ترجمه مقاله مزایای وجین مکانیکی برای کنترل علف های هرز، ویژگی رشد و عملکرد برنج

قیمت خرید این محصول
۸۷,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله انگلیسی
عنوان فارسی
مزایای وجین مکانیکی برای کنترل علف های هرز، ویژگی های رشد و عملکرد برنج در شالیزارها
عنوان انگلیسی
Benefits of mechanical weeding for weed control, rice growth characteristics and yield in paddy fields
صفحات مقاله فارسی
28
صفحات مقاله انگلیسی
9
سال انتشار
2023
رفرنس
دارای رفرنس در داخل متن و انتهای مقاله
زبان متن خلاصه
فارسی
سایز ترجمه مقاله
14
سایز متن خلاصه
14
فرمت ترجمه مقاله
pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش
فرمت مقاله انگلیسی
pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش
فونت ترجمه مقاله
بی نازنین
فونت متن خلاصه
بی نازنین
نشریه
الزویر - Elsevier
نوع ارائه مقاله
ژورنال
نوع مقاله
ISI
نوع نگارش
مقالات پژوهشی (تحقیقاتی)
ایمپکت فاکتور(IF) مجله
6.376 در سال 2022
پایگاه
اسکوپوس
تعداد کلمات متن خلاصه
2100
شاخص H_index مجله
174 در سال 2023
شاخص Q یا Quartile (چارک)
Q1 در سال 2022
شاخص SJR مجله
1.396 در سال 2022
شناسه ISSN مجله
0378-4290
کد محصول
14098
بیس
نیست ☓
پرسشنامه
ندارد ☓
رفرنس در ترجمه
در داخل متن و در انتهای مقاله درج شده است
ضمیمه
ندارد ☓
فرضیه
ندارد ☓
متغیر
ندارد ☓
مدل مفهومی
ندارد ☓
وضعیت ترجمه عناوین تصاویر و جداول
ترجمه شده است ✓
وضعیت ترجمه متون داخل تصاویر و جداول
ترجمه شده است ✓
وضعیت ترجمه منابع داخل متن
ترجمه شده است ✓
وضعیت فرمولها و محاسبات در فایل ترجمه
تایپ شده است ✓
doi یا شناسه دیجیتال
https://doi.org/10.1016/j.fcr.2023.108852
دانشگاه
کالج مهندسی، دانشگاه کشاورزی چین جنوبی، گوانگژو، چین
رشته و گرایش های مرتبط با این مقاله
مهندسی کشاورزی - شناسایی و مبارزه با علف های هرز - مکانیزاسیون کشاورزی
کلمات کلیدی
وجین مکانیکی - رشد - عملکرد - شالیزار - برنج
کلمات کلیدی انگلیسی
Mechanical weeding - Growth- Yield - Paddy field - Rice
مجله
Field Crops Research
فهرست

چکیده
1. مقدمه
2. مواد و روش ها
2-1 ماشین وجین کن خودکار
2-2 توصیف مزارع آزمایشی
2-3 تیمارها و طرح آزمایشی
2-4 روش آزمایش
2-5 اندازه گیری ها
2-5-1 کارایی کنترل علف هرز
2-5-2 صفات فیزیولوژیک 
2-5-3 تعیین فعالیت آنزیمی
2-5-4 بیوماسِ کل، اجزاء عملکرد و عملکرد دانه
2-6 تحلیل آماری
3. نتایج
3-1 کارایی کنترل علف هرز
3-2 صفات فیزیولوژیک 
3-3 بیوماس و موفولوژی ریشه 
3-4 فعالیت آنزیم های SOD و POD در بالاترین برگ
3-5 عملکرد دانه و اجزاء عملکرد
4. بحث
5. نتیجه گیری
تضاد منافع
دسترسی به داده ها
منابع

فایل پاورپوینت این مقاله

در کنار ترجمه مقاله، فایل پاورپوینت این مقاله نیز ایجاد شده و در این محصول قرار داده شده است که پس از خریداری به همراه ترجمه قابل دانلود خواهد بود. تعداد اسلایدهای این پاورپوینت 20 می باشد و آماده ارائه در دانشگاه یا سایر سمینارها است.

فایل خلاصه ترجمه

در صورتی که نیاز به خلاصه ای از متن ترجمه این مقاله دارید، می توانید از فایل خلاصه ترجمه استفاده نمایید که به این محصول اضافه شده است. خلاصه ترجمه این مقاله در 8 صفحه در فایل word انجام شده و داخل بسته قرار گرفته است.

نمونه چکیده ترجمه متن فارسی

چکیده
     موضوع پژوهش: کنترل مکانیکی علف هرز با ماشین های وجین کُن خودکار، جایگزینی برای کاهش استفاده از علفکش ها برای کشاورزان فراهم کرده است. این روش نه تنها می تواند ورود مواد شیمیایی به محیط زیست را کاهش دهد، بلکه مزایای بسیارِ دیگری، مانند پودری و سبک شدن خاک و بهبود رشد گیاه، را نیز در بر دارد. ولی اطلاعات کمی در این باره موجود است. بنابراین، آزمایشات مزرعه ای به منظور تعیین اثر مثبتِ وجین مکانیکی بر رشد برنج، انجام شد. 
اهداف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی اثر وجین مکانیکی بر کنترل علف هرز، صفات رشدی و عملکرد برنج بود. هدف نهایی، ایجاد روشی کارآمد و غیرشیمیایی برای کنترل علف هرز در تولید برنج بود.
روش ها: سه آزمایشِ مزرعه ای  در سال های 2020 و 2021 با استفاده از ماشین وجین کن خودکار  شامل فن آوریِ وجین بین-ردیفی  و درون-ردیفی ، انجام شد. سه رقم برنج (کوئینجیانگ ، یوتایوزان  و هوهانگ  57) در سه مزرعۀ تحقیقاتی در جنوب چین کشت شدند. در هر مزرعه، تیمارهای آزمایشی عبارتند بودند از: کنترل مکانیکی علف هرز و کنترل شیمیایی علف هرز. گیاهانی که کنترل علف هرز، روی آنها انجام نشد، به عنوان شاهد (تیمار کنترل) در نظر گرفته شدند. کارآییِ کنترل علف هرز و چگونگی عملکرد گیاه اندازه گیری شد.
نتایج: یافته ها نشان دادند که وجین مکانیکی با استفاده از وجین کُنِ خودکار، کارآیی بالایی در کنترل علف هرز (سه هفته پس از وجین) داشت (به طور متوسط 80%) و همچنین زمان و نیروی کار لازم برای مدیریت علف هرز را کاهش داد. وجین مکانیکی (در مقایسه با کنترل شیمیایی علف هرز)، به طور معنی داری  سبب افزایش تعداد پنجه (23-7 %)، مقادیرِ SPAD  (7-3 %) و بیوماسِ (زیست توده) کل  (45%) پس از مرحلۀ طویل شدنِ میان گره شد. همچنین، فعالیت آنزیم های سوپراکسیدازدسموتاز و پراکسیداز در برگ های بالایی را افزایش داد و سبب افزایش عملکرد دانه ( 11-2%) در مرحلۀ رسیدگی کامل و برداشت شد. 
نتیجه گیری: وجین مکانیکی با استفاده از فن آوریِ وجینِ تجمعیِ بین ردیفی و درون ردیفی به کشاورزان، این  اجازه را داد که از علف کش ها اجتناب کنند، بدون اینکه کاهشی در کارایی کنترل علف هرز و عملکرد دانه پیش آید. به دلیل اثر خاک-ورزیِ بین ردیفی  و تحریک مکانیکی توسط وجین کُنِ خودکار، کنترل مکانیکی علف هرز سبب بهبود رشد برنج شد، که روشی کارآمد و غیرشیمیایی برای وجین در تولید برنج را فراهم می نماید.
 اهمیت موضوع: پیشرفت دائمی این فن آوری، اهمیت زیادی برای توسعۀ کنترل علف هرز در مزارع دارد. این نتایج می توانند برای افزایش تولید با استفاده از روش های کنترل مکانیکیِ علف هرز و توسعۀ عملیات کشاورزیِ هوشمند در چین و نواحی آگرواکولوژیکی مشابه در سطح دنیا مورد استفاده قرار گیرند. 

2. مواد و روش ها
2-1 ماشین وجین کن خودکار
     برای وجین مکانیکی، از یک ماشین وجین کن خودکار (شکل 1) استفاده شد. این ماشین که توسط کالج مهندسی دانشگاه کشاورزی جنوب چین، در شهر گوانگزو تولید شد، دارای سیستم رانندگی خودکار بر پایۀ GNSS    ، سیستم توان الکتریکی ، مکانیسم پروفایلینگ  (تعیین محل کشت یا وجین)، و ابزار وجینِ همزمانِ بین ردیفی و درون ردیفی (عرض دو متر) بود. بخش مربوط به وجینِ درون-ردیفی، شامل یک جفت غلتک چتری-شکل بود که در آن، هر غلتک، مجهّز به هشت دندانه بود که برای برش علف هرز در عمق 10 تا 50 میلی متری خاک طراحی شده اند. وجین بین ردیفی، توسط غلتک های رنده-مانندِ  مارپیچی انجام شد که از یک طرفِ ردیف، کشتِ  درون ردیفی را انجام می دادند و از طرف دیگرِ ردیف، علف هرز را از بین می بردند. هنگام کارِ ماشین وجین کن خودکار، سیستم رانندگی آن به طور خودکار، حرکت ماشین و عملیات وجین را مطابق با مسیر گیاهچه- های نشاکاری شده کنترل می نمود، و کامپیوتر تنظیم می کرد که دقیقاً چه وقت باید تغییر مسیر انجام شود تا صدمه ای به گیاهچه ها وارد نشود. کارآیی عملیاِت  این ماشین وجین کن، 57/1 هکتار در ساعت با سرعت وجین  4/82 % و نرخ صدمه گیاهچه 1/2 % بود. 

2-2 توصیف مزارع آزمایشی
     در چین جنوبی، برنج دوبار در سال کشت می شود، که به آنها برنج اول فصل  و برنج آخر فصل  می گویند. آزمایش اول، در آخرِ فصلِ رشدِ سال 2020 در مزرعۀ آزمایشی یایائو در «مرکز توسعۀ فن آوری کشاورزی هشان» در شهر جیانگمن (22˚77′ N, 112˚97′ E با ارتفاع 19 متر) انجام شد. بافت خاک، رسی لومی  بود. آزمایش دوم، در اولِ فصل رشدِ سال 2021 در همان مزرعه انجام شد. در همین فصل سال 2021، آزمایش سوم در مزرعۀ آزمایشیِ شاپو در «مؤسسۀ تحقیقات کشاورزی زاوکینگ» در شهر زاوکینگ چین (23˚15′ N, 112˚65′ E ارتفاع 17 متر) انجام گردید. دو مزرعه در یک منطقه واقع بودند که دارای اقلیم نیمه گرمسیری و مانسون (موسمی)  بود (Li et al., 2016). میانگین دمای سالانه، مدت زمان تابش خورشید، بارندگی و رطوبت در طی فصول رشد برنج، در جدول 1 نشان داده شده اند. 


بدون دیدگاه