آشنایی با دوره بازیگر پایه سازمان فنی و حرفه‌ای

بازیگری یکی از عناوین شغلی در حوزه هنرهای نمایشی است که مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است‌. برای یک بازیگر خوب بودن، نیاز است که فرد نسبت به جامعه و انسان‌های اطراف خود شناخت خوب و کافی داشته باشد. در این صورت می‌تواند هر نقشی که به او داده می‌شود را با در نظر گرفتن همه مشکلات و دغدغه‌های نقش، به گونه‌ای باور پذیر ایفا کند تا در ذهن بینندگان ماندگار شود.

البته برای بازیگر شدن تنها رویای بازیگری کافی نیست و لازم است که از استعداد بازیگری خود اطلاع داشته باشید. گذراندن دوره‌های آموزشی و آموزش اصولی همراه با تمرین در این زمینه کمک کننده خواهد بود. سازمان فنی و حرفه‌ای از جمله مراکزی است که اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی این حرفه کرده است. اگر قصد شرکت در این دوره‌ها و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه را دارید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان همراه ما باشید.

آشنایی با بازیگری

بازیگری جزء رشته‌های جذاب و پرطرفدار است که در بین جوان‌ها طرفداران زیادی دارد. البته برای موفقیت در این حرفه تنها داشتن علاقه مهم نیست و باید فرد از تکنیک‌ها و اصول مربوط به این رشته آگاهی کامل داشته باشد. هدف از برگزاری دوره‌های بازیگری، تربیت افراد هنرمندی است که بتوانند از طریق روش‌هایی همچون تلویزیون، رادیو یا تئاتر، هنر خود را نمایش داده و از این طریق فرهنگ و هنر ایرانی را گسترش دهند.

گذراندن دوره‌های بازیگری پایه همچنین برای افرادی که قصد دارند در این شاخه تحصیلات دانشگاهی بگذرانند، مفید خواهد بود. چرا که با توجه به آگاهی و اشراف نسبی به مباحث بازیگری راحت‌تر از پس آزمون عملی برخواهند آمد.

معرفی دوره بازیگری پایه سازمان فنی و حرفه‌ای

بازیگر یا به اصطلاح انگلیسی Actor، عنوان شغلی در حوزه هنرهای نمایشی است. بنابراین فردی که با کمک ابزارهای در دسترس خود همچون بیان، بدن، تجسم، تخیل، خلاقیت و مواردی از این قبیل، در قالب یک شخصیت فرو می‌رود و به شکلی باورپذیر به ایفای نقش می‌پردازد، بازیگر خوانده می‌شود.

دوره بازیگر پایه یکی از دوره‌های برگزار شده در سازمان فنی و حرفه‌ای است که علاقه‌مندان به این رشته می‌توانند به صورت رایگان در آن‌ها شرکت کنند. کلاس‌های دوره به صورت روزانه یا هفتگی در سازمان قابل برگزاری است. طول دوره آموزشی ۱۳۶ ساعت است که ۵۴ ساعت آن به آموزش نظری و ۸۲ ساعت به آموزش عملی اختصاص یافته است. اساتید و مربیان این دوره را افراد با تحصیلات حداقل کارشناسی مرتبط یا معادل تجربی یا نخبگی با حداقل ۱۰ سال سابقه کاری مرتبط و ۲ سال سابقه آموزش تشکیل می‌دهند.

از نظر ارزشیابی پایانی نیز ۲۵ درصد نمره برای بخش کتبی، ۶۵ درصد عملی و ۱۰ درصد هم برای اخلاق حرفه‌ای هنرجویان در نظر گرفته شده است. در این دوره همچنین فرد با وظایف زیر آشنا می‌شود.

  • تربیت ابزار بازیگری
  • توانایی ساختار شناسی یک قطعه نمایشی
  • شناخت رویداد و تجربه
  • و در نهایت تحلیل کاراکترها

دانلود رایگان سوالات بازیگر پایه فنی و حرفه ای

شرایط و نحوه ثبت‌نام در دوره بازیگری پایه سازمان فنی و حرفه‌ای

برای هنرجویانی که قصد دارند در دوره بازیگری پایه سازمان فنی و حرفه‌ای شرکت کنند یک سری شرایط عمومی در نظر گرفته شده است که لازم است هنگام ثبت‌نام از آن برخوردار باشند.

  • برخورداری از سلامت کامل جسمی و ذهنی
  • دارای حداقل مدرک تحصیلی دیپلم یا پایان دوره متوسطه دوم
  • دارای حداقل سن ۱۸ سال تمام

توجه: برای شرکت در این دوره، نیاز به هیچ گونه پیش زمینه مهارتی نیست.

سوالات گروه شغلی هنرهای نمایشی فنی و حرفه ای

مهم‌ترین استانداردهای مرتبط با رشته بازیگری پایه سازمان فنی و حرفه‌ای

یک بازیگر پایه در کنار آموزش‌ها و تکنیک‌هایی که در طول دوره فرا می‌گیرد باید با استاندارها و رشته‌های مرتبط با بازیگری پایه آشنایی نسبی داشته باشد. بازیگر تئاتر، بازیگر سینما، کارگردان فیلم داستانی، نمایش نامه نویس، فیلم نامه نویس، تصویربردار، طراح صحنه و تدوینگر از جمله استاندارد‌ها و رشته‌های مرتبط با این رشته هستند.

در پایان دوره بازیگری پایه داوطلبان می‌توانند با شرکت در آزمون مهارت‌ سنجی جهت گرفتن گواهی اقدام کنند. به این صورت که در آزمون شرکت کرده و با کسب حد نصاب نمره قبولی، مدرک معتبر دوره بازیگری پایه را از سازمان فنی و حرفه‌ای دریافت کنند.

جهت موفقیت در این آزمون و کسب حد نصاب قبولی داوطلبان می‌توانند از طریق سایت‌های معتبر همچون ایران عرضه، نسبت به دانلود نمونه سوالات آزمون‌های ادوار گذشته اقدام کنند. در ایران عرضه کلیه نمونه سوالات مربوط به دوره بازیگری پایه به صورت فایل پی دی اف وجود دارد که داوطلبان می‌توانند به صورت آنلاین نسبت به خرید و دانلود آن‌ها اقدام کنند.

سرفصل‌ها و شایستگی‌های رشته بازیگری پایه سازمان فنی و حرفه‌ای

دوره بازیگری پایه از سرفصل‌ها و مباحث آموزشی مختلفی تشکیل شده است که لازم است هنرجو در پایان دوره همه آن‌ها را گذرانده باشد. در ادامه به طور مختصر به معرفی این مباحث می‌پردازیم.

به کارگیری تاریخ پیدایش هنر بازیگری و تعاریف

به طور کلی در طول دوره حدود ۵ ساعت به این مبحث اختصاص یافته است که ۲ ساعت آن نظری و ۳ ساعت عملی خواهد بود. در این مبحث فرد با دانش‌هایی همچون خاستگاه آیینی نمایش و بازیگری، شیوه بازیگری در یونان باستان، بررسی و شناخت تعاریف مختلف بازیگری و سیر تحول شیوه‌های بازیگری از گذشته تا کنون آشنا می‌شود.

می‌توان گفت هدف از ارائه این سرفصل، آگاهی هنرجو از تاریخچه بازیگری و شناخت تعاریف است. رعایت نکات ایمنی و بهداشت، رعایت اصول ارگونومی و رعایت اخلاق حرفه‌ای از مواردی است که لازم است در این کلاس‌ها در نظر گرفته شود.

تربیت ابزار بازیگر (بدن)

برای این سرفصل حدود ۱۹ ساعت در نظر گرفته شده است که ۱۴ ساعت آن عملی و ۵ ساعت باقیمانده به نظری اختصاص پیدا می‌کند. چگونگی رهاسازی بدن، چگونگی بدنسازی برای بازیگری، حرکت‌ها، سکون و ژست‌ها، هماهنگی بین ذهن و حرکت که شامل یوگا، پیلاتس، ایروبیک و مواردی از این قبیل می‌شود و شناخت پانتومیم از علومی است که در این مبحث آموزش داده می‌شود.

مهارت‌هایی همچون طراحی حرکت و فرم، رهاسازی بدن و ذهن، تمرکز بر روی حرکات و تمرین یوگا و پیلاتس و… از جمله مهارت‌هایی است که هنرجویان از این کلاس‌ها فرا می‌گیرند.

تربیت ابزار بازیگر (بیان)

حدود ۲۰ ساعت هم به این سرفصل اختصاص داده شده است که ۱۱ ساعت آن عملی و ۹ ساعت نظری خواهد بود. دانش‌های آموزش داده شده در این کلاس‌ها شامل چگونگی تمرکز در بیان، شناخت اصول فن بیان، طرز صحیح ادای کلمات، چگونگی نفس گیری، لهجه، لحن، آهنگ، تأکید، فراز و فرود و مواردی از این قبیل هستند.

هنرجو همچنین مهارت‌ تمرین تربیت بیان با کمک دانش‌های ذکر شده را کسب خواهد کرد. از کتاب‌های معرفی شده برای این سرفصل می‌توان به کتاب جادوی گفتار از آرش آبسالان، کتاب پرورش صدا و بیان از سیسیلی بری و کتاب فن بیان از رضا شیرمرز اشاره کرد.

تربیت تکنیک‌های بازیگری

برای مبحث تکنیک‌های بازیگری ۲۷ ساعت در نظر گرفته شده است که شامل ۱۵ ساعت عملی و ۱۲ ساعت نظری است. شناخت و تربیت حافظه‌های حسی، عضلانی وعاطفی، تنهایی در جمع، اصول تجسم و تخیل، اصول حس گیری و تقویت حس، دقت و توجه بالای صحنه‌ای و تقویت حواس پنجگانه از جمله دانش‌هایی است که با کمک این سرفصل یاد داده خواهد شد.

در این مبحث همچنین مهارت‌ استفاده از تکنیک با اتودهای ارائه شده توسط استاد به هنرجویان آموزش داده می‌شود.

ساختار شناسی یک قطعه نمایشی

ساختار شناسی یک قطعه نمایشی نیز یکی دیگر از سرفصل‌های ارائه شده برای دوره بازیگری پایه است که در ۱۶ ساعت به هنرجویان آموزش داده می‌شود. ۹ ساعت این درس عملی و ۷ ساعت باقیمانده برای نظری در نظر گرفته شده است.

مفهوم ساختار کلاسیک، اصول گفتگو در نمایش و انواع کشمکش‌ها از علومی است که در این کلاس‌ها آموزش داده می‌شود. هنرجو همچنین مهارت‌ دراماتیک کردن یک رویداد ساده، اجرای لوگ‌های مختلف و بازی در قالب یک متن و شناخت ساختار آن را فرا خواهد گرفت.

مبانی تجزیه و تحلیل کاراکترها

حدود ۲۰ ساعت شامل ۱۵ ساعت عملی و ۵ ساعت نظری به این مبحث اختصاص یافته است. شناخت تیپ، شخصیت، خواندن زیرمتن‌ها، باور‌ها و ویژگی‌های روانی، مفهوم شناسنامه، هویت و وضع ظاهری پرسوناژ از دانش‌های آموزش داده شده در این مبحث است.

هنرجو با مهارت‌هایی همچون به کارگیری نقش، تجزیه و تحلیل افراد نمایش و تیپ سازی در این دروس آشنا می‌شود.

تقلید و بداهه سازی

برای مبحث تقلید و بداهه سازی ۱۴ ساعت شامل ۷ ساعت عملی و ۷ ساعت نظری در نظر گرفته شده است. مفاهیم وانمود یا تقلید، تقلید اعمال آدمی، تقلید از اشیاء موجود در طبیعت و تقلید تیپ‌های جامعه و ذهنیات در این مبحث آموزش داده می‌شود.

مهارت‌های بداهه سازی بر روی نقش، تقلید اشیاء، حیوانات و آدم‌ها و کمک گرفتن از تقلید برای رسیدن به نقش همگی از مهارت‌هایی است که در این سرفصل آموزش داده می‌شود.

متدهای بازیگری

در نهایت از ۱۳۶ ساعت این دوره آموزشی، ۱۵ ساعت شامل ۹ ساعت عملی و ۶ ساعت نظری به متدهای بازیگری اختصاص داده شده است. شناخت روش تربیت بازیگر استانیسلاوسکی، شناخت روش تربیت بازیگر استلا آدلر، شناخت روش تربیت بازیگر برشت و رسیدن به نقش از درون به بیرون و برعکس آن، از دانش‌های آموزش داده شده در این مبحث خواهد بود.

هنرجو همچنین مهارت‌های بازی به شیوه استانیسلاوسکی، فاصله گذاری و تمرین نقش‌های مختلف به صلاح لید استاد را فراخواهد گرفت.

راهنمای ثبت نام آزمون فنی و حرفه ای

جمع‌بندی

دوره بازیگری پایه یکی از دوره‌های مربوط به حوزه نمایشی است که توسط موسسات آموزشی و سازمان‌های مختلف برگزار می‌شود. این دوره توسط سازمان فنی و حرفه‌ای نیز برگزار می‌شود که به صورت یک دوره ۱۳۶ ساعته شامل ترکیبی از کلاس‌های عملی و نظری است.

علاقه‌مندان می‌توانند با شرکت در این دوره و قبولی در آزمون پایانی مدرک معتبر و بین‌المللی بازیگری را از سازمان فنی و حرفه‌ای دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا