آشنایی با دوره قناد سازمان فنی و حرفه ای

شیرینی‌پزی و کیک‌پزی از مشاغل پرطرفدار و دوست‌داشتنی در بین هنرجویان است. در همه‌ی مراسمات اعم از جشن‌ها، مهمانی‌ها، تولدها و حتی مراسم های عزاداری از شیرینی و کیک استفاده مي‌شود. بنابراین می‌توان گفت این حرفه از بازار کار خوبی نیز برخوردار است. برای فعالیت در حوزه‌ی قنادی نیاز به تخصص و مهارت ویژه است. به همین منظور در سازمان فنی و حرفه‌ای، کلاس‌های آموزشی جهت آشنایی با قنادی و شیرینی پزی برگزار می‌شود. تمامی علاقه‌مندان به حرفه‌ی قنادی می‌توانند به صورت رایگان در این دوره آموزشی شرکت‌ کنند. بنابراین اگر می‌خواهید در مورد این دوره، شرایط و نحوه ثبت‌‌نام در آن اطلاعات بیشتری کسب کنید، توصیه می‌شود مطالب ارائه شده در این مقاله را تا انتها، دنبال نمایید.

منظور از قناد کیست؟

قناد به کسی گفته می‌شود که در حوزه‌ی کارهای کیک‌پزی، شیرینی‌پزی، کلوچه، کماج، نقل و نبات، شکلات و … به فعالیت می‌پردازد.‌ بنابراین یک قناد باید بتواند از عهده‌ی مشاغل و کارهای مرتبط با قنادی برآید. شایستگی‌های مرتبط با شغل قنادی شامل پخت انواع کیک، شکلات، شیرینی، دسر، چیز کیک، تارت، کوکی و … است.

دانلود سوالات قناد

 حرفه‌ی قنادی از دیرباز در ایران رواج داشته است. زیرا شیرینی همواره از گذشته‌های دور تا به امروز، در بین ایرانیان یک خوراکی خوشمزه به شمار می‌آید. قدیمی‌ترین شیرینی در ایران به عنوان لاویش معروف بوده است. لاویش در قرن هفتم در زمان امپراتوری ایران، در مجالس مهمانی درباریان و شاهان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. اولین بار، نیشکر در سرزمین‌های بنگال، واقع در جنوب شرقی آسیا کشت شد سپس در ایران و سایر کشورهای خاورمیانه مورد استفاده قرار گرفت. به تدریج و با گذر زمان ایرانیان به کشورهای اروپایی و سایر قاره‌ها مهاجرت کردند. از این طریق قند و شکر به اروپا و سایر قاره‌ها صادر شد و حرفه‌ی قنادی نیز در کشورهای دیگر رواج و گسترش پیدا کرد.

معرفی دوره قناد سازمان فنی و حرفه‌ای

در دوره آشنایی با قناد سازمان فنی و حرفه‌ای هنرجویان با کلیه دانش و اطلاعات لازم در رابطه با حرفه قنادی آشنا می‌شوند. در این دوره هنرجویان ابتدا با انواع کیک و شیرینی، ابزار و وسایل کیک‌پزی آشنا شده سپس روش تهیه و پخت هر کدام، به آن‌ها آموزش داده می‌شود. این دوره زیر نظر اساتید حرفه‌ای و مجرب در زمینه قنادی برگزار می‌شود. آموزش‌های دوره قنادی سازمان فنی و حرفه‌ای به صورت کاملا عملی و مهارتی قابل اجرا است.

استانداردهای مرتبط با شغل قنادی

قنادی جزو مشاغل در حوزه صنایع غذایی محسوب می‌شود. یک قناد حرفه‌ای بعد از دیدن آموزش‌های لازم باید بتواند از عهده‌ی شایستگی‌های زیر برآید:

  • تهیه مواد اولیه مورد نیاز پخت کیک و شیرینی
  • مهارت در نحوه‌ی توزین مواد اولیه مورد نیاز
  • آماده‌سازی و نگهداری مواد اولیه تا زمان مصرف
  • توانایی در سرویس و شستشوی دستگاه‌ها و سایر وسایل مخصوص قنادی
  • مهارت در تهیه انواع مختلف کوکی و …
  • مهارت در ساخت انواع سس‌ها و کرم‌ها
  • آشنایی با تهیه خمیر دانمارکی، خمیر هزار لا و مشتقات آن
  • آشنایی با دوش‌های تهیه خمیرهای ویژه رولت، پای، تارت و …
  • چگونگی ساخت دسرها و شکلات‌ها

شرایط و نحوه ثبت‌‌نام در دوره آشنایی با قناد

متقاضیان برای شرکت در دوره آموزش کیک‌پزی و شیرینی‌پزی فنی و حرفه‌ای باید از یک سری شرایط عمومی که توسط سازمان لحاظ شده است، برخوردار باشند.

از مهم‌ترین شرایط عمومی دوره‌های آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری داوطلبان از سلامت جسمانی و روانی کامل
  • دارای حداقل مدرک تحصیلی پایان متوسطه اول (در شرایط استثنا افراد با مدارک تحصیلی پایین‌تر نیز پذیرفته خواهند شد.)
  • دارای حداقل سن 15 سال تمام (در موارد استثنا نوجوانان رده سنی 12 تا 15 سال نیز با اخذ رضایت‌نامه کتبی از والدین پذیرفته خواهند شد.)

توجه: شرکت در دوره آشنایی با قنادی نیاز به پیش زمینه مهارتی ندارد. در واقع مهم‌ترین شرایط و پیش نیاز دوره، علاقه و انگیزه هنرجویان است.

گواهی پایان دوره قنادی سازمان فنی و حرفه‌ای

در پایان دوره آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای، کارآموزان می‌توانند از طریق شرکت در آزمون برگزار شده از سوی سازمان و قبولی در آن، گواهی دوره شیرینی‌پزی و کیک‌پزی را دریافت نمایند.‌ از کل نمره آزمون مربوط به اخذ گواهی، 65 درصد مربوط به آزمون عملی، 25 درصد مربوط به مباحث نظری و 10 درصد نیز به اخلاق حرفه‌ای کارآموزان اختصاص یافته است. داوطلبان برای قبولی در آزمون می‌توانند نمونه سوالات و بسته‌های آموزشی ارائه شده در سایت ایران عرضه را خریداری نمایند. این پک‌های آموزشی در قالب فایل پی‌دی‌اف برای متقاضیان قابل دانلود است.

مباحث آموزشی دوره آشنایی با قنادی

در طول دوره آموزش کیک‌پزی و شیرینی‌پزی، هنرجویان ابتدا با اصول پایه‌ای و اصلی در ساخت انواع شیرینی و کیک آشنا می‌شوند. مباحث آموزشی دوره شامل پخت انواع شیرینی‌ و کیک‌های پر مصرف است. در زیر به برخی از مباحث و سرفصل‌های آموزشی دوره اشاره شده است.

آموزش پخت کیک‌های پایه و اصلی

برای پخت کیک‌های مورد استفاده در جشن‌ها و مراسم‌های ویژه و به یاد ماندنی، کارآموزان ابتدا باید دستور پخت کیک ساده یا پایه را یاد بگیرند.‌ به طور کلی کیک‌های اصلی، به دو دسته کیک‌های اسفنجی و پایه‌ای دسته‌بندی می‌شوند. ترکیبات اصلی در همه‌ی کیک‌ها و شیرینی‌ها، آرد و تخم‌مرغ است. کیک‌های مورد استفاده در جشن‌ها و عروسی‌ها از نوع کیک‌های اسفنجی هستند که بعد از پختن، خامه‌کشی و فیلینگ می‌شوند. این کیک‌ها همچنین با فوندانت، ژله بریلو، پودر کاکائو، گاناش، انواع میوه و … تزیین می‌شوند.

آموزش طرز تهیه انواع کیک شکلاتی

کیک‌های شکلاتی جزو جذاب‌ترین و خوشمزه‌ترین کیک‌ها، محسوب می‌شوند. ترکیب اصلی به کار رفته در ساختار شیرینی‌ها و کیک‌های شکلاتی، آرد، شکر، روغن و تخم‌مرغ است. در دستور پخت انواع کیک شکلاتی، درصد استفاده از شکلات تلخ در مواد تشکیل دهنده آن، بستگی به نوع کیک شکلاتی دارد. در طی مباحث ارائه شده در این فصل، هنرجویان با ترتیب و درصد ترکیب کردن مواد و نوع آن‌ها آشنا می‌شوند.

آموزش پخت شیرینی‌های اسلایسی

شیرینی‌های اسلایسی یا تکه‌ای، در انواع و اقسام مختلفی تهیه می‌شوند. این شیرینی‌ها به صورت دو لایه، سه‌ لایه و گاه چند لایه قابل تولید هستند. لایه زیرین در این شیرینی‌ها معمولا همان کیک پایه یا ترکیب ساده‌ای از مواد است. لایه‌ میانی به صورت فیلینگ مربا، خامه و یا گاناش تشکیل می‌شود و لایه رویی نیز متشکل از یک تکه میوه، ‌نارگیل، پودر پسته، خلال بادام یا پودر کاکائو است. از نمونه‌های این شیرینی‌‌ها می‌توان به رولت، دانمارکی، ناپلئونی، مربایی، شیرینی تر و … اشاره کرد.

طرز تهیه انواع تارت

یکی دیگر از خوشمزه‌های بخش کیک‌پزی، تارت است. تارت‌ها در مزه‌های گوناگون قابل تهیه هستند. در اصطلاح شیرینی‌پزی، تارت‌ به عنوان نان زیرین نیز شناخته شده‌ است. تارت در دو سایز کوچک و بزرگ تولید می‌شوند. به تارت‌های کوچک، تارلت نیز گفته می‌شود.

آموزش پخت انواع شیرینی خشک

بخشی از مباحث آموزشی دوره قنادی سازمان فنی و حرفه‌ای مربوط به آموزش پخت شیرینی‌های خشک است.‌ شیرینی‌های خشک دارای انواع و اقسام متفاوتی هستند که هر کدام برای مراسم خاصی کاربرد دارد. برای تهیه هر نوع از شیرینی‌های خشک نیاز به یک دستور ویژه برای پخت شیرینی است. این شیرینی‌ها در اندازه‌های کوچک و بزرگ قابل تهیه هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با دوره های فعال سازمان فنی و حرفه ای و نحوه ثبت نام در این دوره ها میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

جمع‌بندی

یکی از دوره‌های پرطرفدار فنی و حرفه‌ای، آموزش قنادی است. این حرفه به دلیل برخورداری از بازار کار خوب، باعث شده است که هنرجویان زیادی، به فراگیری آن تمایل پیدا کنند. کارآموزان در طول این دوره آموزشی، دانش و تخصص‌های لازم جهت پخت انواع کیک، شیرینی و شکلات را به دست می‌آورند. در پایان دوره همچنین هنرجویان می‌توانند در آزمون مهارت سنجی برگزار شده از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای شرکت کرده و در صورت قبولی، موفق به اخذ گواهی معتبر حرفه‌ی قنادی شوند.‌ با استفاده از این گواهی می‌توان جهت تاسیس کارگاه قنادی و شیرینی‌پزی اقدام نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا