انگیزه معلم شدن

شغل معلمی از جمله مشاغلی است که در نظر بسیاری از افراد، مقام و منزلت بسیاری دارد. البته جدای از ارزش و مقام این شغل، امروزه بسیاری از جوانان به دلیل امنیت کاری و فضای فرهنگی آن، اقدام به انتخاب این شغل می‌کنند. در هر صورت برای انتخاب شغل معلمی انگیزه‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند برای هر فرد متغیر با فرد دیگر باشد.

برای شناخت بهتر این شغل و آشنایی با مزایا و معایب آن، پیشنهاد می‌کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید.

شغل معلمی

شغل معلمی، یکی از شغل‌ های با اهمیت جامعه است که نقش مهمی در تربیت و آموزش فرزندان ایفا می‌کند. این شغل تنوع زیادی دارد و علاقه‌ مندان به آن می‌توانند در رشته مورد علاقه خود، شغل معلمی را ادامه دهند. با توجه به روحیات و علایق هر فرد، انگیزه معلم شدن می‌تواند متفاوت باشد. با این وجود، مزایای شغل معلمی نسبت به معایب آن خیلی بیشتر است.

شغل معلمی علاوه بر مزیت‌ هایی که دارد، جز مشاغل سخت هم به شمار می‌آید. در واقع می‌توان گفت تدریس، حفظ آرامش کلاس، مشاوره و ایجاد ارتباط نزدیک با هرکدام از دانش‌آموزان که با فرهنگ، استعداد و رفتار متفاوتی هستند، کار بسیار سختی است.

با این حال، آشنایی با مزایا و معایب این شغل به شما کمک می‌کند، بیشتر با شغل معلمی و شرایط کاری آن آشنا شوید.

مزایای شغل معلمی

آشنایی با مزیت‌ های یک شغل باعث می‌شود فرد نسبت به توانایی‌ ها و ارزش‌ های خود آگاهی پیدا کند و در جهت تحقق اهداف، انگیزه لازم برای شغل مورد علاقه خود را به دست آورد. شغل معلمی هم مزیت‌ های بسیاری دارد که با توجه به روحیات هر فرد ممکن است برخی از آن‌ ها مهم تلقی شود. در ادامه به ذکر چند مورد از مزیت‌ های این شغل می‌ پردازیم.

> برانگیختن حس فعالیت و آموزش طلبی

عموماً یک معلم همزمان که مشغول تدریس و آموزش به فرزندان مردم است، خود نیز در حال افزایش سطح معلومات و کسب فضائل اخلاقی است. بر این اساس می‌توان گفت معلمی از جمله مشاغلی است که در هر سنی فرد را وادار به کسب آموزش و تقویت مهارت‌ های ذهنی می‌کند.

> بالا بودن ارزش و مقام معلم

شغل معلمی از زمان‌ های قدیم یک شغل مقدس بوده است که در آن معلم به کار تدریس مشغول می‌شود. اهمیت و ارزش این شغل را می‌توان از میزان تاثیر و نقش اجتماعی آن در جامعه درک کرد.

اگر دقت کرده باشید، چه در زمان‌ های گذشته و چه حال، افراد فهمیده و متدین، همیشه برای معلمان ارزش و احترام خاصی قائل بوده‌اند. البته قابل ذکر است که هر حرفه‌ای را افرادی بهتر درک می‌کنند که نسبت به نقش اجتماعی آن شغل در جامعه به شناخت کافی رسیده باشند.

> داشتن روحیه‌ شاد و جوان بودن

یک معلم با توجه به حوزه کاری که در آن فعالیت می‌کند، با جوانان و نوجوانان با نشاط و پر انرژی در ارتباط است. از آن‌ جایی که ذهن جوانان سرشار از انرژی و شور و نشاط است، باعث می‌شود معلم هم دارای حس امید به زندگی، نشاط و شادابی شود.

مزایای شغل معلمی برای خانم ها

شغل معلمی برای خانم‌ ها نیز مزایای بسیاری دارد. یک خانم شاغل زمانی که ازدواج می‌کند، در زندگی زناشویی نیز وظایفی را برعهده دارد. یک زن به عنوان خانم خانه وظیفه تمیز نگه داشتن منزل، پختن غذا، لباس شستن و مسائلی از این قبیل را برعهده دارد. در صورت فرزند دار شدن نیز مسئولیت اصلی تربیت بچه و مراقبت از او بر عهده مادر است.

بر این اساس برای یک مادر یا خانم خانه، داشتن یک شغل با محیط امن، ساعت کاری کمتر و تعطیلات زیاد، کمک بزرگی محسوب می‌شود. بنابراین می‌توان گفت شغل معلمی برای خانم‌ ها شغل مناسبی است. از مزایای این شغل برای خانم‌ ها می‌توان به محیط مناسب آن، تعطیلات تابستانی، نوروزی و ساعت کاری کمتر آن نسبت به مشاغل دیگر اشاره کرد. هرچند که درآمد معلمی نسبت به مشاغل دیگر ممکن است کمتر باشد اما در برابر مزیت‌ های آن، برای خانم‌ ها شغل خوبی محسوب می‌شود.

معایب شغل معلمی

شغل معلمی هم مانند هر شغل دیگری معایبی دارد که ممکن است برای بسیاری از افراد خوشایند نباشد. به عنوان مثال از معایب این شغل می‌ توان به محدودیت شغلی و سمتی آن اشاره کرد. به این معنی که ممکن است یک معلم، سال‌ های زیادی را تنها در یک مقطع خاص فعالیت کند. محدودیت اجتماعی، کرداری و علمی تجربی از معایب دیگر این شغل است.
یک معلم با توجه به این که نقش الگویی دارد نمی‌تواند در هر جمع یا گروهی شرکت کند. معلم همچنین باید بر رفتار و کردار خود کنترل کافی داشته باشد. از طرفی با توجه به این که معلم با دانش‌ آموزان در یک مقطع خاص در ارتباط است ممکن است زمان‌های زیادی به فکر مطالعه و تلاش برای کسب علم و دانش نباشد.

 

انگیزه معلم شدن

حال که با مزایا و معایب شغل معلمی بیشتر آشنا شدیم، بهتر می‌ توانیم در مورد انگیزه معلم شدن صحبت کنیم. برای انتخاب شغل معلمی، متناسب با روحیات فرد، انگیزه‌ های مختلفی وجود دارد. یکی از مهم‌ ترین انگیزه‌ های شغل معلمی، داشتن عشق و علاقه به این رشته است که سبب می‌ شود فرد سختی‌ ها و مشکلات این شغل را نادیده بگیرد.

داشتن تعطیلات تابستانی یکی دیگر از انگیزه‌ هایی است که ممکن است برخی از افراد را ترغیب کند تا این شغل را انتخاب کنند. از دیگر مواردی که ممکن است برای این شغل ایجاد انگیزه کند، محیط امن و مناسب آن برای خانم‌ ها است. برخی از خانم‌ ها با وجود علاقه به کار کردن، به دلیل محیط‌ های نامناسب کاری، از کار کردن در بیرون از منزل امتناع می‌کنند. در صورتی که شغل معلمی یک شغل کم دردسر و مطمئن برای خانم‌ هاست. در نتیجه فضای آموزشی و مناسب آن، یک انگیزه مهم برای بسیاری از خانم‌ ها جهت انتخاب شغل معلمی است.

فرصت‌ های شغلی و استخدام شغل معلمی

اولین قدم برای پذیرفته شدن در شغل معلمی، داشتن یک مدرک دانشگاهی معتبر از دانشگاه‌ های بزرگ و برتر است. فرصت‌ های شغلی برای این شغل نیز تا حد زیادی به رشته دانشگاهی فرد بستگی دارد. برخی رشته‌ ها مانند روانشناسی، آموزش ابتدایی و مواردی از این قبیل از بازار کار خوبی برای شغل معلمی برخوردار است.

در حالت کلی برای قبول شدن در معلمی دو راه وجود دارد. راه اول شرکت در آزمون استخدامی آموزش‌ و پرورش بعد از گرفتن مدرک دانشگاهی است. روش دوم نیز انتخاب رشته در دانشگاه‌ های فرهنگیان و تربیت معلم است. در صورت پذیرفته شدن در دانشگاه‌ های فرهنگیان، به محض ورود به دانشگاه، فرد دارای حقوق است و برای او سابقه کاری محسوب می‌ شود. برای مطالعه ی منابع آموزش پرورش می توانید اینجا کلیک کنید.

اگر فرد از طریق آزمون استخدامی برای شغل معلمی انتخاب شود، به مدت یک سال تحت آموزش قرار می‌ گیرد. برخلاف دانشگاه‌ فرهنگیان، این یک سال جز سابقه کاری فرد به شمار نمی‌ آید.

قبول شدن در آزمون استخدامی آموزش‌ و پرورش نیز شرایط خاص خود را دارد که ممکن است برای هر فردی امکان‌پذیر نباشد. در واقع برای قبولی در شغل معلمی، یک سری شرایط عمومی و اختصاصی وجود دارد که فرد باید دارای آن شرایط باشد. از طرفی عدم مبتلا به بیماری‌های مختلف مانند نقص عضو و نداشتن بیماری‌ های مربوط به پوست و مو، برخورداری از قد مناسب، بینایی و شنوایی نرمال از شرایط جانبی این آزمون به شمار می‌آید.

برای آمادگی بیشتر برای شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش و در صورت تمایل به دانلود رایگان نمونه سوالات استخدامی، میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

سوالات استخدامی آموزش و پرورش

 

جمع بندی

شغل معلمی یک شغل با مقام و منزلت بالا است. این شغل از مزیت‌ های بسیاری برخوردار است. داشتن روحیه‌ شاد و پرانرژی، برانگیختن فعالیت ذهنی معلم و داشتن تعطیلات تابستانی از مزیت‌های این شغل به شمار می‌آید. البته این شغل دارای معایبی مانند محدودیت شغلی، اجتماعی و کرداری نیز است. در این مقاله بعد از بیان مزایا و معایب شغل معلمی به معرفی انگیزه لازم برای این شغل پرداختیم. امیدواریم مورد توجه شما واقع شده باشد.

سوالات متداول معلم شدن

رشته هایی مثل روانشناسی، آموزش ابتدایی و علوم تربیتی بازار کاری خوبی برای شغل معلمی دارند.

برای انتخاب شغل معلمی میتوان از دو روش اقدام کرد. روش اول، شرکت در آزمون استخدامی آموزش‌ و پرورش بعد از گرفتن مدرک دانشگاهی است. روش دوم نیز قبولی در دانشگاه‌ های فرهنگیان و تربیت معلم ازطریق کنکور سراسری میباشد.

در صورت اقدام به شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش، شرایط اختصاصی سمت شغلی به تفکیک در دفترچه تعیین می شود.

شرط سنی از طریق کنکور سراسری برای پذیرش دانشگاه فرهنگیان حداکثر 40سال و برای شرکت در آزمون استخدامی آموزش پرورش در هر آزمون برحسب موارد دفترچه تعیین می شود.

مواد امتحانی آزمون استخدامی آموزش پرورش به سه حیطه ی عمومی، اختصاصی و تخصصی تقسیم میشود که منابع هر حیطه به تفکیک در دفترچه ی آزمون مشخص می شود.

4 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر
    من میخوام در آزمون معلمی شرکت کنم ولی ms خفیفی دارم منعی ایجاد نمیکنه؟؟
    میشه نوشت لطفاً زودتر راهنمایی ام کنید🙏

    1. سلام وقت بخیر
      برای اطلاع از این موضوع به سایت مجری آزمون های استخدامی آموزش و پرورش (سنجش، جهاد دانشگاهی) مراجعه کرده و سوال خود را از طریق پیام ارسال نمایید

  2. رشته تحصیلی دارم لیسانس استم ۲۵ ساله استم رشته استخدامی رشته روانشناسی

    1. سلام وقت بخیر
      اگر سوالی دارید واضح مطرح نمایید تا در صورت داشتن اطلاعات مناسب شما را راهنمایی کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا