آشنایی با دوره مراقبت امور بهداشت و سلامت خانواده سازمان فنی و حرفه ای

یکی از شغل‌هایی که در تمامی مراکز بهداشتی و سلامت باید وجود داشته باشد، مراقب بهداشت و سلامت خانواده است. افراد تحصیلکرده داوطلب برای همکاری در این زمینه باید از قبل، آموزش‌های لازم را دیده باشند. به همین منظور سازمان فنی و حرفه‌ای هر ساله دوره‌ای را تحت عنوان این نام برگزار می‌کند. مربیان آموزشی این دوره متشکل از کارشناسان و متخصصان در حوزه سلامت و بهداشت هستند.

این دوره ویژه تمامی داوطلبان مراقب سلامت، در درمانگاه‌ها و سایر مراکز بهداشت برگزار می‌شود.‌ تمامی افراد مایل به شرکت در دوره مراقبت امور بهداشت و سلامت خانواده در صورت واجد شرایط بودن، می‌توانند در این دوره شرکت کنند.‌ برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با این دوره،‌ در مقاله پیش‌رو قصد داریم شما را با ویژگی‌ها، شرایط و نحوه ثبت‌‌نام در آن آشنا کنیم.

منظور از مراقب امور بهداشت و سلامت خانواده چیست؟

مراقب امور بهداشت، شغلی است که در حوزه درمان و بهداشت قرار می‌گیرد.‌ این حرفه دارای شایستگی‌هایی از قبیل به کارگیری عوامل مؤثر بر سلامت و بیماری، حفاظت از محیط زیست، به کارگیری بهداشت فردی و محیطی جهت تامین سلامت افراد خانواده، تنظیم برنامه غذایی مناسب به منظور حفظ سلامت خانواده، مراقبت و پرستاری از افراد خانواده، انجام کمک‌های اولیه در هنگام بیماری، وقوع حوادث خانگی و پیشگیری از آن‌ها، تشخیص منشأ حوادث خانگی و پیشگیری از آن‌ها است‌.

دانلود سوالات مراقب امور بهداشت و سلامت خانواده

معرفی دوره مراقبت امور بهداشت و سلامت خانواده

این دوره جزو دوره‌های مهارتی در سازمان فنی و حرفه‌ای است. همان‌طور که در بخش مقدمه گفته شد، تمامی افراد علاقه‌مند به شرکت در دوره مراقب سلامت و بهداشت خانواده می‌توانند به صورت رایگان در این دوره شرکت کنند. متقاضیان این دوره معمولا دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان در رشته بهداشت و سلامت هستند. با گذراندن این دوره بر دانش، مهارت و تخصص این افراد افزوده خواهد شد.

لازم به ذکر است که تمامی جلسات آموزشی دوره به صورت حضوری برگزار می‌شود. طول دوره آموزش مراقب سلامت و بهداشت در حدود 100 ساعت است. کلاس‌های دوره به صورت هر روزه یا یک روز در میان قابل برگزاری است. در طول دوره کلیه اصول و روش‌های مراقبت از سلامت و بهداشت خانواده به کارآموزان یاد داده می‌شود.

شرایط و نحوه ثبت‌‌نام در دوره مراقبت‌ از سلامت و بهداشت خانواده

برای شرکت در دوره مراقبت از بهداشت و سلامت خانواده، سازمان فنی و حرفه‌ای شرایطی را مدنظر قرار داده است. برخی از مهم‌ترین شرایط ویژه داوطلبان برای شرکت در این دوره به شرح زیر است:

  • برخورداری از سلامت جسمانی و روانی کامل
  • دارای حداقل سن 18 سال تمام
  • دارای حداقل مدرک تحصیلی دیپلم یا پایان دوره متوسطه دوم

توجه: جهت شرکت در دوره مراقبت امور بهداشت و سلامت خانواده، نیاز به هیچ‌گونه پیش‌زمینه مهارتی نیست.

مزایای دوره مراقبت سلامت و بهداشت خانواده

در طول دوره مذکور، کارآموزان تمامی موارد و نکات مهم در رابطه با مراقبت از بهداشت و سلامت خانواده را فرا خواهند گرفت.‌ علاوه بر فراگیری نکات موثر و آموزنده در این دوره، کارآموزان می‌توانند از طریق شرکت در آزمون پایان دوره، جهت اخذ گواهی بین‌المللی سلامت و بهداشت خانواده اقدام نمایند. به این صورت که ابتدا در آزمون کتبی دوره شرکت کرده و نمره مکتسبه آن‌ها در این مرحله با نمره به دست آمده از آزمون عملی جمع خواهد شد.

مجموع نمره هر دو آزمون، مشخص کننده وضعیت قبولی فرد است. به این معنا که اگر داوطلب بتواند در مجموع دو مرحله، حد نصاب نمره قبولی را کسب کند،‌ گواهی معتبر و رسمی دوره از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای به متقاضی اعطا می‌شود. برای ایجاد آمادگی بیشتر داوطلبان در این آزمون،‌ سایت ایران عرضه اقدام به جمع‌آوری یک سری از نمونه سوالات آزمون‌های ادوار گذشته سازمان فنی و حرفه‌ای در زمینه مراقب بهداشت و سلامت کرده است. این فایل به صورت پی‌دی‌اف تهیه شده و متقاضیان می‌توانند از طریق سایت مذکور، اقدام به خرید آن نمایند.

سوالات گروه شغلی بهداشت و ایمنی فنی و حرفه ای

سرفصل‌‌های آموزشی دوره مراقبت از سلامت و بهداشت خانواده‌ها

کارآموزان از طریق شرکت در دوره مذکور، مباحث مهم و اصلی در رابطه با مراقب سلامت را فرا خواهند گرفت.‌ سرفصل‌های آموزشی این دوره شامل 22 مبحث است.‌ از مهم‌ترین سرفصل‌های آموزشی این دوره می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • آشنایی با مفاهیم سلامت، بیماری، بهداشت و همچنین طیف سلامتی و بیماری
  • آشنایی با مزایا، اقتصاد بهداشت و تقدم پیشگیری بر درمان
  • آشنایی با نحوه عرضه خدمات بهداشتی درمانی در کشور مانند بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی
  • شناخت عوامل مؤثر بر بهداشت و سلامت افراد
  • شناسایی انواع برنامه‌های ارائه‌‌دهنده خدمات و مشاوره‌های درمانی و بهداشتی در کشور مانند مشاوره‌های قبل از ازدواج، مشاوره‌های قبل از بارداری، مشاوره‌های بعد از زایمان و همچنین مشاوره حین شیردهی، مشاوره‌های تربیت فرزند و تامین سلامت کودک
  • چگونگی به کارگیری عوامل مؤثر بر بهداشت و سلامت
  • راه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌ها و نحوه رعایت بهداشت و سلامت
  • روش‌های کنترل تاریخ اعتبار بیمه‌های تامین اجتماعی و درمانی
  • آموزش نوع تغذیه در دوران خاصی از زندگی مانند دوران کودکی، بارداری و کهن‌سالی
  • آموزش نحوه اجرای برنامه تنظیم خانواده
  • آموزش روش‌های حفاظت از محیط زیست و تاثیر آن بر سلامت انسان

هدف دوره آموزشی مراقب سلامت و بهداشت خانواده

یکی از مهم‌ترین هدف‌های دوره آموزش مراقب سلامت و بهداشت خانواده، دادن آگاهی در زمینه بهداشت، سلامت روانی و جسمانی به خانواده‌ها است. به این طریق که با ایجاد نگرش مثبت و رفتار سالم می‌توان در جهت ارتقای سطح دانش و فرهنگ سلامت یک جامعه تلاش نمود. این آگهی‌بخشی همچنین مانع از پیش‌داوری و پندار نادرست در افراد خواهد شد.

سایر اهداف دوره شامل پرورش مراقبان سلامت و بهداشت و همچنین شیوه برخورد آن‌ها با خانواده‌ها است. در واقع با آموزش چگونگی رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به افراد یک جامعه، فاصله میان سطح آگهی و عمل‌ کردن به دستورالعمل‌های بهداشتی تا حد زیادی کم‌ می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت هدف کلی آموزش بهداشت، تغییر رفتارهای زیان‌بخش افراد یا گروه‌ها بر رفتارهای مثبت و سودبخشی است که بر سلامت فعلی و آینده یک جامعه تاثیر دارد.‌

راهنمای ثبت نام آزمون فنی و حرفه ای

جمع ­بندی

یکی از دوره‌های مهارتی و کاربردی که در سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود، آموزش مراقبت از سلامت و بهداشت خانواده است.‌ دانشجویان، فارغ‌التحصیلان رشته‌های بهداشت و سلامت و همچنین سایر افراد واجد شرایط عمومی لحاظ شده در سازمان، می‌توانند به صورت رایگان در این دوره‌ شرکت کنند. کارآموزان در طول دوره مذکور،‌دانش، مهارت و تخصص‌های لازم برای مسئولیت شغل مراقب بهداشت را به دست خواهند آورد.‌ علاوه بر این در پایان دوره از متقاضیان داوطلب آزمون تئوری و عملی گرفته می‌شود و به کسانی که موفق به کسب حد نصاب نمره قبولی شوند، مدرک معتبر و بین‌المللی فنی و حرفه‌ای اعطا خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا