ترجمه مقاله مبانی معرفت شناسی تحولات نظری در مدیریت آموزشی – نشریه Sage

عنوان فارسی: | مبانی معرفت شناسی تحولات نظری در مدیریت آموزشی |
عنوان انگلیسی: | Epistemological underpinnings oftheory developments in educational administration |
تعداد صفحات مقاله انگلیسی : 13 | تعداد صفحات ترجمه فارسی : 14 |
سال انتشار : 2001 | نشریه : سیج - Sage |
فرمت مقاله انگلیسی : PDF | فرمت ترجمه مقاله : ورد تایپ شده |
کد محصول : 8655 | رفرنس : دارد |
محتوای فایل : zip | حجم فایل : 1.01Mb |
رشته های مرتبط با این مقاله: علوم تربیتی |
گرایش های مرتبط با این مقاله: مدیریت آموزشی |
مجله: مجله استرالیایی آموزش - Australian Journal of Education |
دانشگاه: دانشگاه Kyongju، کره |
کلمات کلیدی: انسجام، مدیریت آموزشی، معرفت شناسی، نظریه منتقدانه، نظریه های آموزشی،مبنای دانش |
مقدمه
نظریه حرکت و اثبات گرایی (پوزیتیویسم) منطقی
نظریه درون گرایی و منتقدانه در مدیریت آموزشی
انسجام گرایی طبیعت گرایانه (ناتورلیسم)
خلاصه
Although it is difficultto categorise the philosophical positions of competing theories of educational administration, it can be said that four major forms of theory have been advanced in the field: traditional positivism, subjectivism, critical theory, and an emerging theory, naturalistic coherentism. The major perspectives developed in the field have been influenced largely by theoretical developments in philosophy. This paper aims to examine the different epistemological commitments of the four competing theories of educational administration advanced to date. The paper analyses the main ideas proposed by each of the four major schools of thought and focuses particularly on their philosophical assumptions concerning the nature of science and their approach to theorising about educational administration.
اگرچه، گروه بندی مواضع فلسفی نظریه های رقیب مدیریت آموزشی، مشکل است، اما می توان گفت که 4 شکل اصلی نظریه در این زمینه (رشته)، توسعه پیدا کرده است، از جمله: اثبات گرایی (پوزیتیویسم) (فلسفه گرایی) سنتی، درون گرایی، نظریه منتقدانه، و یک نظریه در حال ظهور، انسجام گرایی طبیعت گرا (ناتورالیسم). دیدگاه های گسترده تری که در این زمینه توسعه پیدا کرده است، به مقدار زیادی با تحولات نظریه در فلسفه، تحت تاثیر قرار می گیرند. هدف این مقاله، بررسی الزامات معرفت شناسی 4 نظریه رقیب مدیریت آموزشی که تا امروز گسترش پیدا کرده اند، می باشد. این مقاله، ایده های اصلی پیشنهاد شده توسط هر یک از 4 مکتب فکری اصلی را تجزیه و تحلیل می کند و به ویژه روی فرضیات فلسفی آنها که در رابطه با ماهیت علوم و رویکردهای آنها برای نظریه پردازی پیرامون مدیریت آموزشی، می باشد، تمرکز می کند.