آشنایی با دوره برنامه ریزی سیستم مدیریت هوشمند ساختمان با پروتکل KNX

یکی از زیر شاخه‌های رشته‌‌ی فنی برق، برنامه‌ریزی سیستم مدیریت هوشمند ساختمان با پروتکل KNX است.‌ علاقه‌مندان به فراگیری این حرفه،‌ می‌توانند در دوره‌های آموزش سیستم مدیریت هوشمند ساختمان سازمان فنی و حرفه‌ای شرکت کنند. این دوره زیر نظر اساتید مجرب و کارشناس در این حوزه برگزار می‌شود. در طول دوره آموزشات لازم در رابطه با هوشمند سازی ساختمان‌ها با پروتکل KNX به کارآموزان داده خواهد شد. اگر می‌خواهید با این دوره، شرایط و نحوه ثبت‌‌نام در آن بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌شود مطالب ارائه شده را تا پایان دنبال نمایید.

منظور از مدیریت هوشمند ساختمان با پروتکل KNX چیست؟

سیستم مدیریت هوشمند از زیرشاخه‌های رشته برق است که از یک سری شایستگی‌ها برخوردار می‌باشد. این شایستگی‌ها شامل کارهای نصب و سیم‌کشی تجهیزات هوشمند، برنامه‌ریزی توسط نرم‌افزار ets، تست و عیب‌یابی سیستم‌های هوشمند با پروتکل KNX می‌شود. استانداردهای آموزشی این دوره با مشاغلی از قبیل مشاور سیستم‌های هوشمند و همچنین نصاب سیستم‌های هوشمند در ارتباط است.

دانلود سوالات برنامه ریزی سیستم مدیریت هوشمند ساختمان با پروتکل KNX

به طور کلی منظور از مدیریت هوشمند ساختمان، اجرای کارهایی مانند نصب و سیم‌کشی تجهیزات هوشمند ساختمان با پروتکل‌های KNX و نیز تست و عیب‌یابی آن‌ها است. در هوشمند سازی، هدف اصلی کنترل قسمت‌های مختلف یک ساختمان و مدیریت آن‌ها است. مدیریت هوشمند همچنین با تجهیزاتی مانند سنسور و سیستم تایمینگ برنامه‌ریزی می‌شود. کنترل تجهیزات برقی مانند قهوه‌جوش، سیستم صوتی، سیستم پخت و پز و سایر تجهیزات برقی مشابه بر مدیریت هوشمند ساختمان نیز تاثیرگذار است. نکته کلیدی کنترل هوشمند در همین نکته خلاصه می‌شود که با BMS می‌توان نوعی یکپارچگی در بین خواسته مشتریان ایجاد کرد.

در اکثر هوشمند سازی ساختمان‌ها، مواردی مانند روشنایی، گرمایش و سرمایش نقش عمده‌ای بر عهده دارند. در واقع با این کار می‌توان آسایش، آرامش و امنیت را به اعضای خانواده اهدا کرد.

معرفی دوره آموزش مدیریت هوشمند ساختمان با پروتکل KNX

دوره مذکور جزو دوره‌های مهارتی و تخصصی است که هر ساله در مراکز فنی و حرفه‌ای سراسر کشور برگزار می‌شود. این دوره در طول سال ممکن است دو الی سه بار بنا به تکمیل ظرفیت متقاضیان برگزار شود. شرکت در کلاس‌های دوره برای افراد واجد شرایط کاملا رایگان است.‌ مدت زمان این دوره بستگی به سرفصل‌های آموزشی آن دارد. به طور کلی بیش از نیمی از تعداد جلسات دوره به آموزش مهارت‌های عملی و کاربردی اختصاص یافته است.

شرایط و نحوه‌ی ثبت‌‌نام در دوره

برای شرکت در دوره مذکور، داوطلبان باید دارای یک سری شرایط عمومی باشند.‌ برخی از مهم‌ترین شرایط عمومی جهت ثبت‌نام در این دوره به شرح زیر است:

  • برخورداری از سلامت جسمانی و روانی کامل
  • دارای حداقل سن 18 سال تمام (در شرایط استثنا نوجوانان در رده سنی 15 تا 18 سال نیز پذیرفته خواهند شد.)
  • دارای حداقل مدرک تحصیلی سیکل یا پایان دوره متوسطه اول

توجه: شرکت در دوره مدیریت هوشمند ساختمان با پروتکل KNX نیاز به هیچ گونه پیش زمینه مهارتی ندارد.

مزایای دوره مدیریت هوشمند ساختمان با پروتکل KNX

کارآموزان از طریق شرکت در این دوره دانش و مهارت‌های لازم را در زمینه مدیریت هوشمند ساختمان با پروتکل KNX به دست می‌آورند.‌ علاوه بر این، متقاضیان می‌‌توانند در آزمون مهارت‌سنجی پایان دوره شرکت کنند که در صورت قبولی موفق به اخذ گواهی دوره مدیریت هوشمند ساختمان خواهند شد.‌ این آزمون از دو بخش کتبی و عملی تشکیل شده است. برای آمادگی بیشتر کارآموزان در این آزمون، سایت ایران عرضه اقدام به جمع‌آوری نمونه سوالات آزمون‌های ادوار گذشته سازمان فنی و حرفه‌ای کرده است.‌ این مجموعه به صورت فایل PDF قابل خریداری است. متقاضیان جهت خرید می‌توانند از طریق درگاه الکترونیکی هزینه مربوطه را پرداخت نموده و فایل مورد نظر را دانلود نمایند.

سوالات گروه شغلی برق فنی و حرفه ای

سرفصل‌های آموزشی دوره مدیریت هوشمند ساختمان با پروتکل KNX

در طول دوره آموزشی نامبرده نکات کلیدی و مهم مدیریت هوشمند ساختمان به کارآموزان یاد داده می‌شود. مباحث آموزشی این دوره بسیار گسترده و متنوع است.‌ برخی از مهم‌ترین مباحث این دوره عبارتند از:

تسلط کامل بر روش‌های مختلف پیاده‌سازی مدیریت هوشمند ساختمان

سیستم‌های هوشمند ساختمان به دو نوع بی‌سیم‌ و با سیم تقسیم می‌شوند که هر کدام از آن‌‌ها نقاط قوت و ضعف خود را دارند. در این فصل کارآموزان یاد خواهند گرفت که ابتدا چه نوع سیستم هوشمندی را انتخاب کرده و برای ساختمان مورد نظر طراحی و اجرا کنند.

تسلط بر انواع توپولوژی‌های سیستم سیمی هوشمند ساختمان

در روش‌های هوشمند سیمی، نصاب باید روش‌های مختلف پیاده‌سازی مانند ستاره‌ای، اتوبوسی، رینگی و مش را بلد باشد. در آموزش مباحث این بخش، کارآموزان روش‌های صحیح هوشمند سازی سیستم‌های سیمی را فرا خواهند گرفت.

به دست آوردن مهارت بر انواع سناریو نویسی

از مهم‌ترین ویژگی‌های خانه هوشمند، وجود سناریو یا همان انعطاف‌پذیری در برنامه‌نویسی است. این برنامه‌ها باید مطابق با سلیقه و درخواست مشتریان باشد. سیستم‌های هوشمند در برنامه‌نویسی و اجرا کاملا انعطاف‌پذیر هستند. در آموزش‌های این فصل، کارآموزان نحوه‌ی برنامه‌نویسی و اجرا را فرا خواهند گرفت.

انتخاب برند مناسب هوشمند سازی

سیستم‌های هوشمند در بازار دارای انواع مختلفی هستند. برخی از رایج‌ترین این سیستم‌ها شامل smart life ،C4 ،HDL و TIS است. هر کدام از این برندها بر اساس نوع پروژه و نقاط قوت و ضعف آن‌ها تعیین می‌شود.

تسلط کامل بر سیستم الکترونیک ساختمان

یکی از مبناهای تخصصی پایه در مدیریت هوشمند ساختمان، سیستم الکترونیک آن است. در این فصل کارآموزان با مفاهیم و اصول کامل الکترونیک و نیز سیم‌کشی آن‌ها آشنا می‌شوند. آشنایی با قطعات الکترونیکی و انواع آن‌ها نیز لازمه کار مدیریت هوشمند ساختمان است. به طور کلی در این بخش کارآموزان یاد خواهند گرفت که چگونه اطلاعات مربوط به هر قطعه را به دست آورند.

به دست آوردن مهارت در طراحی مدار چاپی بردها توسط نرم‌افزارهای خاص

به منظور طراحی مدار چاپی بردها، نرم‌افزارهای زیادی درست شده است. یکی از این نرم‌افزارها، آلتیوم دیزاینر نام دارد که جزو بهترین نرم‌افزارهای طراحی مدارهای چاپی محسوب می‌شود. در این فصل کارآموزان چگونگی کار کردن با این نرم‌افزار و نیز سایر نرم‌افزارهای کاربردی در هوشمند سازی ساختمان‌ها را یاد خواهند گرفت.

به دست آوردن مهارت در لحیم‌ کاری، مونتاژ و دمونتاژ انواع قطعات DIP و SMD

کارآموزان در ابن بخش روش صحیح و اصولی در لحیم کاری را فرا خواهند گرفت. بنابراین باید دستگاه هویه و هیتر باد گرم را به طور کامل بشناسند و طرز کار با آن را یاد بگیرند. کارآموزان در پایان این دوره همچنین می‌توانند به راحتی قطعه‌های ریز و درشت بر روی بردهای الکترونیک را مونتاژ و دمونتاژ کنند.

کسب مهارت در برنامه‌نویسی میکروکنترلرها

یکی دیگر از مهارت‌هایی که شرکت‌کنندگان در این دوره به دست می‌آورند، کسب تخصص و دانش در برنامه‌نویسی میکروکنترلرها است. در واقع کارآموزان در این بخش مهارت در برنامه‌نویسی میکروکنترلرهایی مانند AVR و ARM را یاد خواهند گرفت. این برنامه‌ها در ساخت بردهای هوشمند و برنامه‌پذیر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تسلط یافتن بر طراحی انواع بردهای الکترونیکی

طراحی بردهای الکترونیکی نیز جزو مباحث آموزشی در دوره مدیریت هوشمند ساختمان با پروتکل KNX محسوب می‌شود. کارآموزان در این دوره مهارت طراحی بردهای الکترونیکی ساده تا پیشرفته را به دست می‌آورند. بردهای قابل کنترل معمولا از طریق بلوتوث، وای‌فای و SMS قابل طراحی و تولید هستند. این‌ بردها در هوشمند سازی سیستم‌های سیمی و غیر سیمی ساختمان مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

سایر سرفصل‌های آموزشی دوره مدیریت هوشمند ساختمان با پروتکل KNX

در برخی از دوره‌های آموزشی هوشمند سازی ساختمان‌ها، علاوه بر موارد بالا، یک سری دیگر از مباحث آموزشی مرتبط با سیستم‌های هوشمند ساختمان به عنوان‌ پیش‌ نیاز مورد آموزش قرار می‌گیرد. این مباحث شامل موارد زیر است:

  • آموزش برق عمومی ساختمان‌ها
  • آموزش برق صنعتی ساختمان‌ها شامل تجهیزات صنعتی و همچنین مدارهای فرمان‌
  • بررسی پروتکل‌های KNX
  • چگونگی هوشمند سازی توسط PLC LOGO
  • آموزش روش‌های هوشمند سازی با استفاده از آردوینو
  • چگونگی بررسی موتورخانه و پارکینگ ساختمان‌های هوشمند
  • آموزش نصب دوربین مدار بسته در ساختمان‌های هوشمند
  • آموزش سیستم اعلام حریق در ساختمان‌های هوشمند
  • آموزش کنترل سیستم‌های آنالوگ و دیجیتال
  • آموزش نظارت تصویری CCTV مرتبط با سیستم‌های هوشمند
  • آموزش چگونگی نصب سیستم‌های کنترل روشنایی، سناریوها و تجهیزات
  • آموزش بخش‌های مختلف BMS مانند سیستم تهویه مطبوع HVAC
  • آشنایی با شبکه‌های موثر در اجرای BMS
  • اجرای پروژه‌های مرتبط با سیستم‌های هوشمند سازی ساختمان‌ها با پروتکل توسط نرم‌افزار factory i/o

راهنمای ثبت نام آزمون فنی و حرفه ای

جمع ­بندی

همان‌طور که گفته شد، یکی از دوره‌های مهارتی و پرکاربرد در سازمان فنی و حرفه‌ای، دوره مدیریت هوشمند ساختمان با پروتکل KNX است.‌ افراد واجد شرایط علاقه‌مند به شرکت در دوره هوشمند سازی ساختمان‌ها، می‌توانند به صورت رایگان در آن شرکت کنند. این دوره با مربیگری اساتید مجرب و حرفه‌ای در این زمینه تشکیل می‌شود. در طول دوره آموزش‌های لازم در رابطه با سیستم‌های هوشمند سازی به کارآموزان، یاد داده می‌شود. علاوه بر این، در پایان دوره،‌ شرکت‌کنندگان داوطلب می‌توانند در آزمون پایان دوره شرکت کنند.‌ متقاضیان این آزمون در صورت کسب حد نصاب نمره قبولی، موفق به اخذ گواهی معتبر و رسمی از سوی سازمان خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا