آشنایی با دوره بافت موی زنانه سازمان فنی و حرفه‌ای

بافت موی زنانه یکی از زیرشاخه‌های حرفه مو آرایی و شنیون است. بافت مو در طرح‌ها و نقش‌های مختلفی برای انواع موهای کوتاه، معمولی و بلند انجام می‌شود. تمامی علاقه‌مندان به این حرفه، جهت آموزش می‌توانند در دوره‌های ویژه بافت موی زنانه که در مراکز فنی و حرفه‌ای سراسر کشور برگزار می‌شود، شرکت کنند. این دوره برای تمامی داوطلبان واجد شرایط به صورت کاملا رایگان برگزار می‌شود. هنرجویان در طول دوره مهارت و تخصص‌های لازم را برای بافت مو به دست می‌آورند. برای این‌که با ویژگی‌های این دوره، شرایط و نحوه ثبت‌‌نام در آن بیشتر آشنا شوید،‌ پیشنهاد می‌شود مطالب ارائه شده را تا پایان دنبال نمایید.

استانداردهای آموزشی دوره بافت موی زنانه سازمان فنی و حرفه‌ای

به طور کلی به آراستن موها، هنگامی که به چند رشته تقسیم می‌شوند و با مدل‌های مختلف به یکدیگر پیچ می‌خورد، بافت مو گفته می‌شود. در واقع بافتن رشته‌های مو به شکل گیس را بافت گویند. بافت مو در انواع و طرح‌های مختلفی وجود دارد. در بافت، موها از 2 دسته تا تعداد دلخواه قابل دسته‌بندی است.

در دوره آموزش بافت موی زنانه، تمامی شایستگی‌های یک بافنده حرفه‌ای موی زنانه به هنرجویان آموزش داده می‌شود. برخی از این شایستگی‌ها شامل آماده‌سازی مو قبل از بافت، آشنایی با انواع بافت پایه، بافت‌های فانتزی، ترکیبی، بافت با موی اضافه و نیز استفاده از تزئینات برای بافت مو است.

معرفی دوره آموزش بافت موی زنانه سازمان فنی و حرفه‌ای

این دوره جزو دوره‌های هنری و زیباسازی محسوب می‌شود. علاقه‌مندان به حرفه بافت موی زنانه می‌توانند به صورت رایگان در این دوره شرکت کنند. دوره آموزش بافت موی زنانه هر ساله در تمامی مراکز فنی و حرفه‌ای سراسر کشور برگزار می‌شود. کلاس‌های دوره به صورت هر روزه یا یک روز در میان قابل برگزاری است. مربیان این دوره را اساتید مجرب و حرفه‌ای در زمینه بافت مو تشکیل می‌دهند. طول دوره آموزشی بافت زنانه بستگی به میزان یادگیری هنرجویان دارد.

شرایط و نحوه ثبت‌‌نام در دوره آموزش بافت موی زنانه سازمان فنی و حرفه‌ای

جهت شرکت در دوره بافت موی زنانه سازمان فنی و حرفه‌ای، معمولا يک سری شرایط عمومی برای داوطلبان احراز می‌شود. این شرایط به شرح زیر است:

  • برخورداری از سلامت جسمانی و روانی کامل
  • دارای حداقل سن 15 سال تمام (در شرایط استثنا نوجوانان رده سنی 12 تا 15 سال نیز پذیرفته خواهند شد.)
  • دارای حداقل مدرک تحصیلی سیکل یا‌ پایان دوره متوسطه اول

توجه: به منظور شرکت در این دوره از داوطلبان هیچگونه پیش زمینه مهارتی درخواست نمی‌شود.‌ زیرا آموزش‌های دوره صفر تا صد مباحث مرتبط با بافت مو را شامل می‌شود.

ویژگی‌ها و مزایای دوره بافت‌ موی زنانه سازمان فنی و حرفه‌ای

در طول دوره مذکور، هنرجویان با انواع روش‌های بافت موی زنانه آشنا می‌شوند. علاوه بر این، داوطلبان می‌توانند با شرکت در آزمون مهارت‌سنجی پایان دوره، برای گرفتن گواهی بافت موی زنانه، اقدام کنند. به این طریق که در آزمون شرکت کرده و در صورت کسب حد نصاب نمره قبولی، مدرک معتبر و رسمی بافت مو از سوی سازمان به آن‌ها اعطا می‌شود.

این آزمون شامل دو مرحله کتبی و تئوری است. برای آمادگی در آزمون کتبی، داوطلبان می‌توانند نمونه سوالات مربوطه را از سایت‌های معتبر دانلود نمایند. به همین‌ منظور سایت ایران عرضه اقدام به جمع‌آوری نمونه سوالات مرتبط با بافت مو کرده است.‌ مجموعه نمونه سوالات ادوار گذشته سازمان فنی و حرفه‌ای، به صورت فایل پی‌دی‌اف در سایت نامبرده وجود دارد. داوطلبان جهت خرید ابتدا باید هزینه فایل را از طریق درگاه الکترونیکی پرداخت نموده سپس اقدام به خرید نمایند.

سرفصل‌‌های آموزشی دوره بافت موی زنانه سازمان فنی و حرفه‌ای

مطالب آموزشی بافت مو، شامل عناوین و مباحث مختلفی است. ما در این بخش به برخی از مهم‌ترین سرفصل‌های آموزشی دوره بافت موی زنانه اشاره کرده‌ایم.

آشنایی با انواع بافت مو

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، انواع بافت مو شامل بافت فانتزی، بافت ترکیبی، بافت شینیون، بافت حصیری، بافت تیغ ماهی، فرانسوی، آفریقایی، هلندی، بافت پنج‌تایی و بافت توسط موهای اضافه است. برای اجرای هر کدام از انواع بافت مو نیاز به آموزش خاصی است. که در بخش‌های بعدی نیز در مورد روش بافت برخی از انواع مدل بافت توضیحات کافی ارائه می‌شود.

آماده‌سازی و براشینگ‌ مو قبل از بافت

یکی از کارهایی که هنرجویان باید قبل از آموزش هر نوع بافتی یاد بگیرند، آماده‌سازی و براشینگ موها قبل از اجرای بافت است. به همین منظور در این فصل آموزش‌های لازم در رابطه با آماده کردن‌ موها جهت بافت به هنرجویان آموزش داده می‌شود. به این معنا که قبل از بافت، موها را کامل شانه کرده، طوری که صاف شود و هیچ گره‌ای در آن وجود نداشته باشد.

آموزش بافت فانتزی

یکی از انواع بافت‌های زیبا و جذاب، بافت فانتزی است. این نوع بافت بیشتر مناسب دختران جوان و نوجوانان است. بافت‌های فانتزی نیز دارای انواع و اقسام مختلفی هستند. یادگیری این نوع بافت‌ها بسیار سریع و آسان است. به طور کلی می‌توان گفت بافت‌های فانتزی در عین سادگی، از زیبایی خاصی برخوردار هستند. طوری که بسیاری از هنرجویان یادگیری این نوع بافت‌ها را به سایر بافت‌ها ترجیح می‌دهند.

یکی دیگر از انواع بافت‌های جدید و رایج، نوع کف سری است. اجرای این نوع بافت نیاز به مهارت و تخصص خاصی دارد. به همین‌ منظور بخشی از مباحث آموزشی، در دوره بافت مو به روش بافت کف سری اختصاص یافته است. طریقه بافت این مدل، از کف سر است، طوری که بعد از بافت کف سر مشخص می‌شود. این شیوه بیشتر برای جلوی سر به کار می‌رود.‌ زیرا بسیاری از خانم‌ها که شال یا روسری می‌پوشند از این مدل برای جلوی سر استفاده می‌کنند.

آموزش بافت تیغ ماهی

مدل تیغ ماهی همان طور که از اسم آن مشخص است، بعد از بافت، شکلی شبیه به تیغ ماهی پیدا می‌کند. بافت تیغ ماهی را می‌توان بر روی انواع موهای بلند، کوتاه و متوسط پیاده کرد. برای اجرای این بافت از قبل موها را کامل براشینگ کرده و ساقه موها را با کمی کرم مو آغشته می‌کنند. برای شروع بافت موها را ابتدا با کش به صورت دم اسبی بسته سپس از قسمت مورد نظر شروع به بافت می‌کنند. به این طریق که از بالای سر یا جلوی مو شروع به بافت کرده و تا پشت سر ادامه می‌یابد و در آخر کش را باز می‌کنند.

آموزش بافت موی فرانسوی

بافت موی فرانسوی را می‌توان در طرح‌های مختلفی اجرا کرد. برای شروع بافت فرانسوی ابتدا موها را کامل شانه کرده طوری که هیچ گونه گره‌ای در آن وجود نداشته باشد. در این مرحله موها را به سمت عقب شانه کرده و یک دسته باریک از آن جدا می‌کنند. برای این‌که بافت در قسمت جلوی موها معلوم باشد دسته مو را از نزدیک پیشانی برمی‌دارند. در مرحله بعد دسته موی جدا شده را به سه دسته تقسیم کرده و یک سری بافت ساده به آن می‌زنند. بعد از این، دسته دیگری از موها را جدا کرده و به دسته‌ای که در دست قرار دارد، اضافه می‌کنند و دوباره آن را یک دور ساده بافته و طبق روال قبل کار را تکرار می‌کنند. به همین ترتیب تا آخر ادامه داده و بافت کامل می‌شود.

آموزش بافت موی هلندی

بافت موی هلندی بسیار شبیه به بافت فرانسوی است. تنها تفاوت این مدل با فرانسوی این است که رشته‌های مو به جای رو، از زیر رد می‌شوند. وقتی که موها از زیر رد می‌شوند تغییری در شکل ظاهری بافت ایجاد خواهد شد.‌ بافت هلندی را می‌توان برا موهای کوتاه،‌ متوسط و بلند نیز اجرا کرد. از آن‌جایی که این نوع بافت یشتر در بین مردم هلند استفاده می‌شود به این‌ نام شهرت یافته است.

آموزش بافت کویین

یکی دیگر از مدل‌های رایج بافت مو، مدل کوئین است. این مدل بافت معمولا با موهای اضافه کار می‌شود زیرا زیبایی بیشتری به آن می‌بخشد. در بافت کویین،‌ جلوی موها به شکل مثلثی بافته شده و در واقع نوعی بافت کف سری است که توسط موهای اضافه، کاموا یا موهای طبیعی بافته می‌شود. چیزی که این نوع بافت را منحصربه فرد می‌کند باز و رها بودن باقی موها است. زیرا در این نوع بافت، همان‌طور که گفته شد جلوی موها بافته می‌شود. در این مدل بافت،‌ موها ابتدا به دو قسمت مساوی تقسیم شده و در جریان بافت، به هر قسمت موهایی اضافه خواهد شد.‌

آموزش بافت مکزیکی

یکی از ساده‌ترین روش‌های بافت مو، بافت مکزیکی است. بافت موی مکزیکی نیز تا حدود زیادی شبیه به بافت کف سری است و برای انواع مو کاربرد دارد. این تکنیک بافت مو اولین بار در بین سیاهپوستان مکزیکی به وجود آمد و به مرور در میان سایر ملت‌ها رواج پیدا کرد.‌ این مدل بافت برای خانم‌ها و آقایان مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اجرای بافت مکزیکی معمولا از کامواهای رنگی استفاده می‌شود تا جلوه‌ای شاد و انرژی بخش برای همگان داشته باشد. در بافت مکزیکی موها به دسته‌های زیادی تقسیم شده و بر روی هر قسمت بافت انجام می‌شود.

راهنمای ثبت نام آزمون فنی و حرفه ای

جمع‌بندی

یکی از انواع هنرهای زیبایی مو که در بین خانم‌ها بسیار رواج دارد، بافت مو است. همان طور که در این‌ مقاله اشاره شد بافت مو شامل انواع مختلفی می‌شود. برای بافت هر کدام از مدل‌ها نیاز به مهارت و تخصص ویژه نیاز است. به همین منظور سازمان فنی و حرفه‌ای اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی بافت موی زنانه کرده است. این دوره به صورت کاملا رایگان در تمامی مراکز فنی و حرفه‌ای سراسر کشور برگزار می‌شود. در این دوره کلیه دانش و مهارت‌های ویژه بافت مو به هنرجویان آموزش داده خواهد شد. در پایان نیز از هنرجویان داوطلب، آزمونی گرفته می‌شود و به کسانی که موفق به کسب حد نصاب نمره قبولی شوند، گواهی دوره بافت مو اعطا می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا