آشنایی با دوره تعمیرکار اتومبیل های سواری بنزینی سازمان فنی و حرفه ای

امروزه همزمان با رشد بیش از حد تولید خودرو، نیاز به تعمیرکار انواع اتومبیل نیز رو به افزایش است. دوره  تعمیرکار اتومبیل‌های سواری بنزینی در کنار حرفه‌های دیگر مرتبط با خودرو مانند تعمیرکار برق خودرو، تعمیرکار سیستم‌های تعلیق، فرمان و …  در موسسات آموزشی معتبر زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود.
این دوره زیر نظر اساتید مجرب و حرفه‌ای تشکیل می‌شود و در همه‌ی گروه‌های سنی بالای 15 سال نیز متقاضی می‌پذیرد. برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با این دوره و کسب اطلاعات از چگونگی و شرایط ثبت نام در کلاس‌ها، در این مقاله همراه ما باشید.

دوره تعمیرکار اتومبیل‌های سواری بنزینی 

همان طور که در بخش مقدمه گفته شد، آموزش‌های این دوره مربوط به اتومبیل‌های سواری بنزینی شامل دو درجه 1 و  2 است. دوره تعمیرکار اتومبیل‌های سواری بنزینی در مجموع 720 ساعت است که 189 ساعت آن به صورت تئوری و 531 ساعت مربوط به آموزش مباحث عملی است. کسانی که علاقه‌مند به فراگیری این ‌حرفه هستند می‌توانند در آموزشگاه‌های دولتی یا آزاد تعمیر خودرو زیر نظر سازمان  فنی و حرفه‌ای ثبت نام کنند. در پایان دوره از کارآموزان تعمیرکار خودرو، آزمون تئوری و عملی گرفته شده و به افرادی که موفق به کسب حد نصاب نمره قبولی شوند،‌ گواهینامه معتبر فنی و حرفه‌ای اعطا خواهد شد.

شرایط و ضوابط لازم 

برای شرکت در دوره تعمیرکار ماشین‌های بنزینی، یک سری شرایط عمومی و اختصاصی برای داوطلبان وجود دارد. برخی از مهم‌ترین شرایط ثبت‌نام در این دوره به شرح زیر است.
• برخورداری از سلامت جسمانی و روانی کامل
• داشتن حداقل مدرک تحصیلی سیکل یا پایان دوره متوسطه اول ( در موارد استثنا با وجود علاقه و استعداد ویژه در داوطلب، مدرک زیر سیکل نیز پذیرفته می‌شود.)
• داشتن حداقل 15 سال تمام برای داوطلبان ( در صورت رضایت کتبی از سوی والدین، نوجوانان 12 تا  15 سال نیز می‌توانند در این کلاس‌ها شرکت کنند.)
توجه 1 : کسانی که دارای پیش زمینه مهارتی و تجربی در این حرفه هستند، خیلی راحت‌تر می‌توانند مطالب دوره را فرا بگیرند.
توجه 2 : از لحاظ جنسیتی نیز هیچ‌گونه محدودیتی برای شرکت در این دوره وجود ندارد.

مهارت‌های کسب شده در طول دوره

داوطلبان در پایان  دوره تعمیرکار خودروهای سواری بنزینی، موفق به کسب مهارت‌هایی از قبیل عیب‌یابی و تعمیر سیستم‌های مولد قدرت، فلزکاری عمومی اتومبیل، سیستم‌های سوخت‌رسانی انژکتوری، تعمیر و تنظیم سیستم‌های ترمز معمولی و ABS، سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی موتور، سیستم‌های انتقال قدرت و نیز سیستم‌های فرمان و تعلیق خواهند شد. در واقع داوطلبان با کسب این مهارت‌ها توانایی تعمیر انواع خودروهای سواری بنزینی را به دست می‌آورند.

مزایای دوره تعمیرکاری اتومبیل‌های سواری بنزینی

با شرکت در کلاس‌های تعمیرکار ماشین‌های سواری بنزینی، داوطلبان مهارت‌های لازم برای راه‌اندازی یک کارگاه مکانیکی را به دست خواهند آورد. بعد از پایان این دوره همچنین کارکنان می‌توانند در دوره‌های مهارتی دیگر مانند دوره پیشرفته یا همان درجه 1 تعمیرکار اتومبیل‌های سواری بنزینی شرکت کنند. کارآموزانی که در این دوره شرکت کرده‌اند همچنین می‌توانند در مسابقات ملی خودرو با گرایش تکنولوژی خودرو شرکت کنند و در صورت کسب مقام، به مسابقات جهانی خودرو راه پیدا خواهند کرد.
از مزایای مهم این دوره، گرفتن گواهینامه معتبر بین‌المللی فنی  ILO در این حوزه است که اخذ این مدرک برای داوطلبان بسیار حائز اهمیت است. از ویژگی‌های مهم مدرک ILO، می‌توان به قابل ترجمه بودن آن اشاره کرد. در واقع کسانی که قصد مهاجرت دارند می‌توانند با استفاده از این مدرک، اقدام به مهاجرت کنند.

نکات مهم و اساسی

در هنگام آموزش مباحث و سر فصل‌های آموزشی این دوره، نکات اساسی و کلیدی در هنگام تعمیر ماشین‌های سواری بنزینی نیز به کاربران آموزش داده می‌شود. برخی از این نکات به شرح زیر است.
• اگر رفع عیوب و تنظیمات موتور اتومبیل به موقع صورت نگیرد، احتمال به وجود آمدن خسارت‌های جبران ناپذیری به خودرو وجود دارد.
• از نکات مهم دیگر در هنگام تعمیر ماشین‌های سواری بنزینی، توجه به اثرات زیست‌محیطی آن‌ها است. زیرا در صورتی که برخی از قطعات خودرو به موقع تعمیر یا تعویض نشود، باعث آلودگی هوا خواهند شد.
• چکاپ کامل خودرو از به وجود آمدن خطرات ناشی از رانندگی مانند تصادف، آتش سوزی و … جلوگیری خواهد کرد.
• یکی دیگر از نکات اساسی در مورد خودروهای سواری بنزینی، توجه به عمر مفید آن‌ها است که همواره باید مورد توجه یک تعمیر کار حرفه‌ای قرار بگیرد.

سرانه تعمیر خودروهای سواری بنزینی 

اگر بخواهیم سرانه تعمیر خودرو را در ایران با سایر کشورهای صنعتی مقایسه کنیم درمی‌یابیم که این رقم در کشور ما بیشتر است. به طوری که در ایران، هر اتومبیل در سال، 3 تا 5 بار نیاز به تعمیر دارد. یکی از دلایل اصلی بالا بودن این رقم، استفاده بیش از حد عمر مفید ماشین‌ است.
به طور میانگین عمر مفید هر اتومبیل بین 7 تا 10 سال است در حالی که در ایران به طور متوسط از اتومبیل‌های سواری بین 15 تا 25 سال استفاده می‌شود. از دلایل دیگر بالا بودن سرانه تعمیر خودرو در ایران، عدم توجه به سرویس و تعویض به موقع قطعات موتور ماشین است. در مورد وسایل نقلیه عمومی، تعداد دفعات تعمیر خودرو نسبت به خودروهای شخصی بیشتر است. از علت‌های دیگر افزایش سرانه تعمیر خودرو در ایران همچنین می‌توان به غیراستاندارد بودن کوچه‌ها، خیابان‌ها، جاده‌های برون شهری و درون شهری اشاره کرد.

آینده شغلی و بازار کار تعمیرکار اتومبیل‌های سواری بنزینی

کسانی که در دوره تعمیرکار خودرو شرکت کنند، از نظر بازار کار و شغلی این اطمینان خاطر را خواهند داشت که میزان نیاز به این حرفه در بازار کار بخش خصوصی و دولتی نسبتا خوب است. تعداد نیروهای مورد نیاز در این رشته نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر نیز زیاد است. زیرا با پیشرفت تکنولوژی و گسترش سیستم‌ تولید ماشین‌های بنزینی،‌ نیاز به تعمیرکار حرفه‌ای در این تخصص همواره رو به افزایش است. بنابراین افراد دوره دیده تعمیرکار اتومبیل‌های سواری، به راحتی می‌توانند برای خود، کسب و کار مکانیکی راه‌اندازی کنند.

جمع‌بندی

تعمیرکار خودروهای سواری بنزینی جزء رشته‌های فنی محسوب می‌شود که دوره‌ی آموزش آن در مراکز فنی و حرفه‌ای تشکیل می‌شود. مجموع ساعات آموزشی این دوره 720 ساعت است که بیش از نیمی از آن، مربوط به آموزش‌های عملی دوره است. در پایان دوره از طریق برگزاری آزمون عملی و تئوری، به کسانی که حد نصاب نمره قبولی را آورده‌ باشند، مدرک فنی با اعتبار ILO داده می‌شود. از مهارت‌های مهمی که به داوطلبان در این دوره آموزش داده می‌شود می‌توان به تعمیرات سیستم‌های ترمز ABS و معمولی، تعمیر واحدهای سوخت‌رسانی انژکتوری، عیب‌یابی سیستم‌های مربوط به واحدهای الکترونیکی و الکتریکی خودرو اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا