دانلود رایگان جزوه خلاصه راهنمای معلم علوم تجربی دوم ابتدایی

خلاصه و نکات مهم راهنمای معلم علوم تجربی ابتدایی

دانلود رایگان جزوه خلاصه راهنمای معلم علوم تجربی دوم دبستان:

جزوه خلاصه راهنمای معلم علوم تجربی دوم

دانلود رایگان نکات مهم راهنمای معلم علوم تجربی دوم دبستان:

نکات مهم راهنمای معلم علوم تجربی دوم

دانلود رایگان کتاب راهنمای معلم علوم تجربی دوم دبستان تهیه شده در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پروش:

کتاب معلم علوم تجربی دوم دبستان

بخشی از متن کتاب راهنمای معلم علوم تجربی دوم ابتدایی

اهمیت آموزش علوم تجربی در مقطع ابتدایی

فراگیری علوم تجربی به کودکان کمک میکند تا روشهای شناخت دنیای اطراف خود را بهبود بخشند. برای این منظور آنها: باید مفاهیمی کسب کنند که به آنها کمک کند تا تجارب خود را با یکدیگر مرتبط سازند مثلا: (نگاه کن گیاهی که در نزدیک پنجره بوده، خوب رشد کرده ولی گیاهی که در آن اتاق تاریک بوده پژمرده شده است، شاید گیاه به نور احتیاج دارد تا رشد کند). کودکان باید روش های کسب اطلاعات، سازماندهی، کاربرد و آزمایش کردن را بیاموزند. این فعالیت ها توانایی آنان را در درک دنیای اطراف تقویت میکند و برای تصمیم گیری های هوشمندانه و حل مسایل زندگیشان یاری میدهد. مثال دیگر (گلدان را از اتاق کم نور به پشت پنجره رو به آفتاب بگذارم، ببینم چه میشود.)

اهداف علوم تجربی و هماهنگی آن با اهداف سایر موضوع های درسی

بسیاری از مهارت ها، نگرشها و عقایدی که دانش آموزان در درس علوم تجربی از طریق فعالیت های علمی کسب میکنند، به گونه ای است که میتوانند آنها را در بقیه موضوعات درسی نیز بیاموزند و به کار گیرند؛ بنابراین با توجه به اینکه در هر پایه دوره ابتدایی فقط یک معلم این موضوعات را آموزش میدهد کار آموزش بسیار ساده تر میشود. کلیه مهارت هایی که فرآیند آموزش علوم به آنها وابسته است، مثل مشاهده کردن، پیش بینی، استنباط و… به عنوان مهارت های یادگیری در سطوح وسیعی از موضوعات درسی تلقی میشود و  هنگامی که دانش آموز طول یک خط را با دانه های لوبیا اندازه گیری کرده و با حدس قبلی خود مقایسه میشود معلم نمیتواند مشخص کند که دانش آموز فعالیت مرتبط با علوم تجربی را انجام میدهد یا ریاضی را،. طبقه بندی یک فعالیت به عنوان فعالیت علوم تجربی یا ریاضی چندان تغییری در نحوه فعالیت نمی دهد، با این حال اگر چه بسیاری از اهداف علوم با اهداف موضوعات آموزشی دیگر یکسان است، اما باید دقت کرد که این یکسانی شامل همه اهداف علوم نمی شود.

نقش معلم در فرایند آموزش

 ۱- تسهیل آگاهی دانش آموزان نسبت به نظام شناختی خود،

 ۲- مطالعه و تردید در مورد دانش و تجربیات کسب شده،

 ٣- گفتگو با دانش آموزان در زمینه راه های کسب تجربیات و اطلاعات جدید،

 ۴-  گسترش آگاهی دانش آموزان نسبت به اشیاء و پدیده ها به منظور دستیابی به درک عمیق و معنادار.

صفحات مرتبط با آزمون استخدامی آموزش و پرورش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا