آشنایی با دوره ضخیم دوز زنانه سازمان فنی و حرفه ای

 

ضخیم‌دوز زنانه جزو دوره‌های مهارتی در سازمان فنی و حرفه‌ای است که در حیطه رشته خیاطی قرار دارد.‌ برای فعالیت در این حرفه نیاز به مهارت و تخصص‌ است. از این‌رو کسانی که قصد فعالیت در این‌ حرفه را دارند، باید از قبل در دوره‌های آموزشی ضخیم‌دوزی شرکت کنند. سازمان فنی و حرفه‌ای یکی از نهادهایی است که اقدام به برگزاری دوره‌های آموزش ضخیم‌دوزی کرده است. متقاضیان ضخیم‌دوزی از طریق شرکت در این دوره مهارت و تخصص‌های لازم را به دست خواهند آورد. برای آشنایی بیشتر با دوره مذکور، پیشنهاد می‌شود این مقاله را تا پایان مطالعه نمایید.

منظور از ضخیم‌دوزی چیست؟

ضخیم‌دوزی یکی از زیر شاخه‌های رشته‌ی خیاطی است که کاربرد بسیاری در صنعت پوشاک دارد. منظور از ضخیم‌دوزی، دوخت پارچه‌های بیرونی و ضخیم است که بیشتر برای مانتو، پالتو، پانچ، کت و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. ضخیم‌دوزی بیشتر برای پارچه‌های زمستانی و کلفت کاربرد دارد. کسانی که قصد راه‌اندازی و فعالیت در مزون‌های لباس مجلسی و بیرونی را دارند حتما باید در این دوره شرکت کنند. هنرجویان رشته خیاطی، بعد از آموزش طراحی و دوخت، ضخیم‌دوزی را فرا خواهند گرفت. بنابراین یک خیاط ماهر،‌ برای پیشرفت و موفقیت در کار خود، باید علاوه بر دوره‌های نازک‌دوزی، مهارت ضخیم‌دوزی را نیز یاد بگیرد.

دانلود رایگان سوالات ضخیم دوز زنانه فنی و حرفه ای

معرفی دوره ضخیم‌دوزی

همان‌طور که در بالا گفته شد، ضخیم‌دوزی از زیر مجموعه‌های حرفه خیاطی است که در آموزشگاه‌های خیاطی و مراکز فنی و حرفه‌ای آموزش داده می‌شود. دوره‌ی مد نظر ما، همان دوره‌ای است که توسط مراکز فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور برگزار می‌شود. این دوره کاملا مهارتی و کاربردی است و شیوه‌های نو و حرفه‌ای در زمینه‌ی ضخیم‌دوزی به هنرجویان آموزش داده می‌شود. آموزش‌های این دوره صفر تا صد مباحث را شامل می‌شود. مربیان و اساتید این دوره را کارشناسان و متخصصان در زمینه خیاطی و ضخیم‌دوزی تشکیل می‌دهند.

کلیه علاقه‌مندان به ضخیم‌دوزی، در صورت واجد شرایط بودن می‌توانند در این دوره شرکت کنند. هنرجویان در طول دوره مهارت و تخصص‌های ویژه ضخیم‌دوزی را فرا خواهند گرفت. کلاس‌های این دوره به صورت رایگان برگزار می‌شود و هیچ‌گونه هزینه‌ای از هنرجویان بابت شرکت در دوره اخذ نخواهد شد. شیوه برگزاری کلاس‌ها بنا به درخواست متقاضیان به صورت هر روزه یا یک روز در میان است.‌ طول این دوره آموزشی، بستگی به موضوعات و مهارت‌های آموزشی دارد و تا زمانی که کلیه نکات و دستورالعمل‌های ویژه ضخیم‌دوزی آموزش داده شود، ادامه خواهد یافت

شرایط و نحوه ثبت‌‌نام در دوره

برای شرکت در این دوره، مانند سایر دوره‌های آموزشی برگزار شده در سازمان فنی و حرفه‌ای، یک سری شرایط عمومی ویژه داوطلبان لحاظ شده است. برخی از مهم‌ترین شرایط عمومی جهت ثبت‌نام در این دوره شامل موارد زیر است:

  • برخورداری از سلامت جسمانی و روانی کامل
  • دارای حداقل پانزده سال تمام (در شرایط استثنا نوجوانان رده سنی 12 تا 15 سال نیز پذیرفته خواهند شد.)
  • دارای حداقل مدرک تحصیلی سیکل یا پایان دوره متوسطه اول (در شرایط استثنا هنرجویان با مدرک تحصیلی پایین‌تر نیز پذیرفته می‌شوند.)

توجه: هنرجویان برای شرکت در این دوره نیاز به پيش زمینه مهارتی در زمینه نازک‌دوزی دارند.

مزایا و ویژگی‌های دوره ضخیم‌دوزی

هنرجویانی که در این دوره شرکت می‌کنند، کلیه نکات، مهارت و دانش لازم در رابطه با ضخیم‌دوزی را کسب خواهند کرد. داوطلبان در این دوره همچنین دارای روحیه اجتماعی و تعامل فرهنگی با هم دوره‌ای‌های خود خواهند شد. علاوه بر این، هنرجویان داوطلب می‌توانند از طریق شرکت در آزمون پایان دوره،‌ برای اخذ گواهی دوره ضخیم‌دوزی اقدام نمایند. به این صورت که داوطلبانی که موفق به کسب حد نصاب نمره قبولی شوند، مدرک معتبر و بین‌المللی ضخیم‌دوزی به آن‌ها اعطا می‌شود. از نمره کل آزمون 65 درصد مربوط به مهارت‌های عملی، 25 درصد به مباحث تئوری و 10 درصد باقیمانده نیز به اخلاق حرفه‌ای هنرجویان اختصاص یافته است.

برای شرکت در این آزمون، بهتر است داوطلبان از قبل، آمادگی لازم را در خود ایجاد نمایند.‌ به همین منظور سایت ایران عرضه اقدام به جمع‌آوری نمونه سوالات و جزوات آموزشی ادوار قبلی سازمان فنی و حرفه‌ای کرده است. این مجموعه به شکل فایل پی‌دی‌اف در سایت ایران عرضه وجود دارد. کسانی که مایل به استفاده از این فایل هستند باید ابتدا از طریق درگاه الکترونیکی، هزینه فایل را پرداخت نموده سپس آن را دانلود نمایند.

سرفصل‌های آموزشی دوره ضخیم‌دوزی

در طول دوره هنرجویان به طور اختصاصی با مهارت‌های دوره آشنا خواهند شد. از جمله مهم‌ترین مباحث آموزشی این دوره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آشنایی با انواع پارچه مخصوص ضخیم‌دوزی
  • آشنایی با ابزار و تجهیزات ویژه ضخیم‌دوزی
  • آشنایی با روش‌های دوخت انواع جیب و‌جیب نما
  • آشنایی با رسم الگو و نیز دوخت انواع یقه
  • آشنایی با طراحی و رسم الگوی آستین دو تکه، کیمونو و …
  • آشنایی با طراحی رگلان، یقه مسطح و یقه ایستاده
  • چگونگی کار با پارچه‌های چرمی، خزدار، پوستی و …
  • چگونگی دوخت انواع جیب و جا دکمه‌ها
  • چگونگی الگو کشی برای آسترهای مختلف
  • چگونگی رفع عیوب و پرو گیری در اشکالات موجود در اندام‌ها
  • چگونگی رسم و دوخت انواع الگوهای مورد استفاده در ضخیم‌دوزی
  • چگونگی رسم و دوخت انواع بارانی و جلیقه
  • چگونگی رسم انواع پالتو و مانتو
  • چگونگی لایی زدن در ضخیم‌دوزی

سوالات گروه شغلی صنایع پوشاک فنی و حرفه ای

مهارت‌های دوره آموزش ضخیم‌دوزی

در پایان دوره آموزشی ضخیم‌دوزی، هنرجویان قادر به طراحی و دوخت انواع کت با آستری، سارافون، شنل، مانتو و … خواهند بود. هنرجویان در این دوره همچنین مهارت کار کردن با انواع پارچه‌های ضخیم مانتو فوتر و کتان را فرا خواهند گرفت.

علاوه بر این‌ موارد، کارآموزان می‌توانند با شرکت در سایر دوره‌های خیاطی، مهارت‌های دیگری را نیز کسب کنند. یک نکته قابل ذکر در مورد تمام دوره‌های آموزشی زیر شاخه‌های خیاطی این‌ است که، در تمامی موارد هنرجویان باید اصول پایه‌ای و اولیه خیاطی را بلد باشند. هنرجویان در پایان این دوره، با توجه به مهارت‌هایی که کسب می‌کنند به راحتی می‌توانند در کارگاه‌های خیاطی ضخیم‌دوزی مشغول به کار شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با دوره های فعال سازمان فنی و حرفه ای و نحوه ثبت نام در این دوره ها میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

جمع­ بندی

آموزش مهارت ضخیم‌دوزی یکی از دوره‌های آموزشی در سازمان فنی و حرفه‌ای است. این دوره هر ساله در تمامی مراکز فنی و حرفه‌ای کشور با حضور اساتید و مربیان متخصص در زمینه ضخیم‌دوزی برگزار می‌شود. تمامی افراد علاقه‌مند به ضخیم‌دوزی می‌توانند به صورت رایگان در این دوره شرکت کنند.‌ از پیش‌نیازهای لازم برای شرکت در این دوره، گذراندن مهارت نازک‌دوزی و سایر مهارت‌های پایه‌ای در هنر خیاطی است.‌ هنرجویان در این دوره با کلیه نکات اصولی و مهم در ضخیم‌دوزی آشنا می‌شوند. در پایان دوره همچنین از کارآموزان آزمونی گرفته خواهد شد و به کسانی که موفق به کسب حد نصاب نمره قبولی شوند، مدرک معتبر و بین‌المللی در ضخیم‌دوزی اعطا می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا