آشنایی با دوره نقاش اکریلیک سازمان فنی و حرفه‌ای

نقاشی اکریلیک جزو هنرهای صنایع دستي محسوب می‌شود.‌ در واقع نقاش اکریلیک شغلی از زیرمجموعه‌های هنرهای زیبا سازی و نقاشی است. این حرفه از مجموعه وظایفی به شرح طراحی و ساخت و ساز رنگ، آماده‌سازی زمینه، نقاشی به سبک‌های مختلف و تکمیل آن‌ها با رنگ‌های اکریلیک است. تمامی کسانی که علاقه‌مند به فعالیت در این حرفه هستند باید در دوره‌های آموزشی نقاش آکریلیک شرکت کنند‌. یکی از دوره‌های هنری و کاربردی در سازمان فنی و حرفه‌ای، نقاش اکریلیک است. این دوره زیر نظر اساتید هنرمند در این زمینه تشکیل می‌شود. برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با این دوره، شرایط و نحوه ثبت‌‌نام در آن، مطالب زیر ارائه شده است.

نقاش اکریلیک چیست؟

نقاشی اکریلیک یکی از سبک‌های سریع نقاشی به شمار می‌آید. به این دلیل نقاشی اکریلیک جزو سبک‌های سریع نقاشی محسوب می‌شود که در این روش رنگ‌های اکریلیک خیلی سریع خشک می‌شوند. از طرفی می‌توان گفت این سبک از نقاشی بیشتر برای محیط بسته مناسب است. زیرا پایه این نوع رنگ‌ها بر اساس آب بوده و همین امر موجب عدم تصاعد گاز و سایر مواد سمی موجود در رنگ‌ها به محیط اطراف می‌شود.

دانلود رایگان سوالات نقاش آکریلیک فنی و حرفه ای

در شرح استانداردهای آموزشی نقاش اکریلیک می‌توان گفت این حرفه جزو هنرهای تجسمی محسوب می‌شود. حرفه نقاش اکریلیک دارای شایستگی‌های طراحی اولیه، اجرای پرسپکتیو، طراحی چهره و منظره، طراحی فیگور و آناتومی، تجزیه و تحلیل انواع رنگ‌ها، ایجاد رنگ‌های تخت و بافت با اکریلیک و همچنین انجام نقاشی به سبک سمبولیسم مخصوص دکوراسیون اداری است. در واقع نقاش اکریلیک نوعی تکنیک در نقاشی بوده که با همه‌ی انواع هنرهای تجسمی و ترسیمی در ارتباط است.

نقاشی اکریلیک مناسب چه گروه سنی است؟

همان طور که در بالا گفته شد، این رنگ‌ها به دلیل غیر سمی بودن برای گروه‌های سنی کودکان و نوجوانان نیز مناسب هستند. اما در عین حال افرادی که قصد دارند در این زمینه فعالیت کنند، بهتر است از قبل استعداد کافی و پیش زمینه هنری کافی داشته باشند. در واقع هنرجویان این دوره باید از قبل با اصول ابتدایی طراحی و رنگ‌شناسی اکریلیک آشنا شوند. به عنوان نمونه هفت رنگ ابتدایی اکریلیک شامل زرد کادمیوم، آبی اولترامارین، قرمز نفتول، سفید تیتانیوم، سبز فالو، قهوه‌ای برنت آمبر و نیز قهوه‌ای سینا می‌شود. از سایر ابزار و تجهیزات اصلی ویژه نقاشی اکریلیک می‌توان بوم یا تخته جسو خورده، قلم موی مناسب، ظروف آب لازم برای نقاشی اکریلیک، سه پایه نقاشی، پارچه مناسب تمیز کردن و پالت رنگ را نام برد.

معرفی دوره نقاشی آکریلیک

دوره نقاش اکریلیک یک دوره هنری و مهارتی است. در این دوره کلیه آموزشات لازم در رابطه با نقاشی اکریلیک به هنرجویان یاد داده می‌شود. شرکت در این دوره برای تمامی داوطلبان واجد شرایط کاملا رایگان است. به این صورت که ابتدا با مبانی نقاشی آشنا شده سپس با نحوه کار با آکریلیک آشنا می‌شوند. طول مدت این دوره در حدود 100 ساعت بوده که بیش از نیمی از ساعات آن مختص آموزش مهارت‌های عملی است. کلاس‌های این دوره بنا به درخواست متقاضیان به صورت یک روز در میان یا هر روزه برگزار می‌شود.

شرایط و نحوه ثبت‌‌نام در دوره نقاش آکریلیک

برای شرکت در دوره نقاش آکریلیک نیز مانند سایر دوره‌های آموزشی، سازمان فنی و حرفه‌ای، یک سری شرایط عمومی ویژه داوطلبان لحاظ کرده است. برخی از مهم‌‌ترین شرایط ویژه ثبت‌‌نام در دوره به شرح زیر است:

  • برخورداری از سلامت جسمانی و روانی کامل
  • دارای حداقل سن 15 سال تمام،‌ در شرایط استثنا (داوطلبان در رده سنی 12 تا 15 سال نیز پذیرفته خواهند شد.)
  • دارای حداقل مدرک تحصیلی سیکل یا پایان دوره متوسطه اول

توجه: برای شرکت در دوره نقاش اکریلیک نیاز به ارائه هیچ‌گونه پیش زمینه مهارتی یا گواهی شرکت در دوره‌های نقاشی نیست.‌ زیرا آموزش‌های دوره نقاش آکریلیک کامل است و صفر تا صد مباحث را شامل می‌شود.

مزایای دوره نقاش اکریلیک سازمان فنی و حرفه‌ای

هنرجویان شرکت کننده در این دوره، علاوه بر این‌که مهارت‌های لازم را در زمینه نقاشی اکریلیک به دست می‌آورند، در صورت تمایل نیز می‌توانند در آزمون پایان دوره شرکت کنند.‌ کسانی که در این آزمون حد نصاب نمره قبولی را کسب کنند، گواهی معتبر و رسمی نقاشی اکریلیک از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای به آن‌ها اعطا می‌شود. این آزمون شامل دو مرحله کتبی و عملی است که معمولا 65 درصد از کل نمره آزمون به بخش مهارت‌سنجی و مابقی به آزمون کتبی مربوط می‌شود. برای آمادگی بیشتر داوطلبان در این آزمون، سایت ایران عرضه اقدام به جمع‌آوری نمونه سوالات آزمون‌های ادوار قبلی فنی و حرفه‌ای در زمینه نقاشی اکریلیک کرده است. این مجموعه به صورت فایل پی‌دی‌اف در سایت ایران عرضه قابل دانلود است.‌ عزیزان علاقه‌مند به تهیه این فایل لازم است هزینه مربوطه را از طریق درگاه الکترونیکی پرداخت نموده سپس اقدام به دانلود نمایند.

سرفصل‌های آموزشی دوره آموزش نقاش آکریلیک

همان طور که گفته شد، مباحث نقاشی اکریلیک بسیار گسترده و زیاد است. از مبحث رنگ‌شناسی و طراحی گرفته تا پیاده کردن طرح بر روی بوم، همگی جزو مباحث آموزشی هستند.

ترتیب این مباحث به شرح زیر است:

فصل اول (تاریخچه و مقدمه)

در ابتدای هر دوره‌ آموزشی، رسم بر آن است که ابتدا کارآموزان با تاریخچه مختصری از حرفه یا هنر مورد نظر آشنا شوند.‌ در مورد دوره نقاشی اکریلیک نیز، ترتیب به همین صورت خواهد بود. از این‌رو هنرجویان در فصل اول،‌ با تاریخچه‌‌ی مختصری از نقاشی اکریلیک آشنا می‌شوند.

فصل دوم (تکنیک‌ها و شروع کار با رنگ‌های اکریلیک)

در این فصل هنرجویان با تکنیک سبک اکریلیک، چگونگی شروع کار با رنگ‌های اکریلیک، اهمیت نور در نقاشی و نحوه انتخاب سوژه نقاشی آشنا می‌شوند. استفاده از مدیوم در نقاشی اکریلیک، ویژگی‌‌ها و معایب رنگ اکریلیک نیز به کارآموزان در این فصل یاد داده می‌شود. هنرجویان همچنین در مورد ابزار و تجهیزات ویژه نقاشی اکریلیک مطالبی را می‌آموزند.

فصل سوم (رنگ شناسی)

یکی از مباحث مهم در نقاشی اکریلیک، بحث رنگ شناسی است. بنابراین هنرجویان باید ابتدا با مفهوم رنگ، دسته‌بندی رنگ‌ها، دایره رنگ‌ها، رنگ‌های اصلی، رنگ‌های فرعی و نیز رنگ‌های ترکیبی آشنا شوند. در این فصل همچنین در مورد مفاهیمی مانند کنتراست، هارمونی رنگ‌ها، تاثیرات بصری و روانی رنگ‌ها، اطلاعات کافی به شرکت‌کنندگان در دوره داده می‌شود.

فصل چهارم (اصول کاربردی و ضروری در نقاشی اکریلیک)

برای اجرای کار نقاشی اکریلیک، هنرجویان باید ابتدا اصول اولیه و پایه‌ای در کار با رنگ‌های اکریلیک را فرا گیرند سپس اقدام به طراحی و پیاده‌سازی‌ رنگ‌ها بر روی طرح نمایند. این اصول شامل اهمیت انتخاب کادر مناسب، حجم نمایی، بافت، انواع بافت، ترکیب‌بندی یا کمپوزیسیون و نیز ترکیب‌بندی به روش تقارن است.

فصل پنجم (آشنایی با تکنیک‌های نقاشی اکریلیک)

تکنیک‌های مورد استفاده در این نوع نقاشی شامل انواع مختلفی است. از جمله این تکنیک‌ها می‌توان به تکنیک تر روی تر یا به عبارتی خیس روی خیس، تکنیک‌ زیرسازی، تکنیک ایجاد رنگ زمینه، تکنیک‌های استفاده از کاردک و نیز سایر شیوه‌های استفاده از رنگ اکریلیک اشاره کرد.

فصل ششم (آشنایی با جنبش‌های هنری)

یکی دیگر از مباحث مهم در نقاشی اکریلیک، جنبش‌های هنری است. به همین منظور در این فصل هنرجویان با جنبش‌های هنری و سایر مکاتب هنری آشنا می‌شوند. آشنایی با سبک‌های هنری مانند رئالیسم، فتورئالیسم، امپرسیونیسم، اکسپرسیونیسم، کوبیسم، هنر انتزاعی، مدرن و نقاشی ظروف از موارد دیگری است که در این فصل به هنرجویان ارائه می‌شود.

فصل هفتم (روش‌های ایجاد بافت و نقاشی بر روی مواد گوناگون)

این فصل، جزو مباحث انتهایی دوره نقاشی اکریلیک است. در این فصل، انواع کاربرد رنگ اکریلیک و همچنین روش‌های ایجاد بافت بر روی بوم به هنرجویان آموزش داده می‌شود. کارآموزان همچنین روش‌های نقاشی روی پارچه، روی سفال، روی دیوار و نیز نقاشی روی سنگ را به تکنیک‌های مختلف فرا خواهند گرفت.

راهنمای ثبت نام آزمون فنی و حرفه ای

جمع ­بندی

یکی از دوره‌های هنری و مهارتی در سازمان فنی و حرفه‌ای،‌ نقاشی اکریلیک است. این دوره در تمامی مراکز فنی و حرفه‌ای سراسر کشور به صورت رایگان برگزار می‌شود. مربیان و اساتید این دوره متشکل از کارشناسان در حوزه هنر و طراحی هستند. در طول دوره آموزش‌های لازم در حوزه نقاشی اکریلیک در مورد اصول و روش‌های طراحی و اجرای رنگ‌های اکریلیک بر روی بوم به هنرجویان آموزش داده می‌شود. در پایان دوره همچنین از کارآموزان آزمون مهارت‌سنجی گرفته خواهد شد و به کسانی که موفق به کسب حد نصاب نمره قبولی شوند، مدرک معتبر و رسمی دوره اعطا می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا