خلاصه و نکات مهم راهنمای معلم مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی
دانلود رایگان جزوه خلاصه راهنمای معلم مطالعات اجتماعی پنجم دبستان:
جزوه خلاصه راهنمای معلم مطالعات اجتماعی پنجم
دانلود رایگان نکات مهم راهنمای معلم مطالعات اجتماعی پنجم دبستان:
نکات مهم راهنمای معلم مطالعات اجتماعی پنجم
دانلود رایگان کتاب راهنمای معلم مطالعات اجتماعی پنجم دبستان تهیه شده در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پروش:
راهنمای معلم اجتماعی پنجم دبستان
بخشی از متن کتاب راهنمای معلم مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی
تعریف و ماهیت مطالعات اجتماعی
مطالعات اجتماعی یک حوزه یادگیری است که از تعامل انسان با محیط های اجتماعی، فرهنگی، طبیعی، اقتصادی و… و تحولات زندگی بشر در گذشته، حال و آینده و جنبه های گوناگون آن بحث میکند.
از آنجایی که این درس بر محور کنش متقابل آدمیان با یکدیگر و با محیطی که در آن به سر می برند ــ در روند زمانی ــ استوار است، می توان ادعا نمود که جامعه، مکان و زمان سه محور عمده این درس هستند.
مطالعات اجتماعی یک حوزه یادگیری بین رشته ای است که از مفاهیم رشته های علمی چون جغرافیا، تاریخ، اقتصاد، علوم سیاسی، جامعه شناسی و همچنین مطالعات مختلف مانند آموزش های مدنی، مطالعات شهروندی و زیست محیطی، دین و اخلاق بهره می گیرد.
اصول حاکم بر گزینش و سازماندهی
برنامه درسی جدید مطالعات اجتماعی
در این بخش بعضی از مهمترین اصول حاکم بر سازماندهی و گزینش محتوا به طورخلاصه معرفی میشود:
● چون هدف اصلی از آموزش مطالعات اجتماعی شکوفایی فطرت و پرورش کمالات انسانی، تربیت اجتماعی و شهروندی و آمادگی برای زندگی است لذا حوزه های دانشی و مفاهیم در آموزش در راستای هدف فوق مدنظر قرار می گیرند.
● سازماندهی و تولید محتوای این درس باید به گونه ای باشد که موجبات امیدواری، نشاط، سرزندگی و میل به سازندگی و پیشرفت خود و جامعه را در دانش آموزان پدید آورد.
● در آموزش موضوعات تاریخی به جای تأکید بر سلسله ها و حکومت ها یا صرفا اوضاع و احوال اجتماعی و فرهنگی دوره های مختلف و ابعاد مختلف زندگی مردمان پرداخته شود و در این زمینه شخصیت ها، مفاخر، آثار، خالقیت ها و دستاوردهای فرهنگی ــ تمدنی ایران در هر دوره برجسته شود. ضمن آنکه در این بخش زمینه های بررسی مدارک و شواهد تاریخی، تفکر و نقد رویدادها و موضوعات فراهم آید.
● در آموزش موضوعات جغرافیایی، به توان های محیطی و انسانی کشور ایران برای پیشرفت و سازندگی تأکید و به شناخت قابلیت های جغرافیایی کشور توجه شود. علاوه بر آن پرورش مهارت های جغرافیایی که با زندگی روزمره دانش آموزان پیوند نزدیکی دارد مد نظر قرار گیرد.
● در آموزش موضوعات اجتماعی و فرهنگی، ضمن انتقال باورها و ارزش ها، زمینه برای تفکر و نقد و بررسی موضوعات اجتماعی و محیطی فراهم بیاید.
● به آموزش های اقتصادی و سواد مالی که در برنامه های قبلی توجه ناچیزی به آنها شده بود، اهمیت لازم داده شود و متناسب با نیاز مخاطبان، مهارت های مالی ــ اقتصادی در آنها پرورش یابد.
مهارت ها
در برنامه درسی مطالعات اجتماعی فرایند کاوشگری محیطی و اجتماعی و پرورش مهارتها در قالب پنج حوزه صورت میگیرد. این پنج حوزه عبارتاند از:
1 کاوش و بررسی؛
2 مشارکت؛
3 برقراری ارتباط؛
4 خالقیت؛
5 واکنش شخصی و اظهارنظر.
کاوش و بررسی: در این حوزه، مهارت هایی چون تفکر، طرح سوالات روشن و واضح درباره موضوعات محیطی و اجتماعی، شناسایی موضوع، شناسایی منابع اطلاعات، پرس و جو، ثبت اطلاعات از منابع اولیه و ثانویه، بررسی و تجزیه و تحلیل مدارک و شواهد، مقایسه و طبقه بندی اطلاعات، خواندن نمودار و عکس، تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری پرورش می یابد.
صفحات مرتبط با آزمون استخدامی آموزش و پرورش
- سوالات استخدامی راهنمای معلم مطالعات اجتماعی دبستان
- سوالات حیطه تخصصی آموزگار ابتدایی
- منابع حیطه تخصصی آموزگار ابتدایی
- سوالات حیطه عمومی و اختصاصی آموزش و پرورش
- منابع حیطه عمومی و اختصاصی آموزش و پرورش
- جزوات خلاصه عمومی و اختصاصی آموزش و پرورش
- اخبار استخدامی آموزش و پرورش
- ویدئو منابع استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲
- پادکست تحلیل منابع استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲
خدا خیرتون بده بابت این جزو های خیلی خوب ورایگان
موفق و پیروز باشید
ممنون از شما