ترجمه مقاله جست و جوی کلی یا جست و جوی جزیی – نشریه وایلی
عنوان فارسی: | جست و جوی کلی یا جست و جوی جزیی: دو الگوی اساسی اطلاع یابی در میان دانشجویان |
عنوان انگلیسی: | Broad Exploration or Precise Specificity: Two Basic Information Seeking Patterns Among Students |
تعداد صفحات مقاله انگلیسی : 11 | تعداد صفحات ترجمه فارسی : 27 |
سال انتشار : 2006 | نشریه : وایلی - Wiley |
فرمت مقاله انگلیسی : PDF | فرمت ترجمه مقاله : ورد تایپ شده |
کد محصول : F956 | رفرنس : دارد |
محتوای فایل : zip | حجم فایل : 693.58Kb |
رشته های مرتبط با این مقاله: علم اطلاعات و دانش شناسی و مهندسی فناوری اطلاعات |
گرایش های مرتبط با این مقاله: مدیریت اطلاعات و مدیریت سیستمهای اطلاعات |
مجله: مجله انجمن آمریکایی علوم و فناوری اطلاعات |
دانشگاه: دانشکده ارتباطات، مطالعات اطلاعات و کتابخانه، گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه ایالتی نیوبرانزوی، نیوبرانزویک |
وضعیت ترجمه عناوین تصاویر و جداول: ترجمه شده است |
وضعیت ترجمه متون داخل تصاویر و جداول: ترجمه شده است |
وضعیت فرمولها و محاسبات در فایل ترجمه: به صورت عکس، درج شده است |
مقدمه
الگوهای اطلاع یابی مرتبط با تفاوت های رشته ای
الگو های اطلاع یابی مرتبط با رویکرد مطالعه
الگوهای اطلاع یابی مرتبط با شخصیت
روش
پاسخگویان
پرسشنامه پنج عاملی NEO
رویکرد های مطالعه
پرسشنامه رفتار اطلاع یابی
نتایج
بحث
سبک های جست و جوی کلی و دقیق(جزیی) منعکس شده در راهبرد
سبک های جست و جوی کلی و جزیی منعکس شده در اولویت های محتوایی
نتیجه گیری
This article investigates whether information seeking patterns can be related to discipline differences, study approaches, and personality traits. A quantitative study of 305 master’s thesis students’ information behavior found that their information seeking tended to be either exploratory or precise. Statistical analyses showed that inner traits seemed more influential than discipline characteristics on information behavior. Exploration or specificity was manifested in terms of both the level and scope of information students wished to retrieve and the way they searched for it.
این مقاله به بررسی این موضوع می پردازد که آیا الگوهای اطلاع یابی ناشی از تفاوت های مربوط به رشته، رویکرد های مطالعاتی و یا ویژگی ها و خصوصیات شخصیتی می باشند یا خیر. یک مطالعه کمی بر روی رفتار اطلاعاتی 305 دانشجوی کارشناسی ارشد نشان داد که اطلاع یابی یا اکتشافی و یا دقیق می باشد.تحلیل های آماری نشان داد که خصوصیات درونی نسبت به ویژگی های مربوط به رشته، اثر بیشتری بر روی رفتار اطلاعاتی دارند. کاوش یا جست و جوی دقیق از حیث هر دو سطح و محدوده اطلاعاتی که دانشجویان خواهان بازیابی آن هستند و شیوه جست و جوی اطلاعات مشخص شد.