آشنایی با دوره ترکیب کننده و نهایی ساز صدا سازمان فنی و حرفه ای

یکی از مشاغل در حوزه هنرهای نمایشی و اجرایی نهایی ساز صدا است. این حرفه در حوزه کارهای مربوط به تنظیم و اجرای صدا قرار دارد. کسانی که علاقه‌مند به فعالیت در این عرصه از هنر هستند ابتدا باید تخصص و مهارت‌های ویژه ترکیب‌سازی صدا را کسب نمایند سپس وارد کار در این حوزه شوند. به همین منظور سازمان فنی و‌حرفه‌ای اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی در این زمینه کرده است. دوره مذکور زیر نظر اساتید مجرب و حرفه‌ای در زمینه صداسازی برگزار می‌شود. اگر شما نیز علاقه‌مند به شرکت در این دوره هستید پیشنهاد می‌شود این مقاله را تا پایان مطالعه نمایید. از این طریق می‌توانید اطلاعات لازم را در مورد دوره ترکیب‌سازی صدا در سازمان فنی و حرفه‌ای کسب نمایید.

منظور از ترکیب و نهایی ساز صدا چیست؟

قبل از این‌که با دوره نهایی‌ساز صدا آشنا شوید ابتدا لازم است توضیحات مختصری در مورد حرفه‌ی صدا سازی و ترکیب‌سازی صدا به شما عزیزان ارائه دهیم.

در واقع منظور از نهایی‌ساز صدا همان ویرایش، پردازش و ترکیب صدا است که در حوزه مشاغلی مانند صدابرداری استودیو، تولید کننده موسیقی الکترونیک، دوبلاژ و گویندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین افراد متخصص در این حرفه می‌توانند در سازمان صدا و سیما، رادیو، تلویزیون و … مشغول به کار شوند.

به طور کلی ترکیب‌ساز و نهایی‌ساز صدا به کسانی گفته می‌شود که به علومی مانند فیزیک صوت، الکترونیک کاربردی، پردازنده‌های سیگنال آنالوگ و دیجیتال، کاربرد هر یک، فرمت‌های صوتی، میکسرهای آنالوگ و دیجیتال، سیستم مانیتورینگ و کالیبراسیون، آشنایی کامل پیدا می‌کنند.

دانلود سوالات ترکیب کننده و نهایی ساز صدا

معرفی دوره ترکیب‌ساز صدا

دوره نهایی‌ساز صدا به منظور بهره‌مندی هنرجویان عزیز از تخصص و مهارت‌های ویژه کار با صدا است. به طور کلی در این دوره کارآموزان دانش و توانایی لازم را برای ویرایش و تنظیم صدا به دست می‌آورند. کلاس‌های آموزشی این دوره در تمامی مراکز فنی و حرفه‌ای سراسر کشور به صورت رایگان قابل برگزاری است. جلسه‌های آموزشی دوره بنا به درخواست شرکت‌کنندگان به صورت هر روزه یا یک روز در میان برگزار می‌شود. آموزش‌های دوره ترکیب‌ساز صدا به صورت کاملا تخصصی و عملی است. طول این دوره آموزشی 170 ساعت است که 74 ساعت آن به آموزش مباحث نظری و 96  ساعت باقیمانده مربوط به آموزش مهارت‌های عملی است.

گواهی پایان دوره ترکیب‌ساز صدا

از مزیت‌ دوره‌های آموزشی برگزار شده در فنی و حرفه‌ای می‌توان به اعطای مدرک فنی و حرفه‌ای اشاره کرد. به این صورت که در پایان دوره از متقاضیان داوطلب، آزمون تئوری و عملی برگزار می‌شود و به کسانی که موفق به کسب حد نصاب نمره قبولی شوند، مدرک معتبر فنی و حرفه‌ای اعطا می‌شود. از کل نمره آزمون 65 درصد مربوط به مهارت‌های عملی، 25 درصد مربوط به مباحث نظری و 10 درصد نیز به اخلاق حرفه‌ای هنرجویان اختصاص یافته است.

شرایط و نحوه ثبت‌‌نام در دوره ترکیب‌ساز صدا

هنرجویان برای شرکت در دوره مذکور باید از یک سری شرایط عمومی برخوردار باشند. برخی از مهم‌ترین شرایط دوره عبارتند از:

  • برخورداری از سلامت جسمانی و روانی کامل
  • دارای حداقل مدرک تحصیلی دیپلم یا پایان دوره متوسطه دوم
  • ترجیحا دارای پیش زمینه مهارتی در حوزه کار با نرم‌افزارهای کامپیوتری

توجه: شرکت در دوره نهایی‌ساز صدا، نیاز به هیچ‌گونه پيش زمینه مهارتی ندارد.

استانداردها و رشته‌های مرتبط با ترکیب ساز صدا

در ترکیب‌سازی صدا شیارهای صوتی ضبط شده با رعایت استانداردها و قواعد علوم صوتی ترکیب و اجرا خواهد شد. ایرادهای موجود در شیارهای صوتی بعد از مرحله‌ی ضبط صدا به طور کامل شناسایی شده و از طریق دانش و تجهیزات مورد استفاده، به منظور رفع هر چه بهتر و کامل‌تر آن‌ها اقدام می‌شود، در نتیجه صدای تولید شده کیفیت لازم را دارد. برای شناسایی حرفه نهایی‌ساز صدا از لحاظ استاندارد و آسیب‌شناسی نیاز به استعلام وزارت کار است.

مهم‌ترین استانداردها و رشته‌های مرتبط با ترکیب‌ساز صدا عبارتند از:

  • تولید کننده موسیقی الکترونیک
  • صدابردار استودیو
  • صدابردار اجرای زنده

شایستگی‌ها و مهارت‌های مرتبط با ترکیب‌ساز صدا

در حوزه صداگذاری و میکس یک سری دانش‌ و مهارت‌ها تعریف شده است. در این‌جا به برخی از مهم‌ترین مباحث آموزشی در دوره ترکیب‌ساز صدا در سازمان فنی و حرفه‌ای اشاره شده است.

طراحی،‌ محاسبه و اجرای پروژه‌ی بهینه‌سازی اکوستیک استودیو میکس مسترینگ

در این بخش به کارآموزان دانش و تخصص‌های لازم در مورد تاریخچه صدابرداری و پردازش صدا، مبانی فیزیک صوت، آکوستیک و استودیو آموزش داده می‌شود. به طور کلی در این مرحله هنرجویان مهارت‌های ویژه ساخت تله‌های اکوستیکی، بهینه‌سازی اکوستیک استودیوی ترکیب و نهایی‌سازی صدا بر اساس استانداردهای جهانی، ساخت پنل‌های جاذب صوت و دیفیوزرها را به دست خواهند آورد.

بهینه‌سازی آکوستیک محیط استودیو از نظر استانداردسازی نیز جزو مهارت‌های پایه‌ای در این مرحله محسوب می‌شود.

نصب و راه‌اندازی سیستم‌های مورد نیاز جهت برپایی استودیوی ترکیب و نهایی سازی صدا

دانش مبانی الکترونیک، کابل و کانکتورها از اصول مهم در نصب و راه‌اندازی سیستم‌های ترکیب صدا است. در این بخش همچنین هنرجویان با سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای استودیوی ترکیب و نهایی‌سازی صدا آشنا می‌شوند.  مهارت‌های مهم و اساسی این‌ مرحله که هنرجویان به دست می‌آورند شامل موارد زیر است:

  • تشخیص المان‌های الکترونیکی تشکيل‌دهنده سیستم‌های میکس و مسترینگ
  • تشخیص و چگونگی استفاده از انواع کابل و کانکتورهای سخت‌افزاری میکس و مسترینگ
  • نحوه‌ی ساخت کابل، کانکتور و اتصال سیستم‌ها توسط آن
  • برپایی استودیوهای میکس و مسترینگ بر اساس استانداردهای جهانی

کالیبره کردن سیستم مانیتورینگ

انواع مانیتورینگ صدا، آکوستیک استودیوی میکس و مسترینگ، کالیبراسیون سیستم مانیتورینگ و روش‌های آن از جمله تخصص‌های مرتبط به دوره نهایی‌ساز صدا محسوب می‌شوند. هنرجویان همچنین در این‌ مرحله استفاده از مانیتورهای اکتیو، پاسیو در فرم‌های Farfield، Nearfield و موارد استفاده هر کدام را به دست می‌آورند.

در مباحث این بخش انتخاب مانیتورینگ متناسب با اکوسیستم محیط، کالیبره کردن دقیق مانیتورها به عنوان یک مرجع شنیداری، استفاده از انواع مختلف هدفون‌ها در مراحل مختلف صدابرداری نیز به هنرجویان یاد داده می‌شود.

کار کردن با پردازنده‌های سیگنال

دانش‌های مرتبط با این بخش شامل پردازنده‌های داینامیک، اکولایزرها و افکت‌ها می‌شود. به منظور کار کردن با پردازنده‌های سیگنال، هنرجویان باید مهارت استفاده از پردازنده‌های سیگنال آنالوگ، دیجیتال و تنظیم صحیح پارامترهای آن‌ها در پروسه ترکیب و نهایی‌سازی صدا را به دست آورند.

کار کردن با کنسول‌های تولید صدای آنالوگ و دیجیتال

این بخش نیز شامل یک سری از دانش، مهارت و نگرش‌های ویژه است.‌ شناسایی کنسول‌های آنالوگ و دیجیتال، مسیردهی سیگنال در کنسول‌های آنالوگ و دیجیتال و همچنین ارت از پایه‌ای‌ترین و اصلی‌ترین مباحث دوره محسوب می‌شود. یک ترکیب‌ساز صدای آنالوگ، باید مهارت کافی در استفاده از کنسول‌های آنالوگ و دیجیتال را پیدا کند.‌ در طی آموزش‌های دوره این نکات به طور کامل به هنرجویان آموزش داده می‌شود.

سایر مهارت‌های کاربردی در این مرحله شامل موارد زیر است:

  • مهارت در دنبال کردن مسیر سیگنال در ورودی‌ها و خروجی‌های دستگاه
  • توانایی در دنبال کردن سیستم‌های میکس و مسترینگ جهت اتصال صحیح
  • مهارت در عیب‌یابی سیستم‌های میکس و مسترینگ
  • مهارت در همگام سازی کنسول‌های دیجیتال با نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای میکس و مسترینگ
  • توانایی استفاده صحیح و به موقع از کنسول‌های آنالوگ و دیجیتال
  • مسیردهی صحیح سیگنال در میکسرها به منظور مانیتورینگ، ترکیب و نهایی‌سازی صدا

کار با نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای نهایی‌ساز صدا

یک ترکیب‌ساز صدا قبل از همه چیز، باید بتواند با نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای ویژه نهایی‌ساز صدا کار کند. نرم‌افزارهای صدا در این حرفه شامل Digital audio workstations   logic pro ،Nuendo ،protools و Gubase است. مباحث و دانش‌های این بخش مربوط به سخت‌افزارهای ترکیب و نهایی‌ساز صدا است.  پلاگین‌های پردازش صدا نیز از مباحث دیگری هستند که در این بخش به هنرجویان آموزش داده می‌شوند.

کارآموزان در پایان این بخش باید بتوانند هر کدام از پارامترهای مربوط به نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مرتبط را به منظور کنترل کیفیت تنظیم کنند.

ترکیب و نهایی‌سازی صدا با استفاده از علوم آموخته شده

هنرجویان در حوزه‌ی نهایی‌ساز صدا در این دوره با استفاده از دانش علوم مرتبط با صدا به ترکیب‌سازی صدا می‌پردازند. در این بخش دانش و تخصص‌های ویژه آکوستیک استودیوی ترکیب و نهایی‌سازی، کالیبراسیون سیستم مانیتورینگ، تجهیزات و تکنیک‌های ترکیب و نهایی‌سازی صدا، آموزش داده خواهد شد. بنابراین ترکیب و نهایی‌سازی پروژه‌های صوتی توسط علوم مختلف جزو مهارت‌های مهم این بخش به شمار می‌آید.

گرفتن نسخه پشتیبان از پروژه

این بخش مرحله پایانی در فرآیند ترکیب‌ساز و نهایی‌ساز صدا است. در این مرحله هنرجویان دانش‌های مرتبط با اصول پشتیبان‌گیری، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای پشتیبان‌گیری را فرا خواهند گرفت. این مرحله تکمیل کننده سایر مراحل قبلی است در نتیجه کارآموزان موفق به پشتیبان‌گیری از پروژه‌های خود خواهند شد.

جمع‌بندی

یکی از مشاغل مرتبط با استودیو صدا، دوبله و میکس، صداسازی و ترکیب‌سازی صدا است. کسانی که به این رشته علاقه‌مند هستند برای فعالیت در این حرفه نیاز به کسب تخصص و مهارت‌های ویژه دارند. به همین منظور سازمان فنی و حرفه‌ای اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی ترکیب‌سازی و نهایی‌سازی صدا کرده است.‌ این دوره به صورت رایگان، کاملا مهارتی و کاربردی برگزار می‌شود. در طول دوره کلیه دانش و تخصص‌های لازم در خصوص طراحی و اجرای سیستم‌های آنالوگ و دیجیتال، کالیبره کردن سیستم مانیتورینگ، نحوه کار با سیستم‌های باز تولید صدا، شناخت نرم‌افزارها و سایر سخت‌افزارهای میکس و مسترینگ به هنرجویان آموزش داده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا