ترجمه مقاله نقش ضروری ارتباطات 6G با چشم انداز صنعت 4.0
- مبلغ: ۸۶,۰۰۰ تومان
ترجمه مقاله پایداری توسعه شهری، تعدیل ساختار صنعتی و کارایی کاربری زمین
- مبلغ: ۹۱,۰۰۰ تومان
2.1 از شرکت ها تا مدل های کسب و کار
مفهوم مدل کسب و کار در بین متخصصان محبوب شد و سپس با وارد شدن به قرن جدید در بین محققان نیز محبوب شد (ماسا، توسی و آفوا 2017). این علاقه پژوهشی ظاهراً توسط چندین نیروی تعاملی تحریک شده است که عبارتند از: اتخاذ تکنولوژی های دیجیتالی قدرتمند (به ویژه اینترنت)، تنظیم مجدد صنایع متعدد، هماهنگ سازی تنظیمی بازارها (کلیمنت و هافتور 2021؛ تیس 2010)، و ناتوانی نظریات اقتصادی و مدیریت ارتدکس (سنتی) برای توضیح دادن سرعت و حجم بی سابقه ارزش آفرینی توسط برخی از شرکت ها (امیت و زات 2001؛ ماسا و همکارانش 2017؛ پارکر، وان آلستین و چوداری 2016). لذا مدل کسب و کار نوع جدیدی از واقعیت تجاری را توضیح می داد: شرکت های جهانی شده مبتنی بر تکنولوژی.
تحقیقات انجام شده درباره مدل کسب و کار به یک همرایی رسید (ویرتز، پیستویا، اولریچ و گاتل 2016؛ زات و همکارانش 2011)، از این لحاظ که یک مدل کسب و کار به معنای معماری مکانیزم خلق، ارائه و کسب ارزش است (تیس 2010، ص 172). این معماری توسط یک سیستم متشکل از فعالیت های وابسته بهم اجرا می شود تا از فرصت های بازار بهره برداری کند (امیت و زات 2001). یک شرکت می تواند یک یا چند مدل کسب و کار را اجرا نماید که اینها ممکن است در طول زمان تغییر یابند (کاسادیسوس ماساندل و تارزیجان 2012؛ کیم و مین 2015).