ترجمه مقاله نقش ضروری ارتباطات 6G با چشم انداز صنعت 4.0
- مبلغ: ۸۶,۰۰۰ تومان
ترجمه مقاله پایداری توسعه شهری، تعدیل ساختار صنعتی و کارایی کاربری زمین
- مبلغ: ۹۱,۰۰۰ تومان
Abstract
Equitable use (EU) is the first principle of universal design and promotes the usefulness and marketability of products for people with diverse abilities. Sidewalks, as the main circulation path for pedestrian transportation, can be designed and assessed based on this principle to improve their usability for all pedestrians. Currently, there is no clear definition of EU in the sidewalk design criteria; consequently, no design and assessment guidelines are based on this concept. This study aims to remedy this shortcoming in knowledge by defining and translating the theoretical and conceptual components of the characteristics of EU for sidewalks. This study also attempts to identify the contributions of sidewalk design factors in the main dimensions of EU applied to sidewalks. To achieve these objectives, we conduct an extensive literature review of available universal design guidelines and handbooks as well as scientific articles regarding the implementation of EU in outdoor environments and sidewalks. The results of this review contribute to the development of conceptual models to define EU in sidewalk design. A questionnaire was administered to collect data to test the fitness of these conceptual models. Fitness tests are conducted with structural equation modelling (SEM). The EU translation can be useful for designing and assessing sidewalks to ensure that sidewalks serve people with various abilities on an equal basis.
1. Introduction
Walking is the most common form of physical activity (Kelly, Schootman, Baker, et al., 2007; Saelens, Sallis, & Frank, 2003), and sidewalks are the main channels upon which walking can be undertaken (Hooker and Architecture, 2007). Since sidewalk users are diverse in terms of age, gender, and physical condition, it is necessary to design sidewalks that serve the broadest range of users (Aghaabbasi, Moeinaddini, Shah, et al., 2017; Asadi-Shekari, Moeinaddini, & Zaly Shah, 2013). It is also vital to constantly assess existing sidewalks to ensure that sidewalks accommodate all people on an equal basis regardless of their sociodemographic characteristics and physical, sensory, and cognitive conditions (Aghaabbasi et al., 2017; Asadi-Shekari et al., 2013; Kadali & Vedagiri, 2016).
5. Discussion and conclusion
The aim of this research was to translate the general concept of equitable use into sidewalk design criteria and to identify the main dimensions of EU for sidewalks. EU is the first principle of UD and involves serving people regardless of their backgrounds and abilities. UD principles are not well implemented in sidewalk design, and existing sidewalks do not serve people on an equal basis. Thus, applying new concepts such as EU and developing tools to assess sidewalks based on this concept can assist urban and transportation planners in finding shortcomings related to sidewalks and taking action to improve them. The translation of EU into sidewalk design criteria will contribute to finding a mechanism to assess existing sidewalk conditions and quantifying the level of improvement required in a practical and systematic manner.
استفاده برابر(یکسان) EU اولین اصل از طراحی عمومی است و باعث افزایش کارایی و رقابت محصولات برای افراد معلول می شود. پیاده رو ها، به عنوان مسیر اصلی گردش برای حمل و نقل عابران پیاده می توانند بر اساس این اصل طراحی و ارزیابی شوند تا کارایی و استفاده از انها برای عابران پیاده افزایش یابد. اخیرا، اعریف شفافی برای EU در طراحی پیاده روها نشده است، متعاقبا هیچ فانونی بر اساس این مفهوم ارائه نشده است.هدف این تحقیق، حل این مشکلات از طریق تعریف و ترجمه مولفه های مفهومی و تئوری ویژگی های EU برای پیاده رو ها است. همچنین، این تحقیق تلاش می کند تا فاکتورهای موثر در طراحی را همراه با ابعاد اصلی EU برای پیاده رو ها شناسایی کند. برای دست یابی به این اهداف، بررسی ادبیات از قوانین موجود برای طراحی عمومی و همچنین مقالات علمی در مورد استفاده از EU در محیط های بیرونی و پیاده رو ها انجام دادیم. نتایج بررسی ادبیات بیانگر توسعه مدل های مفهومی برای تعریفEU در طراحی پیاده رو ها می باشد. یک پرسشنامه برای گرد اوری اطلاعات جهت بررسی تناسب این مدل ها مورد استفاده قرار گرفته است. آزمون های تناسب نیز همراه با مدلسازی تساوی ساختاریSEM انجام شدند. انتقال و ترجمهEU می تواند برای طراحی و ارزیابی پیاده رو ها جهت اطمینان از استفاده برای افراد دارای توانایی های مختلف به صورت برابر مفید باشد.
1.مقدمه
راه رفتن، رایج ترین فعالیت فیزیکی است (کلی و اسکاتمن، بیکر و همکاران 2007 – سالنس ، سالیس & فرانک2003) و پیاده روها مهم ترین کانالی هستند که راه رفتن روی آنها اتفاق می افتند (هوکر و آرکیتکتر 2007). چون کاربران پیاده روها از نظرسنی، جنسیت، وشرایط فیزیکی با هم تفاوت دارند، از این رو طراحی پیاده رو با توجه به ویژگی های کاربران مختلف عامل ضروی می باشد (آقا عباسی، معین الدینی، شاه و همکاران 2017، اسدی – شکاری، معین الدینی و زالی شاه 2013 ). همچنین، ارزیابی پیوسته پیاده روها برای اطمینان از اینکه پیاده روها بدون توجه به ویژگی های ویژگی های افراد وشرایط فیزیکی، حسی و شناختی بر اساس یک مبنای برابر طراحی شده اند حائز اهمیت می باشد (آقاعباسی و همکاران 2017، اسدی شکاری و همکاران 2013، کادالی و وگادیری2016).
5- بحث و نتیجه گیری
هدف این تحقیق، انتقال مفهوم عمومی EU در معیار طراحی پیاده رو و شناسایی ابعاد اصلی ان برای پیاده روها است.EU اولین اصل UD است که برای تمام افراد و بدون توجه به توانایی ها و سوابق آنها به کار گرفته می شود. اصول UD به خوبی در طراحی پیاده رو در نظر گرفته نمی شوند و پیاده روهای موجود بصورت یکسان مورد استفاده افراد قرار نمی گیرند. بنابراین، استفاده از مفاهیم جدیدی مثل EU و ابزار پیشرفته برای ارزیابی پیاده روها می تواند به طراحان شهری و سیستم حمل و نقل کمک کنند تا معایب و مشکلات مربوط به پیاده روهارا شناسایی کنند و به پیشرفت مورد نیاز بصورت منسجم کمک کنند.