقایسه ی آنها با نمودارهای استاندارد اجزای زیست محیطی، استنتاج و معرفی گردیده بودند. این تونل ها عبارت بودند از: تونل شهری عمومی در تهران، تونل اوراسیا در استانبول و تونل زهکشی سیون وان در هنگ کنگ. مطابق با نتایج به دست آمده، مقاله ی حاضر در نهایت میان سه مورد فوق به این نتیجه رسید که تونل سیون وان در مرحله ی ساخت و ساز بیشتر از سایرین بر روی محیط زیست اثر می گذارد، درحالیکه اثرات تونل اوراسیا بر روی کیفیت هوا در مرحله ی بهره-برداری بسیار قابل توجه است.
6. نتیجه گیری
با استفاده از نتایج این الگوریتم، می توان تصمیم درستی در مورد وضعیت زیست محیطی اتخاذ کرده و چندین قسمت از محل های تونل زنی را به صورت اصولی و قاعده مند ارزیابی نمود.
بررسی داده ها از سه تونل ذکر شده نشان می دهند که تونل جاده اوراسیا کمترین تخریب را روی محیط زیست دارد، درحالیکه تونل سیون وان بیشترین تخریب را در مرحله ی ساخت و ساز داراست. با این حال، تونل سیون وان یک پروژه با زیان حداقلی در مرحله ی بهره برداری است و تونل اوراسیا بیشترین زیان را می رساند. روشِ نشان داده شده برای معدن کاری و عملیات کارخانه ای در ایران ایجاد گردیده اما آن را می توان با موفقیت در مواقع خطرات تونل زنی و فعالیت های کلی تر صنعتی در دیگر کشورها بر طبق مقررات و قوانین زیست محیطی آنان به کار بست.
توجه داشته باشید که به نظر نویسنده، این مطالعه در نوع خود برای اولین بار صورت گرفته؛ بنابراین، این ارزیابی را می توان با صرف زمان بیشتر و دقت و اطلاعات بالاتر روی دیگر تونل ها انجام داد. نمودارهای ارائه شده نیز ایده های مفیدی در مورد اثرات زیست محیطیِ پروژه های مشابه که در اینجا مطالعه شدند، پیشنهاد می دهند.
چکیده

Abstract


Designers of infrastructure are aware that the government, owners and users become more and more concerned about negative environmental impacts of tunnels, so environmental assessment of tunnels are becoming an issue in the process of tunnel design. In this study, to assess tunnels in construction and operation phases, the matrix method, through which the “Impacting Factors” and “Environmental Components” are determined, is also outlined. The affected environment was divided into thirteen components, such as Ecology, Surface water, Air quality, etc. In this paper, matrix method was applied to evaluate the impact of tunneling in three typical tunnels and compare them with standard diagrams of Environmental Components that were derived and introduced. These tunnels were: Urban Utility tunnel in Tehran, Eurasia tunnel in Istanbul and Tsuen Wan drainage tunnel in Hong Kong. Based on the acquired results, the present paper finally concluded that among three cases, Tsuen Wan drainage tunnel affects the environment in construction phase more than others, while Eurasia tunnel effects on air quality are more significant in operation phase.

نتیجه گیری

5. Discussion


Compare all the above cases with standard values obtained for each environmental component indicates that effects of urban utility tunnel construction in congested city Tehran on area landscape, area usage, soil of the area and quietness exceeded from standard values. The impact on air quality, groundwater and the surface is slightly higher than standard, too. In operation phase this tunnel has no significant impact on the environmental components while social issues show an exceedance from the standard amount (Figure 7).


بدون دیدگاه