One of the psychological games described by Eric Berne (1964) is “Alcoholic” in which the addict draws others into two kinds of relationship with him/or her, as persecutor or rescuer. Stephen Karpman’s (1968) “drama triangle” extended this by describing three roles: persecutor, rescuer and victim. He pointed out how troubled individuals may switch from one role to another within the same relationship. In Berne’s game, then, the alcoholic is the victim whom others may either persecute or rescue. The point about the drama triangle is that none of these positions is an authentic way of relating. They are all, in the language of schema therapy, coping modes.
نمونه چکیده ترجمه متن فارسی
یکی از بازی های روان شناختی که توسط اریک برن (1964) تعریف شده، الکلی است که در آن فرد معتاد به الکل به دو شیوه با دیگران ارتباط دارد، به عنوان آزاردهنده یا منجی. مثلث استفان کارپمن (1968) این موضوع را با توصیف سه نقش گسترش می دهد: آزاردهنده، منجی و قربانی. او نشان می دهد کسی که دچار این مسئله است چگونه درون یک ارتباط، نقش خود را تغییر می دهد و از نقشی به نقش دیگر می رود. در بازی برن، فرد معتاد به الکل قربانی است، که دیگران ممکن است وی را آزار دهند یا اینکه او را نجات دهند. نکتۀ مربوط به این نمایش مثلثی این است که هیچ کدام از این موقعیت ها برای ارتباط قابل اعتماد و موثق نیستند. در زبان طرح واره درمانی، همگی آنها حالت های مدارا هستند.