3.1.3 مسیریابی ناوگان و برنامه زمانبندی پرواز
مسیریابی ناوگان بار هوایی و زمانبندی پرواز شامل برنامه ریزی ناوگان و خدمه, تکالیف بین بارها و پروازها, و انتخاب مسیر می شود (یعنی, جفت های OD ارتباط دهنده فرودگاه ها) (Doan and Ukkusuri, 2015). مسیریابی ناوگان و زمانبندی پرواز, عملیات های اصلی خطوط هوایی هستند و سیستم های حمایت تصمیم گیری مختلف توسط خطوط هوایی مختلف استفاده شده اند. به طور مثال, لوفتانزا یک برنامه ریزی & زمانبندی خط شبکه را توسعه داد. بیشتر تحقیقات روی مسیریابی ناوگان و زمانبندی پرواز حمل و نقل مسافران انجام شده است, در حالیکه مطالعات در مورد مسیریابی ناوگان بار هوایی و زمانبندی پرواز معدود هستند.
در تحقیقات در مورد مسیریابی و زمانبندی ناوگان بار هوایی, برخی محققان روی مسائل زمانبندی و ناوگان خطوط هوایی برای مسافران و بارها به طور جداگانه تمرکز نمودند و فرستندگان اختصاص داده شده را مدلسازی نمودند. به طور مثال, (2006) Yan et al. یک مدل زمانبندی را برای مسائل انتخاب فرودگاه, مسیریابی ناوگان و ساخت جدول زمانی برای عملیات های بار پیشنهاد داد. علاوه بر این Yan and Chen (2008) کاربرد این مدل را به یک حالت اتحاد گسترش دادند. در تحقیقات اولیه روی مسیریابی ناوگان و زمانبندی پرواز در بارهای هوایی, این هدف بر سود یا هزینه عملیات مبتنی مسافت تمرکز یافت (به طور مثال Amaruchkul et al., 2007). را ببینید). Derigs et al. (2009) تحقیقات برای عملکرد در گستره شبکه را گسترش دادند و دو مدل ادغام شده را برای کمک به انتخاب پرواز, چرخش هواپیما و مسیریابی بار, با هدف ماکزیمم نمودن سود شبکه گسترش دادند. علاوه بر این, Derigs and Friederichs (2013) یک مدل یکپارچه را برای اصلاح زمانبندی موجود بار هوایی را بعد از شناسایی پروازهای انتخابی و اجباری توسعه دادند. با استفاده از اطلاعات زمانی-واقعی و احتمال تاخیر در اعزام, Azadian et al. (2012) یک مدل تصمیم گیری جدید مارکوف را برای مسیریابی دینامیک بار هوایی حساس به زمان را تدوین نمود.