آشنایی با دوره قلاب باف پوشاک سازمان فنی و حرفه ای

قلاب‌ بافی یکی از هنرهای جذاب و دلنشین برای خانم‌ها است. اکثر بانوان در یک دوره از زندگی خود به فعالیت در حرفه قلاب‌ بافی پرداخته‌اند. در زمان‌‌های قدیم به این صورت بود که این هنر معمولا از مادران و بزرگترهای فامیل به دختران منتقل می‌شد. امروزه آموزش‌های قلاب بافی به صورت رسمی و معتبر برگزار مي‌شود. سازمان فنی و حرفه‌ای یکی از ارگان‌هایی است که به آموزش هنر قلاب بافی به هنرجویان در قالب کلاس های رسمی و معتبر می‌پردازد. تمامی هنرجویان علاقه‌مند به این حرفه می‌توانند به صورت رایگان در دوره‌های آموزشی برگزار شده توسط سازمان فنی و حرفه‌ای شرکت کنند.‌ اگر مایل هستید در مورد دوره قلاب بافی بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌شود این مقاله را تا پایان مطالعه نمایید.

دوره آموزش قلاب بافی در تمامی مراکز فنی و حرفه‌ای سراسر کشور برگزار می‌شود. این دوره به صورت کاملا حضوری و عملی قابل برگزاری است. تمامی بانوان علاقه‌مند به فعالیت در حرفه‌ی قلاب بافی می‌توانند در کلاس‌های آموزش قلاب بافی برگزار شده در مراکز فنی و حرفه‌ای سراسر کشور شرکت کنند.‌ مربیان دوره آموزش قلاب بافی از اساتید با تجربه در این زمینه تشکیل شده است.‌ طول دوره آموزش قلاب بافی در حدود 50 ساعت است که بیشتر ساعات آن مختص آموزش مهارت‌های عملی است. تعداد جلسات آموزشی در هفته بنا به درخواست اکثریت متقاضیان تعیین خواهد شد.‌ این جلسات می‌تواند به صورت هر روزه یا یک روز در میان برگزار شود.

دانلود سوالات قلاب باف پوشاک

شرایط و نحوه ثبت‌نام در دوره آموزش قلاب بافی

ثبت‌نام در کلاس‌های قلاب بافی فنی و حرفه‌ای برای تمامی داوطلبان واحد شرایط رایگان است. تنها برای شرکت در دوره آموزشی قلاب بافی لازم است داوطلبان دارای یک سری شرایط عمومی باشند. برخی از مهم‌ترین شرایط اتخاذ شده ویژه متقاضیان دوره‌های آموزشی از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای شامل موارد زیر است:

  • برخورداری از سلامت جسمی، روحی و روانی کامل
  • داشتن حداقل سن 15 سال تمام (در شرایط ویژه داوطلبان رده سنی 12 تا 15 سال با ارائه رضایت‌نامه کتبی از سوی والدین پذیرفته خواهند شد.)
  • دارای حداقل مدرک تحصیلی پایان دوره متوسطه اول(در شرایط استثنا متقاضیان با مدرک تحصیلی پایین‌تر از سیکل نیز پذیرفته خواهند شد.)

توجه: شرکت در دوره آموزشی قلاب بافی نیاز به هیچ نوع پيش زمینه مهارتی ندارد و آموزش‌های ارائه شده در این دوره صفر تا صد مباحث را شامل می‌شود.

مزایای دوره قلاب بافی

کارآموزان در دوره آموزش قلاب بافی مهارت و توانایی‌های لازم برای بافت مدل‌‌های مختلف قلاب بافی را به دست خواهند آورد. علاوه بر این‌ها، در پایان دوره از هنرجویان آزمونی گرفته خواهد شد و به کسانی که موفق به کسب حد نصاب نمره قبولی شوند گواهی معتبر و رسمی قلاب بافی اعطا می‌شود. از نمره کل آزمون، 65 درصد مربوط به آزمون حیطه‌ی عملی، 25 درصد به آزمون کتبی و 10 درصد باقیمانده نیز به اخلاق حرفه‌ای کارآموزان اختصاص می‌یابد. به منظور قبولی هرچه بیشتر داوطلبان در این آزمون، سایت ایران عرضه اقدام به جمع‌آوری نمونه سوالات آزمون‌های ادوار گذشته فنی و حرفه‌ای در زمینه‌ی قلاب بافی کرده است. این مجموعه به صورت فایل pdf برای همگان قابل خریداری است.

سرفصل‌ های آموزشی دوره قلاب بافی

در طول دوره آموزشی قلاب بافی نکات پایه‌ای و مهم در رابطه با قلاب بافی به کارآموزان آموزش داده می‌شود. در زیر به صورت فهرست‌وار به سرفصل‌های آموزشی این دوره اشاره شده است:

  • آشنایی با هنر قلاب بافی و تاریخچه آن
  • آشنایی با ابزار و وسایل مورد نیاز قلاب بافی
  • آموزش چگونگی در دست گرفتن قلاب
  • آموزش انواع گره‌های پایه و زنجیره زدن
  • آموزش نقشه خوانی از روی الگو
  • آموزش نحوه تغییر رنگ نخ‌ها در اواسط کار
  • معرفی و آموزش انواع بافت پایه
  • آموزش ایجاد مدل‌های مختلف بر اساس بافت پایه
  • آموزش درست کردن پوم پوم با استفاده از قلاب بافی
  • آموزش بافت جا دکمه به دو شکل عمودی و افقی
  • آموزش بافت انواع پوشاک مانند شال، کلاه، پاپوش، لیف و …
  • آموزش نحوه‌ی اندازه‌گیری سرشانه، دور کمر، قد آستین،‌ دور سینه و …
  • آموزش نحوه‌ی تمام کردن بافت ( کور کردن)

جمع بندی

آموزش قلاب بافی یکی از دوره‌های مورد علاقه بانوان در سازمان فنی و حرفه‌ای است. این دوره به صورت رایگان و زیر نظر مربیان مجرب در زمینه‌ی قلاب بافی برگزار می‌شود. افراد علاقه‌مند در صورت واجد شرایط بودن، می‌توانند برای ثبت‌نام در این دوره اقدام کنند. در طول دوره آموزشی مذکور، کلیه نکات پایه‌ای و اصلی در رابطه با قلاب بافی به هنرجویان آموزش داده می‌شود. در پایان دوره نیز از هنرجویان داوطلب، آزمونی گرفته خواهد شد و به کسانی که موفق به کسب نمره قبولی شوند مدرک معتبر فنی و حرفه‌ای در زمینه‌ی قلاب بافی داده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا