ترجمه مقاله ارزیابی افراد تیزهوش – نشریه امرالد

عنوان فارسی: | ارزیابی افراد تیزهوش |
عنوان انگلیسی: | Assessment Of Individuals Who Are Gifted And Talented |
تعداد صفحات مقاله انگلیسی : 21 | تعداد صفحات ترجمه فارسی : 16 |
سال انتشار : 2014 | نشریه : امرالد - Emerald |
فرمت مقاله انگلیسی : PDF | فرمت ترجمه مقاله : ورد تایپ شده |
کد محصول : 6115 | رفرنس : دارد |
محتوای فایل : zip | حجم فایل : 401.46Kb |
رشته های مرتبط با این مقاله: روانشناسی |
گرایش های مرتبط با این مقاله: سنجش و اندازه گیری و روانشناسی شناخت |
کلمات کلیدی: ارزیابی، تیزهوش، شناسایی، مفهوم تیزهوش، مسائل سنجش |
چکیده
ویژگی های افرادی که تیزهوش و بااستعداد هستند
ارزیابی عناصرِ نمونه ی تیزهوش
برتری
نشانه های اولیه ی برتری
خلاصه
کمیابی
بازدهی
قابلیت نمایش
ارزش
رویه های مرسوم
اثرات بالاترین نمرات
تست های IQ
تست های پیشرفت
تست های خلاقیت
نتیجه گیری
ABSTRACT
Providing specialized services to a specific population requires assessment and identification procedures to avoid providing services to those who are ineligible to receive them as well as ensuring that eligible individuals are provided the services intended for them. Education of the gifted is such a specialized service, and so, assessment procedures are necessary for this population. Special educational programs are not an entitlement for individuals who are gifted as they are for individuals with disabilities. Consequently, operational definitions and procedures vary widely across states and even across school divisions within states. Therefore, the present paper summarizes characteristics that are considered to be early markers of giftedness and discusses some of the ways that they can be assessed. Problems in assessment (e.g., ceiling effects on normreferenced measures, and difficulties in assessing creative aspects of performance) are also discussed. In the absence of consistent definitions and formal measures that are able to tap aspects of the definition with reliability and validity, assessment and identification of individuals who are gifted is likely to remain an impressionistic task in which individuals are compared to poorly defined prototypes of what it means to be gifted.
چکیده
ارائه ی خدمات تخصصی به افرادی که خاص هستند، نیازمند ارزیابی و شناسایی رویه های ویژه است تا مطمئن شویم که این خدمات را کسانی استفاده می کنند که شامل این قضیه می باشند و افراد دیگر از آن بهره نمی برند. آموزش افراد تیزهوش یکی از این خدمات ویژه است، لذا رویه های ارزیابی برای این قشر لازم می باشند. برنامه های آموزشی خاص برنامه های آموزشی خاص تنها برای افراد تیزهوش نیستند بلکه برای ناتوانان نیز می باشند.در نتیجه، تعاریف و رویه های عملیات در ایالات متخلف و حتی مدارس ختلف در یک ایالات باهم متفاوت هستند. لذا مقاله ی کنونی، ویژگی هایی را ارائه می کند که به عنوان نشانگرهای اولیه ی استعداد هستند و همچنین برخی راه های ارزیابی آنها را به بحث می گذارد. مشکلات در ارزیابی(تاثیرات بالاترین نمرات بر ارزشیابی هنجاری) نیز مورد بحث قرار می گیرند. در غیاب تعاریف همخوان و معیارهای رسمی که می توانند به برخی جنبه های تعریف با قابلیت اطمینان و اعتبار بپردازند، ارزیابی و شناساییِ افرادی که تیزهوش هستند، یک کار برداشت گرایانه است که در آن افراد با نمونه های ضعیف از چیزی مقایسه می شوند که تیزهوش نامیده می شود.