ترجمه مقاله ارتباط قدردانی گرایشی و کیفیت زندگی: استرس ادراک شده و سلامت روان - نشریه الزویر

ترجمه مقاله ارتباط قدردانی گرایشی و کیفیت زندگی: استرس ادراک شده و سلامت روان - نشریه الزویر
قیمت خرید این محصول
۴۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله انگلیسی
عنوان فارسی
ارتباط بین قدردانی گرایشی و کیفیت زندگی: نقش واسطه ای استرس ادراک شده و سلامت روان
عنوان انگلیسی
The relationship between dispositional gratitude and quality of life: The mediating role of perceived stress and mental health
صفحات مقاله فارسی
22
صفحات مقاله انگلیسی
7
سال انتشار
2019
رفرنس
دارای رفرنس در داخل متن و انتهای مقاله
نشریه
الزویر - Elsevier
فرمت مقاله انگلیسی
pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش
فرمت ترجمه مقاله
pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش
فونت ترجمه مقاله
بی نازنین
سایز ترجمه مقاله
14
نوع مقاله
ISI
نوع نگارش
مقالات پژوهشی (تحقیقاتی)
نوع ارائه مقاله
ژورنال
پایگاه
اسکوپوس
ایمپکت فاکتور(IF) مجله
2.924 در سال 2020
شاخص H_index مجله
167 در سال 2022
شاخص SJR مجله
1.328 در سال 2020
شناسه ISSN مجله
0191-8869
شاخص Q یا Quartile (چارک)
Q1 در سال 2020
کد محصول
12399
وضعیت ترجمه عناوین تصاویر و جداول
ترجمه شده است ✓
وضعیت ترجمه متون داخل تصاویر و جداول
ترجمه شده است ✓
وضعیت ترجمه منابع داخل متن
ترجمه شده است ✓
وضعیت فرمولها و محاسبات در فایل ترجمه
ندارد ☓
ضمیمه
ندارد ☓
بیس
است ✓
مدل مفهومی
ندارد ☓
پرسشنامه
ندارد ☓
متغیر
دارد ✓
فرضیه
ندارد ☓
رفرنس در ترجمه
در انتهای مقاله درج شده است
رشته و گرایش های مرتبط با این مقاله
روانشناسی، روانشناسی عمومی و روانشناسی بالینی
مجله
Personality and Individual Differences
کلمات کلیدی
قدر شناسی تمایلی، استرس درک شده، بهداشت روانی، کیفیت زندگی
کلمات کلیدی انگلیسی
Dispositional gratitude - Perceived stress - Mental health - Quality of life
doi یا شناسه دیجیتال
https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.12.014
فهرست مطالب
چکیده
1. مقدمه
2. روش ها
3.نتایج
4. بحث
منابع
تصاویر فایل ورد ترجمه مقاله (جهت بزرگنمایی روی عکس کلیک نمایید)
       
نمونه چکیده ترجمه متن فارسی
چکیده

اگرچه تحقیقات زیادی انجام شده است که نشان دادند قدر شناسی نقش مهمی در حفظ کیفیت و سلامت زندگی افراد بازی می کند، اما مکانیزم های این رابطه همچنان نامشخص هستند. بنابراین، هدف این تحقیق بررسی نقش استرس درک شده و سلامت ذهنی در رابطه بین قدر شناسی تمایلی و کیفیت زندگی است- هم بصورت انحصاری و هم پیوسته- یک مدل دو فاکتوری سریالی (استرس – قدر شناسی – سلامت ذهنی و کیفیت مدل تعدیلی). سیصد و پانزده سرباز مرد ایرانی پرسشنامه قدردانی، WHO  life quality Assessment و General Health Questionnaire و همچنین پرسشنامه Perceived ا streaa Scale را تکمیل کردند. اطلاعات بدست آمده با استفاده از مدلسازی معادله ساختاری و ارزیابی احتمالی بیشینه و روش برآورد همخوانی تجزیه و تحلیل شدند (K=10000). نتایج بدست آمده دلالت بر این دارند که استرس درک شده و سلامت ذهنی همراه با هم و بصورت انحصاری و نسبی می توانند رابطه بین قدر شناسی تمایلی و کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهند. استرس درک شده نیز بر رابطه بین قدر شناسی تمایلی و سلامت ذهنی تاثیر می گذارند. به علاوه، مدل سریالی دو فاکتوری که برای بررسی رابطه بین قدر شناسی تمایلی و کیفیت زندگی از طریق استرس درک شده و سلامت ذهنی مورد استفاده قرار می گیرد، تائید شده است. می توان نتیجه گیری کرد که قدرشناسی نه تنها تاثیرات مستقیم بر کیفیت زندگی دارد، بلکه تاثیرات غیر مستقیم از طریق استرس درک شده و سلامت ذهنی دارد.

 

استرس به عنوان مکانیزمی که از طریق آن قدرشناسی با بازده سلامت مرتبط می شود

افراد با موقعیت های چالش برانگیز و استرس آور زیادی در طول زندگی مواجه می شوند که می تواند تاثیر منفی بر سلامت آنها داشته باشند (وینستین، برون & ریان 2009). به هر حال، اختلاف فردی و درون فردی زیادی در واکنش های افراد به اینگونه رویدادها وجود دارد (لارسن 2000). قدر شناسی به عنوان یک خصلت روانشناسی می تواند یک فاکتور محافظتی برای این گونه از چالش های زندگی باشد. در این راستا، تحقیق انجام شده نشان داد که قدر شناسی رابطه منفی با استرس دارد (لی و همکاران2018، وود، جوزف & لینلی 2007). به علاوه، در دو تحقیق انجام شده با استفاده از طراحی پانل چند کاربردی، معادلات ساختاری تائید کننده مدلی هستند که با استفاده از آن قدر شناسی با کاهش استرس و سلامت بهتر ارتباط می یابد. همچنین، تحقیق نشان داده است که قدر شناسی منجر کاهش مقدار استرس در طول زمان می شود (وود، جوزف ، مالتبی 2008، وود ، مالتبی و همکاران 2008).

 

استرس، سلامت ذهنی، و کیفیت زندگی

در مجموع، استرس می تواند یک تهدید غیر متتظره برای سلامکت فرد تعریف شود (اولریک –لای & هرمن2009). فاکتورهای استرس آور می توانند به صورت واقعی یا تخیلی نقش مهمی در سلامت و بیماری ایفا کنند (دو ویب، بجورنالد ، تیپتون، هامراسترام & کوالسکی 2012). عوامل استرس آور می توانند فاکتور سببی در بسیاری از بیماری ها و بخصوص افسردگی بالینی ، بیماری قلبی عروقی، HIV/AIDS و سرطان باشد (کوهن، جانیکی –دورت & میلر 2007). در حقیقت، استرس و شکایات سلامت فیزیکی دارای ارتباط ثوی هستند (وود و هماران 2010). اتفاقات استرس زا می توانند از طریق ایجاد تاثیرات منفی باعث بروز بیماری های فیزیکی شوند و این عامل به نوبه خود می تواند بر فرآیندهای زیست شناسی و الگوهای رفتاری تاثیر گذار بر افزایش بیماری تاثیر گذار باشند (کوهن، کسلر & گاردن 1995). به عبارت دیگر، توانایی برای کاهش استرس عامل بسیار مهمی برای سلامت بهتر است (هوگو و همکاران 2017).

 

کیفیت زندگی و سلامت به خصلت های مثبت فردی در برابر بیماری اشاره دارند و از خصلت های چند بعدی هستند که در برگیرنده ویژگی های فیزیکی، روانشناسی، اجتماعی و معنوی می باشد (میسلمان 2016، سیگریست & جانگ 1989). فاکتورهای غیر فیزیکی (مثل سلامت) نقش مهمی در کیفیت زندگی ایفا می کنند (برنارد و همکاران2017). به عبارت دیگر، آسیب پذیری در برابر استرس رابطه منفی با کیفیت زندگی دارد (نلاس و همکاران 2016).


بدون دیدگاه