آشنایی با دوره تریکو‌بافی سازمان فنی و حرفه ای

تریکوبافی جزو هنرها و صنایع دستی محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. با استفاده از تریکو بافی می‌توان انواع وسایل و لوازم تزئینی را درست کرد. علاقه‌مندان به هنر تریکوبافی می‌توانند جهت آموزش در این حوزه به مراکز فنی و حرفه‌ای سراسر کشور مراجعه کنند.‌ این دوره هر ساله با حضور اساتید مجرب و حرفه‌ای در زمینه صنایع دستی از جمله تریکوبافی برگزار مي‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره، شرایط و نحوه ثبت‌‌نام در آن، پیشنهاد می‌شود مطالب ارائه شده در این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

منظور از تریکوبافی چیست؟

تریکو‌بافی با استفاده از قلاب و نخ تریکو انجام می‌شود زیرا شبیه به قلاب‌بافی است. تریکوبافی ایجاد نوعی خلاقیت توسط ضایعات پارچه‌ها است. با استقبال بی‌نظیری که از این هنر شد. کارخانه‌های ریسندگی اقدام به تولید کلاف‌های تریکو در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف کردند. تریکوبافی جزو هنرهای ارزان و کم‌هزینه محسوب می‌شود و آموزش آن‌ نیز بسیار ساده و سریع است. با استفاده از تریکوبافی می‌توان انواع سبدهای نظم‌دهنده، پاف، پادری، کیف، پتوی مبل، جادستمال کاغذی و کاور سطل آشغال، کاور گلدان و … را درست کرد.

دانلود رایگان سوالات تریکوبافی فنی و حرفه ای

تریکو‌بافی شامل مدل‌ها و طرح‌های مختلفی است که هر مدل‌ روش بافت خاصی دارد. به طور کلی شایستگی‌های مربوط به این حرفه شامل آماده‌سازی مواد اولیه و سایر ابزار لازم، اجرای بافت‌های پایه و اولیه، شستشو و نگهداری از بافت، بسته‌بندی محصولات، شیوه بازاریابی و فروش است. از مجموعه مشاغل مرتبط با این شغل می‌توان به قلاب‌بافی اشاره کرد.

آشنایی با دوره تریکو‌بافی در سازمان فنی و حرفه‌ای

یکی از دوره‌هایی که هر ساله در مراکز فنی و حرفه‌ای سراسر کشور برگزار می‌شود دوره تریکو‌بافی است. تمامی علاقه‌مندان به هنر تریکوبافی در صورت واجد شرایط بودن می‌توانند در این دوره شرکت کنند. مدت زمان این دوره بر حسب سرفصل‌های آموزشی دوره تعیین می‌شود. در طول دوره هنرجویان با اصول و روش‌های اجرای انواع بافت تریکو آشنا خواهند شد. مربیان این دوره را اساتید و کارشناسان حوزه تریکوبافی تشکیل می‌دهند.

 کلاس‌های آموزشی دوره، بنا به درخواست متقاضیان به صورت هر روزه یا یک روز در میان قابل برگزاری است. آموزشات شامل صفر تا صد مباحث دوره است از این‌رو جهت شرکت در این دوره نیاز به گذراندن دوره‌های پیش نیاز نیست. اولین گام در بافت تریکو، بافت پایه یا ساده است. بافت‌های مراحل بعدی شامل پایه کوتاه، پایه نیم دوبل، پایه دو دوبل و پایه سوال می‌شوند.

شرایط و نحوه ثبت‌‌نام در دوره تریکو‌بافی

همان‌طور که گفته شد، برای شرکت در این دوره، نیاز به پرداخت شهریه نیست و تمامی هنرجویان علاقه‌مند به حوزه تریکو‌بافی می‌توانند بدون‌ پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای در این دوره‌‌ها شرکت کنند.‌ جهت شرکت در این دوره، سازمان فنی و حرفه‌ای تنها یک سری شرایط عمومی ویژه داوطلبان مدنظر قرار داده که به شرح زیر است:

  • برخورداری از سلامت جسمانی و روانی کامل
  • دارای حداقل سن 15 سال تمام (در شرایط استثنا و در صورت علاقه وافر متقاضیان، هنرجویان در گروه سنی 12 تا 15 سال نیز پذیرفته خواهند شد.)
  • دارای حداقل مدرک تحصیلی سیکل یا پایان دوره متوسطه اول (در این مورد نیز استثنا وجود دارد و گاهی دارندگان با مدارک تحصیلی پایین‌تر پذیرفته خواهند شد.)

توجه: برای شرکت در دوره تریکو‌بافی نیاز به هیچ‌گونه پیش زمینه مهارتی نیست. بلکه کسانی که از قبل با هنر قلاب‌بافی، آشنا هستند، خیلی سریع­تر مراحل بافت تریکو را یاد خواهند گرفت.

سوالات گروه شغلی صنایع دستی (بافت) فنی و حرفه ای

مزایای دوره تریکوبافی

هنرجویان با شرکت در این دوره، علاوه بر آشنایی با اصول پایه‌ای و روش‌های تریکو‌بافی می‌توانند برای اخذ گواهی معتبر و بین‌المللی دوره اقدام کنند.‌ به این صورت که ابتدا در آزمون مهارت‌سنجی پایان دوره شرکت کرده و در صورت کسب نمره قبولی می‌توانند گواهی دوره را دریافت نمایند. نمره قبولی از جمع نمره کتبی و عملی به دست می‌آید که 65 درصد از کل نمره آزمون شامل آزمون عملی و 35 درصد کتبی است.

هنرجویان برای قبولی در آزمون پایان دوره تریکوبافی، باید از قبل آمادگی لازم را در خود ایجاد کنند. به همین منظور سایت ایران عرضه اقدام به جمع‌آوری نمونه سوالات ادوار قبلی سازمان فنی و حرفه‌ای کرده است. این مجموعه به صورت فایل پی‌دی‌اف در سایت نامبرده موجود می‌باشد. داوطلبان عزیز می‌توانند جهت خرید فایل، هزینه مربوطه را از طریق درگاه الکترونیکی پرداخت نمایند.

سرفصل‌های آموزشی دوره تریکو‌بافی

همان‌طور که اشاره شد در طول دوره آموزشی تریکو بافی، هنرجویان ابتدا با بافت پایه آشنا می‌شوند.‌ بعد از آموزش بافت پایه، کارآموزان می‌توانند آموزش انواع بافت سبدهای نظم‌دهنده را فرا گیرند.‌ به طور کلی سرفصل‌های آموزشی دوره شامل موارد زیر است:

  • آشنایی با وسایل مورد نیاز تریکو‌بافی
  • آموزش بافت انواع کفی در سبد بافی، جا دستمال کاغذی و … با استفاده از روش‌ خورشیدی
  • آموزش بافت کفی سبد تریکو با روش بافت ردیفی
  • آموزش بافت کفی سبد تریکو با روش بافت از مرکز
  • آموزش نحوه بافت کفی‌های بیضی شکل
  • آموزش بافت پایه در دیواره‌های سبد
  • آموزش بافت سبدهای تریکو توسط کفی‌های آماده
  • آموزش تریکوبافی سبد با دیواره‌های حبابی یا فندقی
  • آموزش بافت دیواره‌های ستاره‌ای
  • آموزش بافت دیواره‌های پیچ یا گردان
  • آموزش بافت دیواره‌های اریب یا کج‌راه

وسایل مورد نیاز تریکو‌بافی

برای آموزش تریکوبافی نیاز به یک سری وسایل و تجهیزات ویژه است.‌ یکی از اصلی‌ترین مواد مورد نیاز در تریکوبافی، نخ یا همان کاموای تریکو است. نخ‌ها در كيفيت، رنگ و ضخامت‌های متفاوت به بازار عرضه می‌شوند. از این‌رو در هنگام خرید نخ تریکو، باید به جنس، ضخامت و لطیف بودن آن توجه کرد. یکی دیگر از ابزار اصلی کار تریکو بافی، قلاب است. قلاب‌ نقش همان میل‌های بافتنی را بر عهده دارد. قلاب‌‌ها در سایزهای مختلف موجود هستند و نوع آن با توجه به ضخامت نخ تریکو تعیین می‌شود. جنس قلاب‌ها نیز دارای درجه‌بندی است که معمولا قلاب‌های با کیفیت، قیمت بیشتری نیز دارند.

کفی سبد تریکو نیز یکی دیگر از ابزار و تجهیزات ویژه مورد نیاز در تریکوبافی است. کفی در تریکوبافی به عنوان راهنما و نقشه راه به شمار می‌آید. این کفی‌ها اغلب به صورت گرد،‌ مربع یا مستطیل هستند که با استفاده از آن‌ها عملیات بافت انجام می‌شود. جنس کفی‌ها معمولا از پلاستیک، پلکسی یا چوبی است.

بازار کار تریکو بافی

در سال‌های اخیر استقبال زیادی از صنایع دستی تولید شده با روش تریکوبافی شده است.‌ از این‌رو می‌توان گفت این حرفه آینده شغلی و بازار کار نسبتا خوبی دارد. به طور کلی هر کسی که این حرفه را یاد گرفته باشد تنها با داشتن ابزار کاری، می‌تواند برای خود اشتغال خانگی ایجاد کند و نیاز به هیچ سرمایه دیگری ندارد. از آن‌جا که وسایل تزئینی تولید شده توسط تریکو‌بافی، دارای تنوع زیادی هستند، بنابراین در صورت بازاریابی فعال، درآمد حاصل از این کار می‌تواند به عنوان کمک خرجی برای مخارج زندگی نیز باشد.

جمع­ بندی

تریکوبافی جزو هنرهای صنایع دستی محسوب می‌شود. به منظور آموزش هنر تریکوبافی، سازمان فنی و حرفه‌ای هر ساله اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی تریکوبافی می‌کند.‌ این دوره‌ها در طول سال با توجه به درخواست متقاضیان، ممکن است دو یا سه بار، در مرکز فنی و حرفه‌ای هر شهرستان‌ برگزار شود. در طول دوره کارآموزان مهارت‌های لازم در رابطه با انواع بافت تریکو را بدست خواهند آورد. همان‌طور که گفته شد تریکوبافی نوعی خلاقیت با استفاده از قلاب و نخ‌های تریکو است. با استفاده از تریکوبافی می‌توان وسایلی مانند سبدهای نظم‌دهنده، کیف، قاب دستمال کاغذی، وسایل تزئینی اتاق نوزاد، پاف و … درست کرد.‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا