آشنایی با دوره تعمیرکار ماشین های لباسشویی و ظرفشویی سازمان فنی و حرفه ای

با توجه به پیشرفت تکنولوژی، روز به روز زندگی انسان بیشتر به سمت ماشینی شدن پیش می‌رود. ماشین لباسشویی و در کنار آن ماشین ظرفشویی از جمله دستگاه‌هایی هستند که این روزها در هر خانه‌ای وجود دارند. لباسشویی به عنوان یکی از پرکاربردترین لوازم خانگی محسوب می‌شود. بر این اساس به دلیل استفاده زیاد از آن، مسلما امکان خراب شدن و نیاز به تعمیرکار برای تعمیر آن وجود خواهد داشت.

سوالات تعمیرکار ماشین های لباسشویی و ظرفشویی فنی و حرفه ای

با توجه به رونق بازار کار و درآمد آن، افراد علاقه‌مند می‌توانند با گذراندن دوره تعمیر کار ماشین های لباسشویی و ظرفشویی، در این حرفه مشغول به کار شوند. این دوره‌ها در مؤسسه‌ها و مراکز آموزشی مختلفی برگزار می‌شود.‌ سازمان فنی و حرفه ای نیز در این خصوص اقدام به برگزاری دوره‌های تعمیرکار ماشین لباسشویی و ظرفشویی کرده است.و در این مطلب قصد داریم به معرفی این دوره و مسائل مربوط به آن بپردازیم.

تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی

ماشین لباسشویی یکی از پرکاربردترین لوازم خانگی است. با استفاده از این وسیله، به آسانی و در مدت زمان کوتاهی می‌توان لباس‌ها را شست و تمیز کرد. در سال‌های اخیر، همراه با ماشین لباسشویی، ظرفشویی هم به این وسیله پرکاربرد اضافه شده است. بنابراین هر دو، نقش مهمی در سرعت بخشیدن امور مربوط به هر خانه دارند.

با این توضیحات، طبیعی است که بعد از مدتی در صورت استفاده مداوم و طولانی از این وسایل، کارایی خود را از دست بدهند و نیاز به تعمیر داشته باشند. تعمیر ماشین لباسشویی و ظرفشویی، کار چندان راحتی نیست و انجام آن نیاز به آموزش دارد. ماشین‌های لباسشویی در انواع مدل‌های مختلف سطلی، دو قلو و اتوماتیک با برندهای مختلف وجود دارند که تعمیر آن‌ها نیاز به شناخت و داشتن اطلاعات کافی در مورد آن‌هاست.
بر این اساس افراد علاقه‌مند به این حرفه می‌توانند با گذراندن دوره تعمیر ماشین لباسشویی و ظرفشویی در سازمان فنی و حرفه ای، در این زمینه مهارت به دست آورند.

معرفی دوره تعمیر ماشین لباسشویی و ظرفشویی سازمان فنی و حرفه‌ای 

دوره آموزشی تعمیرکار ماشین لباسشویی و ظرفشویی زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای و بر اساس استانداردهای این سازمان برگزار می‌شود. بعد از پایان دوره، در صورت اخذ مدرک بین‌المللی آموزش تعمیر لباسشویی و ظرفشویی به مدت ۴۵۰ ساعت از این سازمان، امکان معادل سازی مدرک از طریق سازمان آموزش و پرورش و کسب مدرک دیپلم لوازم خانگی وجود دارد.

در این دوره به صورت عملی، آموزش‌های مربوط به تعمیر انواع ماشین ظرفشویی و لباسشویی در برندهای مختلف ایرانی و خارجی داده می‌شود. این دوره زیر نظر اساتید مجرب و حرفه‌ای به صورت حضوری، در کارگاه‌های عملی که مجهز به ابزار و تجهیزات پیشرفته مربوط به تعمیر ماشین‌های لباسشویی است، برگزار می‌شود.
دوره تعمیر ماشین لباسشویی و ظرفشویی، کلیه مباحث، از پایه تا پیشرفته را در این زمینه دربرمی‌گیرد. بنابراین علاوه بر افراد مبتدی، برای کسانی که قصد دارند میزان مهارت و دانش خود را در این زمینه ارتقا دهند، مناسب خواهد بود. در واقع این دوره به صورت تخصصی، مهارت‌های مربوط به عیب یابی، نصب، تعویض قطعات، رفع کد خطاها و دیگر تعمیرات مکانیکی این وسایل را آموزش می‌دهد.

علاقه‌مندان به شرکت در این دوره، می‌توانند با دریافت گواهینامه، مهارت و دانش لازم جهت تبدیل شدن به یک مهندس متخصص در این زمینه را کسب کنند. با اخذ مدرک فنی و حرفه ای دوره تعمیر ماشین لباسشویی و ظرفشویی همچنین می‌توان از فرصت‌های شغلی مناسب در این زمینه در داخل یا خارج از کشور بهره‌مند شد.

شرایط و نحوه ثبت‌نام در دوره تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی

متقاضیان واجد شرایط جهت شرکت در این دوره می‌توانند با در دست داشتن مدارک لازم به مراکز فنی و حرفه ای موجود در سراسر کشور مراجعه کنند. از مهم‌ترین شرایط عمومی لازم جهت شرکت در این دوره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • برخورداری از سلامت جسمانی و روانی کامل
  • دارای حداقل سن ۱۴ سال تمام (در شرایط ویژه متقاضیان با شرایط سنی ۱۲ تا ۱۴ سال نیز با در دست داشتن رضایت کتبی از والدین می‌توانند در این دوره شرکت کنند.)
  • دارای حداقل مدرک تحصیلی سیکل (در شرایط ویژه از متقاضیان با مدرک تحصیلی پایین‌تر نیز ثبت‌نام به عمل می‌آید.)

توجه: متقاضیان برای شرکت در این دوره نیاز به هیچ پیش زمینه مهارتی ندارند.
توجه: برای متقاضیان آقا، نیاز به ارائه گواهی پایان خدمت نیست.

  • نوع برگزاری دوره به صورت ترکیبی از عملی و تئوری خواهد بود

سرفصل‌های دوره تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی

یک کارآموز دوره تعمیر ماشین لباسشویی و ظرفشویی، قبل از هرچیز باید با انواع ماشین لباسشویی و ظرفشویی بر اساس نوع و برند آن آشنا شود. به طور کلی نمونه‌ای از مباحث ارائه شده در این دوره به صورت سرفصل‌هایی است که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

  • آموزش تعمیر انواع ماشین‌های اینورتری
  • آموزش تعمیر انواع ماشین‌های معمولی
  • آموزش تعمیر قطعات مکانیکی و گرداننده در این ماشین‌ها
  • آموزش برطرف کردن خطاهای ایجاد شده در ماشین‌های لباسشویی دیجیتال و ماشین ظرفشویی
  • آموزش سرویس ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی
  • آموزش تعمیر موتور الکتریکی در ماشین
  • آموزش تعمیر مدار گرمایش آب و پمپ آب
  • آموزش تعمیر و تعویض دیگ در ماشین‌های لباسشویی
  • آشنایی با مهارت‌های عیب یابی و برطرف کردن مشکلات مربوط به برد ماشین لباسشویی و ظرفشویی
  • آشنایی با دلایل صدا در لباسشویی و ظرفشویی و رفع صدا و لرزش
  • شناخت مشکلات مربوط به تخلیه و ورود آب و در نهایت برطرف کردن آن
  • و بسیاری از موارد دیگر

سوالات گروه شغلی برق فنی و حرفه ای

مهارت‌های آموزش داده شده در دوره تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی

در حالت کلی دوره تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی، یک دوره عملی محسوب می‌شود که در آن فرد طی یک دوره کوتاه، مهارت‌های لازم جهت ورود به بازار کار در این حرفه را فرا می‌گیرد. کارآموزان بعد از پایان دوره به عنوان تکنسین‌های تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی معرفی می‌شوند که به طور تخصصی می‌توانند نسبت به تعمیر انواع مختلف آن‌ها اقدام کنند.

کسب مهارت و دانش پیشرفته در زمینه عیب یابی ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی و برطرف کردن آن‌ها از مهارت‌های عمده در این دوره است.

راهنمای آزمون فنی و حرفه ای

جمع‌بندی

دوره تعمیرات ماشین لباسشویی و ظرفشویی یکی دیگر از دوره‌های آموزش سازمان فنی و حرفه ای است. با توجه به بازار کار تعمیرات ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی، این دوره متقاضیان بسیاری دارد. چرا که افراد می‌توانند بعد از یافتن دوره به صورت حرفه‌ای در این زمینه مشغول به کار شوند و از این راه درآمد قابل قبولی به دست آورند.
از مهارت‌های کسب شده در این دوره می‌توان به شناخت انواع مختلف ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی، عیب یابی، تعمیر و تعویض قطعات آن‌ها اشاره کرد. در این مطلب به معرفی این دوره و مسائل مربوط به آن پرداختیم. امیدواریم مورد توجه شما واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا