آیا می توان با دریافت مدرک از سازمان فنی و حرفه ای شغل پیدا کرد؟

همان طور که می‌دانید سازمان فنی و حرفه‌ای با گسترش رشته‌های فنی مختلف در سراسر کشور در جهت آموزش علاقه‌مندان به رشته‌های فنی تأسیس شده است. در حال حاضر بخش زیادی از شاغلان در زمینه‌های ساختمانی، صنعت فرش بافی، گلیم بافی و دیگر صنایع دستی دارای مدرک فنی و حرفه‌ای هستند.
داشتن مهارت تخصصی از فنی و حرفه‌ای از بروز مشکلات و حوادث ناشی از کار جلوگیری می‌کند. افراد با داشتن کارت فنی و حرفه‌ای همچنین می‌توانند از خدمات بیمه‌ای که دولت برای دارندگان این مدرک تخصیص داده است‌ بهره‌مند گردند و خود را بیمه کنند. در همین راستا در این مقاله به موضوع رشته‌های فنی و حرفه‌ای پرداخته خواهد شد.

انواع شغل‌ها و رشته‌های فنی و حرفه‌ای

امروزه با گسترش تکنولوژی و صنعتی شدن مشاغل، رشته‌های فنی و حرفه ای بیش از هر زمان دیگری در دنیا با استقبال داوطلبان رو به رو شده است. اگر بخواهیم به عنوان نمونه از رشته‌های فنی نام ببریم می‌توان به لوله‌کشی و تأسیسات ساختمانی، نصب و تعمیر پکیج و آبگرمکن، برقکاری، تعمیر لوازم خانگی، تعمیرات موبایل و لپ تاپ، نصب و تعمیر آسانسور، نصب و تعمیر کولرهای گازی و همچنین فن کوئل اشاره کرد.
رشته‌های دیگری مانند خیاطی، طراحی الگو، نقاشی، نوازندگی، قالیبافی، نقشه کشی معماری، معرق کاری و دیگر صنایع دستی نیز در زمره مشاغل فنی و حرفه‌ای به شمار می‌آیند. اگر بخواهیم در این مقاله فهرست تک تک مشاغل فنی و حرفه‌ای را بیاوریم در حجم این مطالب نمی‌گنجد، از این رو به طور خلاصه و فهرست‌وار به معرفی آن‌ها اشاره شده است.

دانلود سوالات فنی و حرفه ای

پرطرفدارترین مشاغل فنی در بین پسران

با این که امروزه مشاغل فنی، مرد و زن ندارد، اما تا حدودی می‌توان گفت پسران به یک سری از رشته‌های خاص علاقه بیشتری نشان داده‌اند. این مشاغل شامل مکانیک، برق، خودرو، نصب آسانسور و پکیج، تعمیرات انواع کولر گازی است. علاوه بر علاقه، در این رشته‌ها تا حدودی به قدرت بدنی و فیزیکی بیشتری برای انجام دادن آن‌ها نیاز است. به طور کلی می‌توان گفت رشته‌های صنعتی برای پسران مناسب‌تر و بهتر است و همچنین بازار کار بهتری دارند.

پرطرفدارترین مشاغل فنی در بین دختران

همان‌طور که در بالا هم گفته شد، مشاغل فنی تنها مختص زنان یا مردان نیستند و در هر رشته‌ای از هر جنسیتی می‌توانند فعالیت کنند. اما با این وجود یک سری رشته ها هستند که در بین دختران بیشتر طرفدار دارند. از جمله این مشاغل می‌توان به قالیبافی، طراحی الگو و دوخت، عروسک سازی، منجوق دوزی،‌ گلسازی و … اشاره کرد. زیرا دختران در این رشته‌ها راحت‌تر و بهتر می‌توانند مشغول به کار شوند.

اعتبار مدرک فنی و حرفه‌ای 

اخذ گواهینامه مهارت توسط افراد آموزش دیده تحت نظارت سازمان فنی و حرفه‌ای دارای بالاترین سطح اعتبار در بین دیگر مدارک فنی است. مدارک فنی و حرفه‌ای به دلیل داشتن کد بین المللی آموزش در بیش از 186 کشور دنیا، معتبر و رسمی شناخته می‌شود. از این رو کسانی که قصد مهاجرت دارند می‌توانند با داشتن مدرک فنی و حرفه‌اي، اقدام به گرفتن ویزا کنند.

مراحل اخذ گواهینامه فنی و حرفه‌ای

همه کسانی که در کلاس‌های آموزشی مهارت آموزی سازمان فنی و حرفه‌ای شرکت کرده‌اند، با ثبت نام و شرکت در آزمون‌های این سازمان می‌توانند اقدام به گرفتن مدرک فنی و حرفه‌ای نمایند. آزمون‌های قابل اجرا در فنی و حرفه‌ای به سه صورت زیر برگزار می‌شود:
1- آزمون هماهنگ: این نوع آزمون جهت ارائه مدرک به کارآموزان مراکز دولتی و آزاد یا خصوصی، کارآموزان مراکز روستایی و نیز افراد معرفی شده از طریق اصناف انجام می‌شود.
2- آزمون تفاهم نامه صنایع دستی و ساختمانی: آزمون مذکور به منظور ارائه گواهینامه مهارت به معرفی شدگان از طرف سازمان میراث فرهنگي و دیگر داوطلبان در مشاغل ساختمانی درجه 2 و 3 برگزار می‌شود.
3- آزمون ادواری: این آزمون مختص کسانی است که در کلاس‌های آموزشی سازمان شرکت نکرده و از طرفی مایل به دریافت گواهینامه مهارت هستند.

استخدام شدن با مدرک فنی و حرفه‌ای

در سال‌های اخیر تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان مراکز دانشگاهی دیده می‌شوند که با داشتن مدرک همچنان بیکار مانده‌اند. در حالی که کسانی که وارد یک حرفه یا شغل فنی شده‌اند خیلی راحت‌تر و زودتر توانسته‌اند شغلی مناسب با تجربه و تخصص خود به دست بیاورند. با شرکت در کلاس‌های آموزشی برگزار شده در سازمان فنی و حرفه‌ای می‌توان مهارت‌های لازم را برای فعالیت در شغل‌های مختلف به دست آورد. مهارت و تجربه در شغل‌های فنی حرف اول را می‌زند؛ در واقع بدون تجربه و دانش نمی‌توان در مشاغل فنی فعالیت کرد.
 بسیاری از شرکت‌های تخصصی و نهادهای دولتی نیز به دنبال استخدام نیروهای فنی متخصص هستند. بنابراین با داشتن مدرک فنی و حرفه‌ای و برخورداری از مهارت کافی، می‌توان در این مؤسسات، استخدام شد. از این رو دانش‌آموزان رشته فنی بعد از فارغ‌التحصیلی بدون نیاز به تحصیلات دانشگاهی هم به راحتی می‌توانند وارد بازار کار شوند. از معیارهایی که باعث رونق و کسب درآمد در این رشته‌ها می‌شود حرفه‌ای بودن و داشتن تجربه و تخصص است. در هر حال با اخذ مدرک فنی و حرفه‌ای اگر هم شاغل نشدیم، یک مهارت یاد گرفتیم و یک جایی در زندگی به دردمان می‌خورد.

خود اشتغالی

بسیاری از رشته‌های فنی و حرفه‌ای در منازل نیز امکان خود اشتغال دارند. معمولاً رشته‌های صنایع دستی، قالیبافی جزء گروه مشاغل خانگی محسوب می‌شوند و از طریق ایجاد کارگاه‌های خانگی می‌توان در این‌گونه مشاغل به فعالیت پرداخت. امروزه با پیشرفت علوم ارتباطات و تکنولوژی، تعداد زیادی از رشته‌های فنی به صورت مجازی و آنلاین امکان اشتغال در منزل دارند. به طور کلی با کسب تخصص در زمینه تعمیرات و خدمات مختلف، می‌توان با اجاره یک مکان کوچک به فعالیت‌ مذکور مشغول شد و نوعی خود اشتغالی به وجود آورد.
مزیت‌های خوداشتغالی
هنگامی که شما با داشتن تخصص در زمینه‌ای اقدام به خوداشتغالی می‌کنید، در واقع از یک سری مزایا بهره‌مند می‌شوید. از مهم‌ترین مزایای خود اشتغالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
● اختیار ساعت شروع و پایان کار با خودتان است.
● کارفرمایی وجود ندارد که به شما امر و نهی کند؛ در واقع خودتان هم کارگر و هم کارفرما هستید.
● همواره برای تخصص‌های فنی بازار کار وجود دارد.
● شما می‌توانید با یک برنامه‌ریزی دقیق به کارهای خود سامان داده و آن را گسترش دهید.

مشاغل فنی پول‌ساز

در بین رشته‌های فنی تعدادی از آن‌ها، بازار کار و درآمد خوبی دارند. از جمله این مشاغل می‌توان به الکترونیک، مکانیک، نقاشی و برق خودرو، برق کشی ساختمان، تعمیرات بردهای الکتریکی وسایلی مانند تلویزیون اشاره کرد. تخصص‌های دیگری مانند تعمیرات انواع گوشی و لپ تاپ، نصب دوربین‌های مداربسته و هوشمند سازی ساختمان‌ها نیز از لحاظ درآمدی در جایگاه خوبی قرار دارند. بنابراین می‌توان با داشتن مدرک فنی و حرفه‌ای و داشتن تبحر و تجربه، بدون استخدام در مراکز دولتی به یک درآمد عالی دست پیدا کرد.

جمع‌بندی

رشته‌های فنی و حرفه‌ای نقش بزرگی در تولید و صنعت یک کشور دارند. به طوری که بدون وجود افراد متخصص و کارآمد در زمینه‌های فنی، یک پای تولید و اقتصاد لنگ می‌ماند. بنابراین تربیت متخصصان در زمینه‌های مختلف فنی توسط سازمان فنی و حرفه‌ای، امری واجب و ضروری است. افراد دارای مدرک فنی و حرفه‌ای علاوه بر به دست آوردن شغل می‌توانند از طرح بیمه کارگری استفاده کنند. از رشته‌های فنی می‌توان به تأسیسات ساختمان، برق کشی و سیم‌پیچی، تعمیر انواع لوازم خانگی برقی، طراحی و دوخت، فرشبافی، تعمیر لوازم الکترونیکی مانند تبلت، موبایل و لپ تاپ اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا