آیا معلمی شغل خوبی است؟

معلمی شغل خوبی است؟

جدای از این که شغل معلمی یکی از شریف‌ ترین شغل‌ ها در جامعه بشری به شمار می‌آید؛ پاسخ سؤال آیا معلمی شغل خوبی است؟ برای هر شخص می‌ تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال اگر خود شما، از دسته افرادی هستید که علاقه‌ مند به کار تدریس و آموزش است و از ارتباط برقرار کردن با دانش آموزان لذت می‌برید، می‌توانید شغل معلمی را بهترین شغل دنیا بدانید.در هر حال ما در این مقاله قصد داریم به بیان مزایا و معایب شغل معلمی بپردازیم. در واقع با شناخت بیشتر این شغل بهتر می‌ توان نسبت به خوب بودن یا نبودن آن اظهار نظر کرد. اگر شما هم علاقه‌ مند به شغل معلمی هستید اما هنوز هم اطلاعات دقیقی در مورد این شغل ندارید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان ما را همراهی کنید.

آشنایی با شغل معلمی
بدون شک می‌ توان گفت شغل معلمی یکی از مهم‌ ترین مشاغلی است که تأثیر به سزایی در رشد و بالندگی یک جامعه دارد. در واقع به نحوی نسل‌ های آینده کشور به دست معلم ساخته می‌شود. با توجه به این که نقش اصلی معلم، تربیت و آموزش دانش‌ آموزان است در نتیجه باعث بالا رفتن سطح علمی و فرهنگی جامعه می‌شود.
می‌ توان گفت این شغل با وجود ارزش بالای آن در جامعه، از حساسیت بالایی نیز برخوردار است. در واقع با توجه به این که ارتباط اصلی یک معلم با دانش‌آموزانی که در دوره حساس کودکی و نوجوانی به سر می‌برند؛ ختم می‌شود، نیاز است دارای صبر، تحمل بالا و قدرت مدیریت مثال نزدنی باشد. به عبارت دیگر یک معلم باید تا حدی از پختگی و تجربه برخوردار باشد که بتواند در مقابل بازیگوشی‌ ها و رفتار های نسنجیده دانش‌ آموزان، به درستی رفتار کند.

شغل معلمی، شغلی سرشار از عشق است که مهارت‌ های زندگی را به فرزندان یک کشور می‌آموزد. از آن‌ جایی که معلم وقت زیادی را با دانش‌آموزان سپری می‌کند باید مهارت ارتباطی بالایی داشته باشد و همچنین به آموزش علاقه‌ مند باشد تا بتواند در شرایط سخت، صبر و بردباری از خود نشان دهد.

یک معلم، همزمان با دانش‌ آموزانی از فرهنگ، هوش و استعدادهای مختلفی روبرو است. بر این اساس باید بتواند اموری مانند تدریس، کنترل کلاس، مشاوره، داشتن ارتباط مناسب با دانش‌ آموزان و مواردی از این قبیل را به درستی انجام دهد.

در ادامه بیشتر شما را با مزایا و معایب شغل معلمی آشنا می‌کنیم.

مزایا و معایب شغل معلمی

شغل معلمی هم مانند هر شغل دیگری مزایا و معایب خاص خود را دارد. البته که برای تأیید یک شغل نیاز است مزیت‌ های آن نسبت به معایب آن خیلی بیشتر باشد. به طور کلی شغل معلمی هم با در نظر گرفتن نوع دانشگاه، استخدام رسمی یا قراردادی، فعالیت در مدارس دولتی یا غیر دولتی، از مزیت‌ ها و معایبی بهره‌مند است.

> مزایای شغل معلمی

از مزیت‌ های بارز شغل معلمی که ممکن است در نگاه اول برای هرکس جالب توجه باشد، می‌توان موارد زیر را برشمرد.
● ساعات کاری معلمان نسبت به کارمندان سازمان‌ های دیگر در طول روز کمتر است.
● بهره‌ مندی از امکاناتی مانند بیمه درمانی، پاداش، عیدی سالانه و مواردی از این قبیل
● برخورداری از حق بازنشستگی بعد از پایان یافتن دوره خدمت
● داشتن تعطیلات سه ماهه تابستان و عید و دریافت حقوق در این دوران

> معایب شغل معلمی

از معایب شغل معلمی هم می‌توان به کافی نبودن حقوق و دستمزد آن‌ ها در برابر میزان زحمت و انرژی که صرف می‌کنند، اشاره کرد. از معایب دیگر ثابت ماندن پست و سمت در یک مقطع خاص است. به عنوان مثال ممکن است گاهی اوقات یک معلم مجبور شود سال‌ های زیادی را تنها در یک مقطع تدریس کند.

معلمانی که به صورت قراردادی مشغول به تدریس هستند از امتیازاتی مانند بیمه، عیدی و… محروم هستند. برای استخدام رسمی در این رشته نیاز است تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه فرهنگیان گذرانده باشید یا بعد از فارغ‌التحصیلی در آزمون‌ های استخدامی آموزش‌ و پرورش شرکت کنید. قبول شدن در این آزمون‌ ها هم شرایط خاص خود را مانند شرایط سنی، معدل و غیره را دارد که ممکن است برای بسیاری از افراد خیلی سخت باشد.

نحوه پذیرش شغل معلمی

پذیرش در شغل معلمی نیز چندان راحت نیست. به طور کلی برای استخدام در این شغل می‌توان از طریق دو روش اقدام کرد.

> قبول شدن در دانشگاه‌ های فرهنگیان

می‌ توان گفت قبولی در دانشگاه فرهنگیان، به عنوان اصلی‌ ترین راه برای پذیرفته شدن در شغل معلمی است. در این روش دانش‌آموزان پس از پایان دوره دبیرستان، برای انتخاب رشته در دانشگاه، اقدام به انتخاب یکی از دانشگاه‌ های فرهنگیان و تربیت معلم در سطح کشور می‌کنند. بعد از قبول شدن، به مدت ۴ سال در این دانشگاه‌ ها تحصیل می‌کنند که این دوران به عنوان سابقه کاری برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. بنابراین از همان بدو ورود به دانشگاه، در سازمان آموزش‌ و پرورش استخدام شده‌اند.

 

> قبول شدن از طریق آزمون استخدامی

گاهی اوقات به دلیل بازنشستگی تعداد زیادی از نیرو های سازمان، وزارت آموزش‌وپرورش جهت پذیرش نیروی جدید و جوان، اقدام به برگزاری آزمون استخدامی می‌کند. در واقع به دلیل آن که فرایند تربیت و آموزش معلمان این سازمان از طریق دانشگاه فرهنگیان، نیازمند طی شدن یک دوره ۴ ساله است. سازمان آموزش‌ و پرورش برای جذب نیروی جدید از یک راه سریع‌ تر استفاده‌ می‌کند.

می‌ توان گفت شرط اصلی استخدام آموزش‌ و پرورش برای بسیاری از رشته‌ ها، قبول شدن در آزمون استخدامی است. افراد داوطلب بعد از قبولی در آزمون، باید یک دوره آموزشی یک ساله را بگذرانند. در نهایت بعد از کسب نمرات لازم، به عنوان نیروی جدید سازمان آموزش‌ و پرورش پذیرفته می‌شوند.

البته قابل ذکر است که این دوره یک ساله، برخلاف پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان به عنوان سابقه خدمت برای آن‌ ها محسوب نمی‌ شود. شرکت در آزمون استخدامی آموزش‌ و پرورش شرایط خاص خود را دارد. این شرایط به دو بخش شرایط عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شوند. داوطلب لازم است متناسب با رشته‌ ای که می‌خواهد در آن به شغل معلمی مشغول شود، شرایط عمومی و اختصاصی را دارا باشد.

 

برای آمادگی بیشتر برای شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش و در صورت تمایل به دانلود رایگان نمونه سوالات استخدامی، میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

سوالات استخدامی آموزش و پرورش

 

در این مقاله به معرفی مزیت‌ها و معایب شغل معلمی پرداختیم، در ادامه به ذکر چند مورد از ویژگی‌هایی که نشان دهنده خوب بودن شغل معلمی است پرداختیم. امیدواریم مورد توجه شما واقع شده باشد.

آیا معلمی شغل خوبی است؟

شغل معلمی از مقام و منزلت بالایی برخوردار است. در واقع زمانی که از شغلم معلم نام برده می‌شود، افراد نسبت به آن حس خوبی خواهند داشت. برای خوب بودن این شغل ویژگی‌ ها و مزیت‌ های فراوانی وجود دارد. شاید برای بسیاری از افراد به محض شنیدن شغل معلمی، تعطيلات سه ماه تابستان و دو هفته عید یادآور شود. در صورتی که این تنها یکی از کوچک‌ ترین مزیت‌ های این شغل به شمار می‌آید. در زیر به توضیح چند مورد از دلایلی که بیان می‌کند، معلمی شغل خوبی است، می‌پردازیم.

 

> مقام و منزلت بالای معلم در مجامع مختلف

همان‌طور که گفته شد، افراد مختلف جامعه حس خوبی نسبت به معلم دارند و آن‌ ها را افرادی مطمئن و قابل احترام می‌دانند. در واقع از آن‌ جایی که تربیت و آموزش نسل جدید بر عهده معلم است، همه معتقدند که شغل معلمی، یک شغل بزرگ و ارزشمند به شمار می‌آید.

در واقع ارزش و مقام بالای معلم سبب می‌شود که پدر و مادرها با خیالی آسوده تربیت فرزندان خود را به آن‌ها بسپارند.

> داشتن حس شادابی و سرزندگی

به عنوان یک معلم، زمانی که در طول روز بیشتر با کودکان و نوجوانان سروکار دارید، باعث می‌شود حس جوان بودن و شادابی پیدا کنید. از طرفی ارتباط با دانش‌ آموزان، شما را از اخبار موضوعات روز دنیا مانند مد، موسیقی و موارد این چنینی زودتر مطلع می‌کند.

> تأثیر غیرقابل انکار شغل معلم بر روی زندگی و آینده جوانان

یک فرد به عنوان معلم با رفتارها و حرف‌ های خود، نقش مؤثری در تعیین مسیر زندگی دانش‌ آموزان و آینده آن‌ ها دارد. ممکن است بسياري از حرف‌ های تأثیرگذار شما تا آخر عمر در ذهن دانش‌ آموزان باقی بماند. بنابراین به عنوان یک معلم افتخار بزرگی است که بتوانید با رفتار های درست و سنجیده، اثرات مثبتی در زندگی افراد ایجاد کنید.

علاوه بر موارد فوق، ویژگی‌ های زیادی وجود دارد که می‌توان شغل معلمی را یک شغل خوب در نظر گرفت که در این مطلب به ذکر چند مورد از مهم‌ ترین آن‌ ها اکتفا کردیم.

جمع بندی

شغل معلمی یک شغل ارزشمند و قابل احترام در جوامع مختلف است. یک فرد به عنوان معلم مسئولیت زیادی بر دوش دارد. در واقع با توجه به این که تربیت و آموزش فرزندان جامعه بر عهده او است، نیاز است نسبت به رفتار و حرکات خود حساسیت بیشتری نشان دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا