آشنایی با دوره نقاش خودرو (درجه1 و 2) سازمان فنی و حرفه ای

یکی از مشاغل در حوزه کارهای خدماتی خودرو، نقاشی خودرو است که یک کار هنری نیز محسوب می‌شود. برای فعالیت در این حرفه نیاز به کسب مهارت و آموزش است.‌ دوره‌های آموزش نقاش خودرو سازمان فنی و حرفه‌ای هر ساله به منظور آموزش کارآموزان در این حرفه‌ تشکیل می‌شود. شرکت در این دوره برای تمامی افراد واجد شرایط کاملا رایگان است.‌ در طول دوره کلیه مهارت‌ها و تخصص‌های ویژه نقاش خودرو به هنرجویان آموزش داده خواهد شد. اگر شما نیز مایل به شرکت در این دوره‌ هستید پیشنهاد می‌شود ابتدا مطالب ارائه شده در این مقاله را جهت آشنایی با دوره نقاش خودرو مطالعه نمایید.

منظور از نقاش خودرو کیست؟

نقاشی در هر عرصه و زمینه‌ای، هنری ماندگار است که ریشه در ذوق و روح انسان دارد. نقاشی خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. یک نقاش در هر حیطه‌ای باید از ذوق و سلیقه خود بهره بگیرد و آن را بر روی زمینه‌ی مورد نظر پیاده کند. علاوه بر این نقاشی بر روی خودرو نیاز به دانش و تخصص ویژه دارد. از این‌رو در سازمان فنی و حرفه‌ای برای حرفه نقاشی خودرو استانداردها و شایستگی‌هایی تعریف شده است.

دانلود سوالات نقاش خودرو

بنابراین یک نقاش خودرو باید بتواند از پس شایستگی‌ها و مهارت‌های ویژه آن برآید. برخی از مهم‌ترین شایستگی‌های شغل نقاش خودرو شامل رعایت اصول ایمنی و ارگونومی در حین نقاشی، آشنایی با انواع رنگ‌های مورد استفاده در خودرو، شناخت ابزار و تجهیزات مورد نیاز و همچنین مهارت کار کردن با آن‌ها است. از مهارت‌های مهم حرفه نقاش خودرو نیز می‌توان به چگونگی کار کردن با پیستوله رنگ‌پاش و کمپرسور، مهارت در نصب سیستم‌های روشنایی خودرو، نحوه پاک کردن رنگ، بتونه‌کاری، سنباده‌کشی، کشیدن آستری از روی بدنه خودرو، خشک کردن،‌ پرز گیری، کاغذ پیچی و باز کردن کاغذ، پولیش کاری و واکس زدن اشاره کرد.

معرفی دوره نقاش خودرو

نقاش خودرو جزو یکی از دوره‌های مهارتی و هنری در سازمان فنی و حرفه‌ای است. این دوره زیر نظر اساتید مجرب و حرفه‌ای در زمینه‌ی نقاشی خودرو برگزار می‌شود. کارگاه‌های نقاش خودرو سازمان فنی و حرفه‌ای به صورت کاملا عملی قابل اجرا است. طول این دوره آموزشی نزدیک به 50 ساعت است که بیش از 80 درصد ساعات آموزشی، به کار عملی و بقیه ساعات به آموزش مباحث تئوری نقاشی خودرو پرداخته می‌شود. جلسات آموزشی دوره، بنا به درخواست متقاضیان به صورت هر روزه یا یک روز در میان تشکیل خواهد شد. لازم به ذکر است که آموزشات دوره نقاشی خودرو صفر تا صد مباحث این حوزه را شامل می‌شود. به این معنا که کارآموزان مبتدی نیز می‌توانند جهت فراگیری آموزش نقاشی خودرو در این دوره شرکت کنند. در واقع هدف اصلی از تشکیل این دوره‌ها پرورش نیروهای کارآمد و متخصص در زمینه نقاشی خودرو است.

شرایط و نحوه ثبت‌‌نام در دوره نقاش خودرو 

متقاضیان واجد شرایط دوره آموزش نقاش خودرو جهت ثبت‌نام و ارائه مدارک لازم می‌توانند به مراکز فنی و حرفه‌ای سراسر کشور مراجعه نمایند. برخی از مهم‌ترین شرایط عمومی ثبت‌نام در دوره نقاش خودرو سازمان فنی و حرفه‌ای به‌ شرح زیر است:

  • برخورداری از سلامت جسمانی و روانی کامل
  • دارای حداقل سن 15 سال تمام (در شرایط ویژه متقاضیان با شرایط سنی 12 تا 15 سال در صورت ارائه رضایت‌نامه کتبی از سوی والدین پذیرفته می‌شوند.)
  • دارای حداقل مدرک تحصیلی سیکل یا پایان دوره متوسطه اول (در شرایط استثنا کارآموزان با مدرک تحصیلی پایین‌تر نیز پذیرفته خواهند شد.)

توجه: کارآموزان برای شرکت در دوره آموزشی نقاش خودرو نیاز به ارائه هیچ گونه پیش زمینه مهارتی ندارند.

مزایای دوره نقاش خودرو سازمان فنی و حرفه‌ای

در دوره آموزش نقاش خودرو، هنرجویان با اصول پایه‌ای، نکات مهم و روش‌های مختلف نقاشی خودرو آشنا خواهند شد. علاوه بر این کارآموزان می‌توانند جهت اخذ گواهی دوره در آزمون مهارت‌سنجی پایان دوره شرکت کنند. در صورتی که در این آزمون، حد نصاب نمره قبولی را کسب نمایند مدرک معتبر فنی و حرفه‌ای در زمینه نقاشی خودرو به آن‌ها داده خواهد شد.

 گروه آموزشی ایران عرضه به منظور آمادگی بیشتر داوطلبان در این آزمون، اقدام به جمع‌آوری مجموعه سوالات ادوار گذشته سازمان فنی و حرفه‌ای در قالب فایل پی‌دی‌اف کرده است. داوطلبان می‌توانند جهت تهیه فایل مربوطه اقدام به خریداری آن از سایت ایران عرضه نمایند.

در صورت نیاز به تهیه اصل سوالات ادوار گذشته گروه شغلی فرش فنی و حرفه ای به همراه پاسخنامه می توانید لیست سوالات موجود این گروه شغلی را مشاهده نمایید:

مهارت‌های دوره نقاش خودرو سازمان فنی و حرفه‌ای

در طول دوره آموزشی مذکور، کارآموزان مهارت و تخصص‌های لازم در حوزه نقاشی خودرو را کسب می‌کنند. اولین مهارت جهت اجرای کار نقاشی خودرو آماده‌سازی سطوح است. این آماده‌سازی از طریق تمیز کردن خودرو قبل از رنگ، سنباده‌کشی و ماسک انجام می‌شود. در مراحل بعدی کارآموزان با تکنیک‌های استفاده از رنگ، تطبیق رنگ، نقاشی سفارشی و مرحله تکمیل نقاشی آشنا می‌شوند.

در بخش زیر به سایر مهارت‌های دوره نقاشی خودرو اشاره شده است:

  • شناخت انواع رنگ‌های مورد استفاده در نقاشی خودرو
  • ابزار شناسی و کاربرد آن‌ها
  • توانایی در انجام از بین بردن پوشش بدنه خودرو
  • کسب مهارت در بتونه‌کاری و چگونگی کار کردن با ابزار ویژه آن
  • به دست آوردن تسلط کامل در باز و بسته کردن تجهیزات خودرو
  • کسب مهارت در عایق‌بندی و کاغذ پیچی قبل از انجام نقاشی
  • مهارت در ساختن آستری و آماده‌سازی بدنه خودرو
  • مهارت در رنگ کردن بر روی قسمت‌های پلاستیکی خودرو
  • مهارت در رنگ‌پاشی با رنگ 21 و انواع رنگ متالیک

سرفصل‌‌های آموزشی دوره نقاش خودرو

مباحث آموزشی دوره نقاش خودرو به صورت سرفصل‌‌های آموزشی ارائه شده است. یک کارآموز نقاش خودرو در اولین مرحله با انواع رنگ‌های پایه و رنگ‌های حلال آشنایی پیدا می‌کند. در این‌جا به برخی از مهم‌ترین سرفصل‌های تئوری و عملی دوره مذکور اشاره شده است:

  • آشنایی با تجهیزات رنگ‌پاشی و اصول کار با آن‌ها
  • آشنایی با انواع آستر فوری
  • آشنایی با انواع سنباده‌های ویژه نقاشی خودرو
  • آموزش اصول ایمنی کار در حین نقاشی
  • معرفی انواع رنگ و بتونه مورد استفاده در نقاشی خودرو
  • آموزش انتخاب کد رنگ مورد نیاز
  • آموزش انواع کیلر و کاربرد هر یک
  • آموزش کیلر پاشی به طرز حرفه‌ای قبل از اجرای رنگ اصلی
  • آموزش نحوه زیرسازی و آستری
  • آموزش طرز کار با دستگاه‌های پولیش‌زنی
  • آموزش کار با انواع بتونه فوری، سنگی و معمولی
  • آموزش موم‌پاشی در قسمت‌های رکاب خودرو
  • آموزش پوست صاف کاری توسط سنباده

جمع ­بندی

یکی از دوره‌های سازمان فنی و حرفه‌ای، آموزش نقاشی خودرو است. این دوره کاملا مهارتی و کاربردی بوده و بازار کار خوبی نیز دارد. تمامی علاقه‌مندان به فعالیت در این حرفه می‌توانند در دوره‌های آموزشی برگزار شده توسط سازمان فنی و حرفه‌ای شرکت کرده و دانش و تخصص‌های لازم را به دست آورند. آر جمله مهارت‌های این دوره می‌توان به مهارت در بتونه‌کاری و پولیش‌زنی، مهارت در رنگ‌پاشی با پیستوله رنگ‌پاش و کمپرس، آسترکشی،‌ پرزگیری و … اشاره کرد.‌ علاوه بر یادگیری مهارت‌های لازم، در پایان دوره نیز از طریق برگزاری آزمون به کارآموزانی که موفق به کسب نمره قبولی شوند، گواهی دوره نقاشی خودرو از سوی سازمان اعطا می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا