آشنایی با دوره شیرینی پز شیرینی خشک سازمان فنی و حرفه ای

شیرینی پزی یا همان قنادی جزو حرفه‌‌‌هایی است که در حوزه‌ی صنایع غذایی صورت می‌گیرد. شیرینی پزی شیرینی خشک یکی از زیر شاخه‌های این حرفه است که در بازار کار قنادی، کاربرد بسیاری دارد. در واقع می‌توان گفت شیرینی پزی در حیطه شیرینی‌های خشک از بازار کار خوبی برخوردار است. از این رو سازمان فنی و حرفه‌ای برای کسانی که علاقه‌مند به فعالیت در این شاخه از قنادی هستند دوره‌های آموزشی شیرینی پزی شیرینی خشک را به صورت رایگان برگزار می‌کند. در مقاله پیش رو در مورد این دوره، شرایط و نحوه‌ی ثبت‌‌نام در آن، اطلاعاتی برای شما عزیزان ارائه شده است، امیدوارم برایتان مفید واقع شود.

دوره شیرینی‌ پزی شیرینی خشک چیست؟

منظور از شیرینی‌پز شیرینی‌های خشک کسی است که بتواند از عهده‌ی طرز تهیه و پخت انواع شیرینی خشک مجلسی و … برآید. یک قناد شیرینی پز شیرینی خشک، از میزان و نوع مواد اولیه مورد استفاده در پخت هر نوع شیرینی و چگونگی ترکیب آن‌ها کاملا آگاه است. پخت هر نوع شیرینی خشک، نیاز به مهارت و تبحر خاصی دارد. برخی از انواع شیرینی خشک شامل شیرینی سوئدی، پسته‌ای، مشهدی، شطرنجی، ناپلئونی، دانمارکی، مربایی و … است. بنابراین قنادان باید در دوره‌های آموزشی مربوطه شرکت‌ کرده و دانش و تخصص لازم را در مورد پخت انواع شیرینی خشک به دست آورند.

دانلود سوالات شیرینی پزی شیرینی خشک

معرفی دوره شیرینی پزی شیرینی خشک

دوره آموزش شیرینی پزی شیرینی‌های خشک سازمان فنی و حرفه‌ای به صورت حضوری و کاملا مهارتی و عملی است. این دوره با حضور اساتید و کارشناسان حوزه صنایع غذایی،‌ آشپزی و قنادی برگزار می‌شود. تمامی افراد علاقه‌مند به شرکت در این دوره آموزشی،‌ در صورت دارا بودن شرایط لازم می‌توانند در کلاس‌های آموزشی آن شرکت کنند. طول این دوره آموزشی تقریبا 150 ساعت است که بیش از نیمی از ساعات دوره به آموزش مهارت‌های عملی و بقیه ساعات به تدریس سرفصل‌های تئوری اختصاص یافته است. آموزش‌های دوره شیرینی پزی شیرینی‌های خشک، صفر تا صد مباحث مربوطه را شامل می‌شود.

گواهی پایان دوره شیرینی پزی شیرینی‌های خشک

در طول دوره آموزشی مذکور، کلیه نکات و اصول پایه‌ای در رابطه با انواع روش‌های پخت شیرینی خشک به کارآموزان، یاد داده می‌شود. در پایان دوره همچنین از کارآموزان داوطلب، آزمون تئوری و عملی گرفته خواهد شد و به کسانی که موفق به کسب حد نصاب نمره قبولی شوند، گواهی پایان دوره شیرینی پزی شیرینی خشک اعطا می‌شود. از کل نمره اختصاص یافته به آزمون، 25 درصد به آزمون کتبی، 65 درصد به مهارت‌‌ سنجی عملی کارآموزان و 10 درصد نیز به اخلاق حرفه‌ای داوطلبان در طول دوره آموزشی اختصاص یافته است.

به منظور بالا بردن‌ درصد قبولی داوطلبان در این آزمون، سایت ایران عرضه مجموعه سوالات و جزوات آموزشی ادوار گذشته فنی و حرفه‌ای را به صورت بسته‌ی کامل آموزشی جمع آوری کرده است. متقاضیان می‌توانند این بسته آموزشی را به صورت فایل pdf از سایت ایران عرضه خریداری نمایند.

سرفصل‌های آموزشی دوره شیرینی پز شیرینی خشک

با توجه به تنوع و گستردگی انواع شیرینی خشک، مباحث آموزشی دوره نیز بسیار گسترده خواهد بود.‌ بنابراین تا جایی که امکان داشته باشد سعی خواهد شد مباحث مهم‌تر و اصولی‌‌تر در مورد پخت شیرینی‌های خشک به شرکت‌کنندگان، آموزش داده شود. در زیر به برخی از سرفصل‌های مهم آموزشی دوره اشاره شده است.

آشنایی با انواع شیرینی خشک

در اولین جلسات آموزشی دوره شیرینی پز شیرینی خشک به معرفی انواع شیرینی‌های خشک و رایج در بین عموم مردم پرداخته می‌شود. در این فصل همچنین در مورد تاریخچه شیرینی خشک در کشورمان، توضیحات لازم برای کارآموزان ارائه خواهد شد.

آشنایی با ابزار و وسایل ویژه پخت انواع شیرینی خشک

کارآموزان دوره شیرینی پزی انواع شیرینی خشک باید با ابزار کار و وسایل مخصوص پخت شیرینی‌های مختلف آشنا باشند.‌ از رایج‌ترین و پرکاربردترین ابزار شیرینی پزی می‌توان به الک، هم‌زن برقی و دستی، لیسک، قالب‌های مخصوص و … اشاره کرد.

مهارت در پاک کردن و شستشوی مواد مصرفی

یکی دیگر از مباحث دوره آموزش شیرینی پزی، ایجاد آمادگی لازم در پاک کردن و شستشوی مواد مصرفی است. زیرا اولین اقدام لازم در پخت انواع شیرینی، آماده کردن مواد مصرفی است. در این مرحله مواد باید کاملا پاک شده و شسته شوند.

سوالات گروه خدمات تغذیه ای

توانایی در اندازه‌ گیری و توزین مواد مصرفی

برای پخت یک شیرینی بدون عیب و نقص، اولین اقدام لازم، ترکیب مناسبی از مواد اولیه است.‌ به همین‌ منظور هنرجویان در دوره شیرینی پزی با روش‌های مختلف اندازه‌گیری و توزین مواد اولیه آشنا می‌شوند. میزان دقت و توجه در این‌ مرحله بسیار مهم و حساس است. زیرا اگر در میزان مصرف افزودنی‌ها، کم و زیاد ایجاد شود، طعم و مزه‌ی شیرینی تغییر خواهد کرد.

توانایی در الک و آسیاب کردن مواد اولیه

بعد از آن‌که، کارآموزان با روش‌های مختلف اندازه‌گیری مواد اولیه آشنا شدند، لازم است مهارت الک و آسیاب کردن را به دست آورند.‌ از این‌رو در این بخش،‌ چگونگی الک کردن و آسیاب کردن مواد اولیه به کارآموزان شیرینی پزی، آموزش داده می‌شود.

مهارت در ترکیب و مخلوط کردن مواد اولیه

چگونگی ترکیب و مخلوط کردن مواد اولیه در کیفیت پخت و تولید شیرینی بسیار تاثیرگذار است. بنابراین هنرجویان لازم است با روش‌های ترکیب و نیز ترتیب مخلوط کردن مواد با یکدیگر آشنا شوند.‌ نوع ترکیب کردن و هم زدن نیز در پخت شیرینی مهم است. در واقع می‌توان گفت هنگامی شیرینی کیفیت مطلوب را دارد که تمامی نکات هم زدن و مخلوط کردن در تهیه آن رعایت شده باشد.

مهارت در قالب گیری و فرم دادن به شیرینی

هر کدام از انواع شیرینی خشک به یک فرم و شکل خاصی هستند. در این بخش هنرجویان با انواع قالب‌های شیرینی آشنا می‌شوند. در فرم دهی به شیرینی‌های خشک، اصول کلی در پهن کردن و طریقه بریدن خمیر شیرینی، چگونگی استفاده از قیف ماسوره برای تزئین و خامه کشی بر روی شیرینی نیز حائز اهمیت است.

توانایی در اندود کردن سطح شیرینی قالب‌ گیری شده با فرم مخصوص

مرحله‌ی مهم دیگر در در تهیه انواع شیرینی خشک، اندود کاری است. از این‌رو آشنایی با ابزار اندودکاری بر روی سطح شیرینی جزو مباحث آموزشی در این فصل قرار می‌گیرد. از جمله ابزار اندودکاری می‌توان به فرچه و چنگال اشاره کرد. اصول اندودکاری سطح شیرینی با استفاده از مواد افزودنی مانند مخلوط زرده تخم‌مرغ و کنجد، پودر پسته یا گردو، خلال بادام و … انجام می‌شود.

مهارت در چیدن شیرینی در سینی فر و قرار دادن آن داخل فر

بعد از این‌که مراحل تهیه شیرینی به پایان رسید نوبت به چیدن آن در داخل سینی و قرار دادن در فر است. برای این‌کار هنرجویان مهارت و تخصص لازم را در طول دوره آموزشی به دست خواهند آورد. پس برای کسب مهارت در چیدن شیرینی‌ها، نیاز به کسب آموزش است.

توانایی در روشن کردن و تنظیم درجه حرارت فر

یک شیرینی پز باید با روش کار دستگاه فر و تنظیم درجه آن آشنایی کامل داشته باشد. رعایت هر نوع شیرینی نیاز به تنظیم درجه حرارت خاصی است. زمانی که شیرینی داخل فر گذاشته می‌شود، مدت زمان پخت آن باید از قبل تعیین شده و توسط دستگاه تنظیم شود.‌

مهارت در خنک کردن و نگهداری شیرینی‌ها بعد از پخت

بعد از آن‌که شیرینی‌ها پخته شدند، باید ابتدا آن‌ها را خنک کرده سپس به روش مناسب از داخل سینی برداشته شوند. طریقه‌ی برداشت باید به گونه‌ای باشد که شیرینی‌ها خرد نشوند. هنرجویان در این دوره همچنین روش‌های نگهداری مناسب از شیرینی‌ها بعد از پخت را یاد می‌گیرند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با دوره های فعال سازمان فنی و حرفه ای و نحوه ثبت نام در این دوره ها میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

جمع‌بندی

یکی از دوره‌های آموزشی جذاب و پرطرفدار سازمان فنی و حرفه‌ای، شیرینی پزی شیرینی خشک است. این دوره به صورت کاملا مهارتی و کاربردی برگزار می‌شود. تمامی علاقه‌مندان به این حرفه می‌توانند به صورت رایگان در این کلاس‌ها شرکت کنند.‌ در طول دوره، آموزش‌های لازم در خصوص روش‌های پخت انواع شیرینی خشک به هنرجویان آموزش داده می‌شود. از انواع شیرینی خشک می‌توان به شیرینی ناپلئونی، دانمارکی، کشمشی، شکری، برنجی، نارگیلی، میشگا، زبان، میکادو، مرنگ، گوشفیل، نان قندی، شیرینی کرکی، قطاب و گردویی اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا