آشنایی با دوره مشبک کار سازمان فنی و حرفه ای

شاید تا به حال واژه مشبک‌کاری به گوشتان خورده باشد اما به طور دقیق ندانید منظور از مشبک و مشبک‌کاری چیست؟ مشبک‌کاری حرفه‌ای در حوزه چوب است که طی آن یک سری عملیات طراحی بر روی چوب انجام می‌شود. برای اجرای عملیات مشبک‌کاری نیاز به کسب مهارت و تخصص‌های ویژه است. به همین منظور سازمان فنی و حرفه‌ای اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی مشبک‌کاری کرده است. تمامی علاقه‌مندان به این حرفه می‌توانند به صورت رایگان در این دوره آموزشی شرکت‌ کنند. از این رو ما در این مقاله به بررسی دوره مذکور، ویژگی‌ها و شرایط ثبت‌نام در آن پرداخته‌ایم.

منظور از مشبک‌ کار کیست؟

مشبک‌کار کسی است که از عهده‌ی انجام وظایفی از قبیل پیشگیری از حوادث کار، رعایت نکات بهداشتی، انتخاب تخته سه لا، تشخیص و کاربرد ابزارهای ویژه مشبک‌کاری، سوراخ‌کاری خطوط بسته به منظور میانه‌کاری، اتصال قطعات و چسباندن آن‌ها، روش‌های بتونه‌کاری ماستیک، رنگ‌آمیزی با رنگ‌های خود رنگ، اجرای انواع فعالیت‌های تکمیلی در مشبک‌کاری، نحوه‌ی برشکاری با اره مویی برقی و نیز انجام پروژه‌های تک بعدی یا چند بعدی برآید.

دانلود سوالات مشبک کار

استاندارد ها و مشاغل مرتبط با مشبک‌ کاری

همان‌طور که در بالا اشاره شد، حرفه مشبک‌کاری در حوزه صنایع چوب و منبت‌کاری قرار می‌گیرد. حرفه‌ی مشبک‌کاری بسیار شبیه به کارهای معرق‌کاری است با این تفاوت که در مشبک‌کاری بر روی مساحت‌های بزرگ و تخته‌های سه لا کار انجام می‌شود. در واقع مشبک‌کار چوب در ضمن کسب تخصص‌های ویژه کارهای طراحی و اجرا بر روی چوب، می‌تواند نسبت به بازاریابی و ارائه نمایشگاه جهت ارائه کارهای اجرایی خود اقدام نماید. کار مشبک‌‌کاری در حیطه کارهای هنری محسوب می‌شود که در آن هنرجو باید از سلیقه و ابتکار خود نیز استفاده کند.

معرفی دوره مشبک کاری سازمان فنی و حرفه‌ای

در دوره‌ی مشبک‌کاری سازمان فنی و حرفه‌ای کلیه نکات و اصول کلی در مورد مشبک‌کاری به کارآموزان یاد داده می‌شود. متقاضیان شرکت در این دوره می‌توانند به مراکز فنی و‌حرفه‌ای در سراسر کشور مراجعه کرده و در صورت دارا بودن شرایط لازم به طور رایگان در کلاس‌های آموزشی مشبک‌کاری سازمان فنی و حرفه‌ای شرکت کنند.

 این دوره زیر نظر اساتید مجرب و حرفه‌ای در زمینه مشبک‌کاری چوب و معرق‌کاری برگزار می‌شود. جلسات آموزشی دوره به صورت یک روز در میان یا بنا به درخواست مشتریان به شکل هر روزه قابل برگزاری است. لازم به ذکر است که بخشی از سرفصل‌های آموزشی دوره به صورت سرفصل‌های تئوری و باقی مباحث به شکل عملی به کارآموزان یاد داده می‌شود.

شایستگی‌های مرتبط با مشبک کاری

در دوره آموزشی مشبک‌کاری، ابتدا کارآموزان با به کارگیری نکات حفاظتی و ایمنی آشنا می‌شوند. در بخش بعدی نحوه‌ی به کارگیری مواد و مصالح مشبک‌کاری به آن‌ها معرفی خواهد شد. در ادامه سایر شایستگی‌های مورد نیاز دوره به کارآموزان انتقال داده می‌شود. این شایستگی‌ها به شرح زیر است:

  • به کارگیری ابزار دستی و برقی ویژه درودگری و مشبک‌کاری
  • نحوه‌ی به کارگیری ماشین‌های عمومی مخصوص درودگری
  • مهارت‌های لازم در رابطه با انتقال طرح مشبک بر روی انواع چوب، تخته سه لایی و فلزهای ویژه مشبک‌کاری
  • چگونگی مونتاژ و نصب قطعات با استفاده از چسب و انواع یراق
  • تولید پروژه‌های بزرگ مشبک‌کاری

شرایط و نحوه ثبت نام در دوره

سازمان فنی و حرفه‌ای برای شرکت در کلاس‌های آموزشی دوره، یک سری شرایط عمومی، ویژه متقاضیان منظور کرده است. از مهم‌ترین شرایط دوره مذکور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از سلامت جسمانی و روانی کامل
  • دارای حداقل سن 15 سال تمام ( در شرایط استثنا داوطلبان گروه سنی 12 تا 15 سال نیز با ارائه رضایت‌نامه کتبی از والدین پذیرفته می‌شوند. )
  • دارای حداقل مدرک تحصیلی سیکل یا پایان دوره متوسطه اول

توجه: جهت شرکت در دوره آموزشی مشبک‌کاری سازمان فنی و حرفه‌ای نیاز به هیچ‌گونه پیش زمینه مهارتی نیست.

گواهی پایان دوره مشبک‌ کاری

در پایان دوره آموزش مشبک‌کاری سازمان فنی و حرفه‌ای، از کار آموزان داوطلب آزمونی به عمل خواهد آمد و به کسانی که موفق به کسب حد نصاب نمره قبولی شوند، گواهی معتبر دوره مشبک‌کاری اعطا می‌شود. از کل نمره آزمون 65 درصد مربوط به مهارت‌های عملی، 25 درصد به مباحث نظری و 10 درصد باقیمانده نیز به اخلاق حرفه‌ای کارآموزان در طول دوره اختصاص یافته است.

 برای بالا رفتن شانس قبولی داوطلبان در آزمون‌ نامبرده، گروه آموزشی ایران عرضه مجموعه سوالات ادوار گذشته سازمان فنی و حرفه‌ای را در قالب پک‌های آموزشی بسته‌بندی کرده است. داوطلبان آزمون‌های سازمان فنی و حرفه‌ای می‌‌توانند با مراجعه به سایت مذکور، جهت خرید فایل pdf آموزشی و نمونه سوالات مربوطه اقدام نمایند.

مهم‌ ترین مباحث آموزشی دوره مشبک کار

در دوره آموزش مشبک‌کار انواع تخصص و مهارت‌های پایه‌ای مرتبط با مشبک‌کاری بر روی چوب و … به هنرجویان آموزش داده می‌شود. در این بخش به مهم‌ترین مباحث آموزشی دوره اشاره شده است:

  • آشنایی با چوب
  • آشنایی با ابزارهای اندازه‌گیری و اندازه گذاری
  • آشنایی با انواع دریل دستی و برقی
  • آشنایی با روش‌های حفاظتی و دستورالعمل‌ها در حین کار با دستگاه‌های ویژه مشبک‌کاری
  • انتخاب نوع طرح اجرایی
  • آشنایی با ابزار و وسایل مورد نیاز مشبک‌کاری
  • چگونگی استفاده از ابزار و تجهیزات مورد نیاز مشبک‌کاری
  • آشنایی با مفهوم برش و عمودها
  • روش‌های برشکاری چوب
  • چگونگی سرهم کردن اتصالات کام و زبانه، فاق و زبانه یا به صورت تلفیقی
  • طریقه پردازش بر روی قطعه چوب‌های برش خورده
  • روش‌های سرویس و نگهداری ماشین‌های درودگری
  • آشنایی با توجهات زیست محیطی در حین اجرای کار مشبک‌کاری
  • کنترل کیفی محصول نهایی تولید شده
  • آشنایی با روش‌های سمباده‌کاری، شانه‌زنی و شستشوی پیستوله‌ها
  • روش‌های مقاوم سازی تخته‌های سه لا و …

کاربردهای مشبک‌کاری

مشبک‌کاری در حیطه مشاغل هنری و صنایع دستی قرار دارد. در ساخت و اجرای دکوراتیو منازل، ادارات و سایر سازمان‌های دولتی و خصوصی از مشبک‌کار کمک گرفته می‌شود. یک مشبک‌کار قبل از هر نوع کاری باید موقعیت و مکان مورد نظر را مورد ارزیابی قرار دهد. مشبک‌کاران باید ذوق و سلیقه خوبی داشته باشند تا بتوانند از عهده‌ی اجرای کارهای محول شده به آن‌ها، برآیند. امروزه از مشبک‌کاری در ساخت انواع دکور کاربردی در مزون‌های پوشاک، بوتیک‌های عطر و ادکلن، گالری‌های لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده فراوان می‌شود. مشبک‌کاری در ساخت انواع کابینت و دراور نیز کاربرد دارد.

جمع‌بندی

مشبک‌کاری جزو کارهای هنری و صنایع چوب قرار می‌گیرد. این حرفه جذابیت و کارایی بالایی دارد، به همین دلیل امروزه هنرجویان زیادی به سمت این حرفه گرایش پیدا کرده‌اند. برای فعالیت در حوزه مشبک‌کاری نیاز به کسب مهارت و دانش ویژه است. به منظور کسب تخصص‌های ویژه مشبک‌کاری می‌توان در کلاس‌های آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای شرکت کرد. حضور در این دوره آموزشی برای عموم رایگان است و داوطلبان در صورت واجد شرایط بودن، می‌توانند نسبت به ثبت‌نام در دوره اقدام نمایند.‌ در طول دوره آموزش‌های لازم و اصول کلی مشبک‌کاری به هنرجویان آموزش داده می‌شود و در پایان نیز از طریق برگزاری آزمون، گواهی پایان دوره مشبک‌کاری به آن‌ها اعطا خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا