آشنایی با دوره نقشه کشی عمومی ساختمان سازمان فنی و حرفه ای

نقشه‌کشی جزو رشته‌های پرطرفدار فنی و مهندسی محسوب می‌شود. نقشه‌کشی عمومی در رشته‌های عمران و کارهای عمومی ساختمان بسیار کاربرد دارد.‌ برای انجام کارهای مربوط به نقشه‌کشی ساختمان نیاز به کسب دانش و مهارت‌های لازم است. از این‌رو سازمان فنی و حرفه‌ای اقدام به برگزاری دوره‌های آموزش نقشه‌کشی عمومی ساختمان کرده است. این دوره با حضور کارشناسان و اساتید حوزه نقشه‌کشی برگزار می‌شود و در طول دوره، آموزش‌های لازم به کارآموزان داده خواهد شد. اگر می‌خواهید با این دوره بیشتر آشنا شوید توصیه می‌شود مطالب ارائه شده در این بخش را دنبال نمایید.

منظور از نقشه‌کشی عمومی ساختمان چیست؟

منظور از نقشه‌کش عمومی ساختمان کسی است که بتواند از عهده یک سری وظایف مربوط به طراحی و نقشه‌کشی ساختمان برآید. از مهارت‌های ویژه نقشه‌کشی ساختمان می‌توان به تشخیص فاکتور های موثر در نقشه‌کشی، برش و نصب کاغذ، ترسیم خطوط نقشه کشی و سایر ترسیمات هندسی، ترسیم تصاویر سه بعدی، برش اجسام ساده و همچنین تصاویر مرکب، نوشتن حروف و اعداد توسط شابلون، تشخیص انواع پی، خاک و دیوارهای ساختمانی، نحوه‌ی کاربرد علامت‌های اختصاری، ترسیم انواع راه‌پله، پلان آکس بندی، برش، فونداسیون، بایگانی کردن، تهیه و ترسیم پروژه های کامل معماری، اندازه‌گیری نما و مرکبی کردن اشاره کرد.

دانلود رایگان سوالات نقشه کشی عمومی ساختمان فنی و حرفه ای

در واقع می‌توان گفت نقشه‌کشی عمومی تلفیقی از علم و هنر است که به کمک فناوری‌های روز، قابلیت نمایش دارد.

معرفی دوره نقشه‌کشی عمومی ساختمان

همان‌طور که در بخش مقدمه گفته شد، دوره آموزش نقشه کشی عمومی توسط سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود. این دوره در سه سطح نقشه‌کشی عمومی ساختمان، نقشه‌کشی سازه درجه 1، نقشه‌کشی معماری و طراحی معماری با نرم‌افزار تری‌دی مکس یا اتوکد قابل برگزاری است. داوطلبان به منظور شرکت در این دوره می‌توانند به مراکز فنی و حرفه‌ای سراسر کشور مراجعه کرده و جهت ثبت‌نام اقدام نمایند. مخاطبان این دوره را بیشتر دانشجویان، هنرجویان و فارغ‌التحصیلان رشته عمران و معماری تشکیل می‌دهند.‌ شرکت در این دوره برای افراد واجد شرایط به صورت کاملا رایگان است که در طی یک سال، دو الی سه بار برگزار می‌شود. کلاس‌های دوره بنا به درخواست متقاضیان به صورت هر روزه یا یک روز در میان قابل برگزاری است. این دوره زیر نظر اساتید مجرب و حرفه‌ای در زمینه‌ی نقشه کشی ساختمان برگزار خواهد شد. در طول دوره کلیه آموزش‌های لازم به کارآموزان یاد داده می‌شود.

مزایای دوره نقشه کشی عمومی ساختمان

از مهم‌ترین مزایای دوره نقشه کشی ساختمان، یادگیری کلیه مهارت‌های مرتبط با نقشه کشی در رشته‌های معماری و عمران است. علاوه بر این کارآموزان می‌توانند در آزمون پایان دوره شرکت کرده و در صورت کسب حد نصاب نمره قبولی، گواهی دوره نقشه کشی عمومی ساختمان را دریافت نمایند. این گواهی کاملا معتبر و رسمی بوده و دارای قابلیت ترجمه نیز است.

دارندگان این گواهی می‌توانند در تمامی دفاتر فنی و مهندسی مشغول به کار شوند. بنابراین از نظر آینده شغلی، هیچ گونه جای نگرانی برای نقشه کشی عمومی ساختمان وجود ندارد. در صورتی که داوطلبان قصد ادامه تحصیل در دانشگاه را نیز داشته باشند، با گذراندن این دوره راحت‌تر دروس تخصصی را فرا خواهند گرفت. در واقع در دوران تحصیل عملیات اجرایی ساختمان سازی، محاسبات فنی و نقشه کشی را اصولی‌تر درک خواهند کرد.

داوطلبان جهت شرکت در آزمون پایان دوره بهتر است آمادگی کافی را داشته باشند. از این‌رو سایت ایران عرضه اقدام به جمع آوری نمونه‌ سوالات ادوار گذشته فنی و حرفه‌ای در قالب فایل pdf کرده است.‌ متقاضیان می توانند جهت دریافت این بسته آموزشی، به سایت ایران عرضه مراجعه کرده و از طریق درگاه الکترونیکی هزینه را پرداخت نموده سپس فایل را دانلود نمایند.

شرایط و نحوه ثبت‌‌نام در دوره نقشه‌کشی عمومی ساختمان

برای ثبت‌نام در دوره نقشه‌کشی عمومی ساختمان، مانند سایر دوره های آموزشی فنی و حرفه‌ای، یک سری شرایط عمومی لحاظ شده است.‌ برخی از مهم‌ترین شرایط لحاظ شده برای این دوره عبارتند از:

  • برخورداری از سلامت جسمانی و روانی کامل
  • دارای مدرک تحصیلی حداقل دیپلم یا پایان دوره متوسطه دوم
  • دارای حداقل 18 سال تمام

تذکر: شرکت در این دوره نیاز به هیچ‌گونه پیش زمینه مهارتی ندارد. بلکه بهتر است داوطلبان با کامپیوتر و انواع نرم‌افزارهای مهندسی آشنایی داشته و در زمینه معماری نیز اطلاعاتی داشته باشند.

سرفصل های آموزشی دوره نقشه کشی عمومی ساختمان

در طول دوره آموزشی، کارآموزان دانش و تخصص لازم برای نقشه کشی عمومی ساختمان را به دست خواهند آورد.‌ از مهم‌ترین سرفصل‌های آموزشی دوره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • برش و نصب کاغذ
  • ترسیم انواع خطوط هندسی
  • نوشتن حروف و اعداد با شابلون
  • چگونگی پیاده‌سازی نقشه روی زمین
  • چگونگی ترسیم نمای ساختمان به همراه کدگذاری
  • شناسایی انواع پی، خاک و دیوارهای ساختمانی
  • شناخت انواع اسکلت فلزی همراه با ترسیم نقشه‌ ی آن
  • آشنایی با ترسیم پلان‌های ساختمانی گوناگون
  • آشنایی با ترسیم پلان تیرریزی
  • آشنایی با انواع بادبندها و چگونگی ترسیم آن‌ها در نقشه
  • آشنایی با علامت‌های اجزای پلان طبقاتی
  • آشنایی با لوازم و ابزار نقشه کشی

سوالات گروه شغلی معماری فنی و حرفه ای

مهارت‌های مرتبط با نقشه کشی عمومی ساختمان

هنرجویان این دوره با آموزش‌هایی که می‌گذرانند مهارت و تخصص های ویژه ای را در زمینه نقشه کشی به دست خواهند آورد. از جمله مهارت‌های دوره نقشه کشی عمومی ساختمان می‌توان مهارت در ترسیم انواع پلان‌های راه‌پله، پلان‌های آپارتمانی، ویلایی، اداری و تجاری را نام برد.‌ سایر مهارت‌های ویژه دوره شامل نقشه های تاسیسات برق، آبرسانی، تهویه، فاضلاب و نقشه های اجرایی مانند پلان ها، برش ها، نماها و نیز طراحی های ساختمان است.

حرفه‌ها و مشاغل مرتبط با نقشه کشی

همان‌طور که می‌دانید نقشه کشی در مشاغل مختلف فنی کاربرد دارد. از جمله کاربردهای نقشه کشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استخدام به عنوان‌ مشاور در دفاتر نقشه کشی و مهندسی
  • فعالیت در آموزشگاه های فنی و حرفه‌ای
  • فعالیت در کارهای معماری و ساختمان سازی
  • فعالیت در پروژه های بزرگ عمرانی و شهرسازی
  • فعالیت در کارهای مرتبط با ساختمان سازی مانند آرماتور بندی

وسایل و ابزار مورد نیاز نقشه‌کشی

کارآموزانی که در این دوره شرکت می‌کنند لازم است ابزار و تجهیزات لازم دوره را شناسایی کرده و همراه خود داشته باشند. از مهم ترین ابزارهای ویژه نقشه‌کشی می‌توان میز نقشه کشی، خط‌ کش T، انواع گونیا، مداد اتود، انواع شابلون، پرگار، کاغذ پوستی و کالک را نام برد.

جمع­ بندی

دوره نقشه کشی عمومی ساختمان جزو دوره های آموزشی پرکاربرد و فنی است که هر ساله در سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود. تمامی افراد واجد شرایط می‌توانند در این دوره آموزشی به صورت رایگان شرکت کنند.‌ در طول دوره کارآموزان مهارت و تخصص‌های لازم را در مورد نقشه کشی عمومی ساختمان به دست می‌آورند. در پایان دوره همچنین از کارآموزان داوطلب، آزمونی گرفته خواهد شد و به کسانی که موفق به کسب نمره قبولی شوند، مدرک معتبر و رسمی فنی و حرفه‌ای اعطا می‌شود. کارآموزانی که در این دوره‌ها شرکت کنند همچنین قادر به فعالیت در دفاتر فنی و مهندسی خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا