دانلود رایگان جزوه خلاصه راهنمای معلم مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی

خلاصه و نکات مهم راهنمای معلم مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی

دانلود رایگان جزوه خلاصه راهنمای معلم مطالعات اجتماعی پنجم دبستان:

جزوه خلاصه راهنمای معلم مطالعات اجتماعی پنجم

دانلود رایگان نکات مهم راهنمای معلم مطالعات اجتماعی پنجم دبستان:

نکات مهم راهنمای معلم مطالعات اجتماعی پنجم

دانلود رایگان کتاب راهنمای معلم مطالعات اجتماعی پنجم دبستان تهیه شده در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پروش:

راهنمای معلم اجتماعی پنجم دبستان

بخشی از متن کتاب راهنمای معلم مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی

تعریف و ماهیت مطالعات اجتماعی

مطالعات اجتماعی یک حوزه یادگیری است که از تعامل انسان با محیط های اجتماعی، فرهنگی، طبیعی، اقتصادی و… و تحولات زندگی بشر در گذشته، حال و آینده و جنبه های گوناگون آن بحث میکند.
از آنجایی که این درس بر محور کنش متقابل آدمیان با یکدیگر و با محیطی که در آن به سر می برند ــ در روند زمانی ــ استوار است، می توان ادعا نمود که جامعه، مکان و زمان سه محور عمده این درس هستند.
مطالعات اجتماعی یک حوزه یادگیری بین رشته ای است که از مفاهیم رشته های علمی چون جغرافیا، تاریخ، اقتصاد، علوم سیاسی، جامعه شناسی و همچنین مطالعات مختلف مانند آموزش های مدنی، مطالعات شهروندی و زیست محیطی، دین و اخلاق بهره می گیرد.

اصول حاکم بر گزینش و سازماندهی

برنامه درسی جدید مطالعات اجتماعی

در این بخش بعضی از مهمترین اصول حاکم بر سازماندهی و گزینش محتوا به طورخلاصه معرفی میشود:

● چون هدف اصلی از آموزش مطالعات اجتماعی شکوفایی فطرت و پرورش کمالات انسانی، تربیت اجتماعی و شهروندی و آمادگی برای زندگی است لذا حوزه های دانشی و مفاهیم در آموزش در راستای هدف فوق مدنظر قرار می گیرند.

● سازماندهی و تولید محتوای این درس باید به گونه ای باشد که موجبات امیدواری، نشاط، سرزندگی و میل به سازندگی و پیشرفت خود و جامعه را در دانش آموزان پدید آورد.

● در آموزش موضوعات تاریخی به جای تأکید بر سلسله ها و حکومت ها یا صرفا اوضاع و احوال اجتماعی و فرهنگی دوره های مختلف و ابعاد مختلف زندگی مردمان پرداخته شود و در این زمینه شخصیت ها، مفاخر، آثار، خالقیت ها و دستاوردهای فرهنگی ــ تمدنی ایران در هر دوره برجسته شود. ضمن آنکه در این بخش زمینه های بررسی مدارک و شواهد تاریخی، تفکر و نقد رویدادها و موضوعات فراهم آید.

● در آموزش موضوعات جغرافیایی، به توان های محیطی و انسانی کشور ایران برای پیشرفت و سازندگی تأکید و به شناخت قابلیت های جغرافیایی کشور توجه شود. علاوه بر آن پرورش مهارت های جغرافیایی که با زندگی روزمره دانش آموزان پیوند نزدیکی دارد مد نظر قرار گیرد.

● در آموزش موضوعات اجتماعی و فرهنگی، ضمن انتقال باورها و ارزش ها، زمینه برای تفکر و نقد و بررسی موضوعات اجتماعی و محیطی فراهم بیاید.

● به آموزش های اقتصادی و سواد مالی که در برنامه های قبلی توجه ناچیزی به آنها شده بود، اهمیت لازم داده شود و متناسب با نیاز مخاطبان، مهارت های مالی ــ اقتصادی در آنها پرورش یابد.

 مهارت ها

در برنامه درسی مطالعات اجتماعی فرایند کاوشگری محیطی و اجتماعی و پرورش مهارتها در قالب پنج حوزه صورت میگیرد. این پنج حوزه عبارتاند از:

1 کاوش و بررسی؛

2 مشارکت؛

3 برقراری ارتباط؛

4 خالقیت؛

5 واکنش شخصی و اظهارنظر.

کاوش و بررسی: در این حوزه، مهارت هایی چون تفکر، طرح سوالات روشن و واضح درباره موضوعات محیطی و اجتماعی، شناسایی موضوع، شناسایی منابع اطلاعات، پرس و جو، ثبت اطلاعات از منابع اولیه و ثانویه، بررسی و تجزیه و تحلیل مدارک و شواهد، مقایسه و طبقه بندی اطلاعات، خواندن نمودار و عکس، تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری پرورش می یابد.

صفحات مرتبط با آزمون استخدامی آموزش و پرورش

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا