آشنایی با دوره رایانه‌کار متلب سازمان فنی و حرفه‌ای

حتما تا به حال واژه متلب در حوزه کامپیوتر و برنامه نویسی به گوشتان خورده است.‌ در واقع متلب جزو نرم‌افزارهای آموزشی در حوزه مهندسی، ریاضیات و صنعت و تجارت است.‌ در این نرم‌افزار با استفاده از عملیات مدلسازی و شبیه‌سازی، می‌توان بسیاری از محاسبات سیستم‌های عملیاتی در کارهای مهندسی و صنعتی را انجام داد.

کاربران علاقه‌مند به برنانه‌نویسی و کار با متلب می‌توانند در دوره‌های آموزشی رایانه‌کار متلب سازمان فنی و حرفه‌ای شرکت کنند. به همین منظور ما در این مقاله قصد داریم شما را با این دوره بیشتر آشنا کنيم و اطلاعات لازم در مورد شرایط و نحوه ثبت‌‌نام در آن را برای شما عزیزان شرح دهیم.

برنامه متلب چیست؟

متلب یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا است که از ابتدا بر پایه زبان برنامه‌نویسی C تولید شده است. واژه Matlab در زبان لاتین به معنای محیطی برای محاسبات رقمی ترجمه می‌شود. در زبان لاتین واژه متلب گاهی نیز به معنی یک نوع زبان برنامه‌نویسی بوده که حاصل ترکیب دو واژه matrix و laboratory است. در این برنامه ماتریکس به عنوان محور برنامه قرار دارد که در رویکرد ماتریسی آن اعداد فرد هم به شکل یک ماتریس در نظر گرفته می‌شوند.

دانلود رایگان سوالات رایانه کار متلب

روش کار با ماتریس‌ها در متلب بسیار ساده است. در واقع همه‌ی داده‌ها در متلب به صورت یک ماتریس ذخیره خواهند شد.

به عنوان نمونه یک عدد اسکار را می‌توان به صورت یک ماتریس 1×1 در نظر گرفت که به همین صورت نیز ذخیره می‌شود. یک عبارت متنی را نیز می‌توان به صورت ماتریس فرض کرد که شامل یک سطر و چند ستون به اندازه تعداد کاراکترهای عبارت است. تصاویر نیز نوعی ماتریس سه بعدی هستند که بعد اول و دوم آن‌ها برای تعیین مختصات نقاط و بعد سوم به منظور تعیین رنگ تصاویر در نظر گرفته می‌شود. یک فایل صوتی نیز می‌تواند به شکل یک ماتریس تک ستونی نوشته شود. بنابراین متوجه شدید که هر داده ورودی به این برنامه به صورت یک ماتریس در نظر گرفته می‌شود.

کارکرد برنامه متلب

در برنامه متلب امکان اجرای سریع عملیات محاسبات، ماتریس و توابع وجود دارد. این برنامه همچنین امکان استفاده از الگوریتم‌های مختلف و ارتباط آسان با زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی را به وجود می‌آورد.

افزون بر الگوریتم‌هایی که در داخل خود برنامه وجود دارد، رایانه‌کار نیز خودش می‌تواند توابع جدیدی را در برنامه تعریف کند. این توابع در جهت نمایش ساده‌تر داده‌ها و اطلاعات ورودی نوشته می‌شود. برای این‌که سرعت و دقت متلب بالا باشد آن را به زبان c می‌نویسند اما رابط‌های گرافیکی استفاده شده در آن از نوع زبان جاوا است. نرم‌افزارهای متلب معمولا به شکل متن‌باز هستند به این معنا که متلب مانند بیسیک نقش مفسر را ایفا می‌کند.

ویژگی‌های برنامه متلب

این برنامه از انعطاف‌پذیری بالایی نسبت به داده‌های ورودی برخوردار است. یادگیری کار کردن با متلب بسیار راحت و سریع است. علاوه بر خود شرکت سازنده متلب که مت‌ورکس نام دارد، دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر کشور و نیز برخی شرکت‌های مهندسی، هر چند وقت یکبار جعبه ابزارهای ویژه‌ای جهت افزایش کارایی، دقت و سرعت به آن اضافه می‌کنند. برخی از جعبه ابزارها شامل simulink، ابزار شبیه سازی سامانه‌ها، جعبه ابزار کنترل متلب، جعبه ابزار فازی، جعبه ابزار شبکه عصبی، جعبه ابزار احتمالات و محاسبات سیمبولیک، جعبه ابزار محاسبات مخابراتی، توابع و سایر ابزارهای ویژه محاسبات در مهندسی مخابرات است.

سایر ویژگی‌های بارز متلب

علاوه بر ویژگی‌های ذکر شده در بالا، این برنامه به یک سری ویژگی‌ها و مزایای خاص نیز مجهز شده است که عبارتند از:

  • برخورداری از زبان سطح بالا به منظور محاسبات فنی
  • برخورداری از محیط توسعه جهت مدیریت کد، فایل‌ و داده‌ها
  • دارای قابلیت استفاده از توابع ریاضی برای دروس جبر خطی، آمار، فیلتر کردن و بهینه‌سازی
  • دارای رابط کاربر گرافیکی
  • دارای توابع جهت یکپارچه‌سازی الگوریتم‌های متناسب با برنامه‌های خارجی و زبان‌های C، C پلاس، فرترن و جاوا
  • دارای توابع گرافیکی دو بعدی و سه بعدی به منظور تجسم هندسی و فضایی

کاربردهای نرم‌افزار متلب

این نرم‌افزار با توجه به دارا بودن قابلیت‌های فراوان، در بسیاری از رشته‌های فنی و مهندسی کاربرد دارد. در زیر برخی از این رشته‌ها معرفی شده است:

رشته مهندسی فضا، الکترونیک، مخابرات، مهندسی انفورماتیک، ریاضیات، اقتصاد، آمار، رشته‌های گرافیک و سایر رشته‌های مرتبط با پردازش تصاویر، پردازش سیگنال و مهندسی IT از جمله رشته‌هایی هستند که از نرم‌افزار متلب استفاده می‌کنند.

با توجه به کاربردهای فراوانی که متلب دارد یادگیری آن برای بسیاری از دانشجویان، استادان و سایر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ضروری است.

معرفی دوره رایانه‌کار متلب سازمان فنی و حرفه‌ای

دوره رایانه‌کار متلب جزو دوره‌های مهارتی و تخصصی محسوب می‌شود که به منظور آموزش کاربران برای کار با نرم‌افزار متلب طراحی شده است. این دوره با حضور اساتید مجرب و کارشناس در زمینه کامپیوتر و نرم‌افزارهای مرتبط با آن برگزار می‌شود. افراد علاقه‌مند به یادگیری متلب می‌توانند به صورت رایگان در این دوره شرکت کنند. کلاس‌های این دوره به صورت هر روزه یا بنا به درخواست متقاضیان، به شکل یک روز در میان قابل برگزاری است. آموزش‌های دوره از صفر تا صد مباحث را شامل می‌شود که بیش از نیمی از ساعات آموزشی دوره به یاددهی مهارت‌های عملی اختصاص یافته است. همان‌طور که در بالا اشاره شد، مخاطبان این دوره بیشتر دانشجویان، استادان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی، علوم‌ پایه و مهندسی هستند.

شرایط و نحوه ثبت‌نام در دوره رایانه‌کار متلب سازمان فنی و حرفه‌ای

سازمان فنی و حرفه‌ای برای شرکت در کلاس‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای یک سری شرایط عمومی ویژه متقاضیان برقرار کرده است. برخی از این شرایط عبارتند از:

  • برخورداری از سلامت جسمانی و روانی کامل
  • دارای حداقل سن 15 سال تمام
  • دارای مدرک تحصیلی سیکل یا پایان دوره متوسطه اول
  • ترجیحا دارای پیش زمینه مهارتی در برنامه‌نویسی جاوا، C و C پلاس

مزایای دوره رایانه‌کار متلب سازمان فنی و حرفه‌ای

کاربران دوره برنامه‌نویسی متلب در پایان جلسات آموزشی، دانش و تخصص لازم در این زمینه را بدست خواهند آورد. این رایانه‌کاران همچنین علاوه بر کسب مهارت‌های ویژه برنامه‌نویسی متلب، می‌توانند جهت اخذ مدرک معتبر فنی و حرفه‌ای در آزمون پایان دوره شرکت کنند. در نهایت به هر کدام از داوطلبان که موفق به کسب حد نصاب نمره قبولی شوند، گواهی دوره اعطا می‌شود.

سرفصل‌‌های آموزشی دوره رایانه‌کار متلب

در طول دوره آموزش برنامه‌نویسی متلب، کلیه اصول و روش کار با متلب به کارآموزان، یاد داده می‌شود. برخی از مهم‌ترین سرفصل‌های آموزشی این دوره به شرح زیر است:

  • نصب و راه‌اندازی برنامه متلب
  • تغییر در دایرکتوری ریشه
  • باز کردن بلوک‌های مختلف در محیط Simulink
  • نحوه باز کردن انواع toolboxهای مورد استفاده در محیط متلب
  • چگونگی کار کردن با هر کدام از toolbox ها
  • نحوه کد نویسی در فایل‌ها به صورت توابع ریاضی
  • نحوه به کارگیری cells و سایر object های موجود در متلب
  • پیاده‌سازی مسائل با استفاده از toolbox ها

آینده شغلی و درآمد رایانه‌کار متلب

از آن‌جا که امروزه اکثر کارها با استفاده از کامپیوتر و لپ‌تاپ انجام می‌شود، شغل‌های مرتبط با رایانه و ساخت نرم‌افزارهای کاربردی، آینده خوبی دارند. با پیشرفت تکنولوژی و فناوری، تولید و توسعه نرم‌افزارهای کامپیوتری همواره رو به افزایش است و روز به روز بر تعداد برنامه و نرم‌افزارهای کاربردی افزوده می‌شود. از این‌رو یک رایانه‌کار متلب نیز با به کارگیری این تخصص در حوزه کاری و رشته تحصیلی خود می‌تواند پیشرفت خوبی داشته باشد و به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کند.

جمع­ بندی

رایانه‌کار متلب جزو دوره‌های آموزش عملی و تخصصی در سازمان فنی و حرفه‌ای است. همان طور که در بالا گفته شد تمامی علاقه‌مندان به این حرفه در صورت واجد شرایط بودن می‌توانند به صورت رایگان در این دوره شرکت کنند. مربیان این دوره آموزشی را کارشناسان و متخصصان در حوزه کامپیوتر و برنامه‌نویسی تشکیل می‌دهند.‌ در طول دوره کارآموزان دانش و تخصص‌های ویژه به منظور کار کردن با محیط برنامه متلب را به دست می‌آورند. علاوه بر کسب این مهارت‌ها، کارآموزان می‌توانند از طریق شرکت در آزمون مهارت‌سنجی دوره، اقدام به گرفتن گواهی رایانه‌کار مطلب نمایند. به این طریق که به کسانی که موفق به کسب حد نصاب نمره قبولی شوند، مدرک معتبر و رسمی از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای اعطا می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا