دانلود رایگان جزوه خلاصه نهج القرآن راهنمای معلم قرآن ابتدایی

خلاصه و نکات مهم نهج القرآن راهنمای معلم قرآن دبستان

دانلود رایگان جزوه خلاصه نهج القرآن راهنمای معلم قرآن:

جزوه خلاصه نهج القرآن راهنمای معلم قرآن

دانلود رایگان نکات مهم نهج القرآن راهنمای معلم قرآن:

نکات مهم نهج القرآن راهنمای معلم قرآن

دانلود رایگان کتاب نهج القرآن راهنمای معلم قرآن اول تا ششم دبستان تهیه شده در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پروش:

کتاب نهج القرآن راهنمای معلم اول تا ششم دبستان

بخشی از متن کتاب نهج القرآن راهنمای معلم قرآن ابتدایی

اهداف کلی آموزش قرآن در پایە ابتدایی
1) آشنایی با قرآن کریم که کلام الهی و کتاب آسمانی است.
2) تقویت انس و علاقه به قرآن کریم و یادگیری آن.
3) روخوانی قرآن به صورت شمرده و آرام از روی مصحف با استفاده از رسم الخط آموزشی.
4) توانایی خواندن آیات کتاب درسی به صورت روان و آهنگین.
5) آشنایی با قواعد ضروری روخوانی قرآن.
6) حفظ کردن برخی از سوره های کوتاه کتاب درسی.
7) آشنایی با برخی از داستان های قرآن کریم.
8) فراگیری معنای برخی از کلمات ساده و عبارات کوتاه قرآن.
9) تقویت علاقه به شنیدن خواندن و فهم معنای آیات قرآن.
10) آشنایی با مفهوم برخی از پیام های قرآن.
11) شناسایی و تقویت استعدادهای دانش آموزان در گرایش های مختلف آموزش قرآن.

قرآن کریم، کتاب هدایت و تربیت است، نوری است که راه سعادت را به انسان مینمایاند و دلیل روشنی از سوی پروردگار است که به انسان جهت انتخاب مسیر، معرفت و بینش میدهد. آموزش جامع قرآن، فرایندی است برای دستیابی به توانایی خواندن، درک معنا، تدبر در آیات و آشنایی با معارف قرآن به منظور انس و بهرهگیری دائمی از قرآن کریم و تقویت ایمان و عمل صالح؛ و در این راستا، چهار مهارت را بایستی در دانشآموزان ایجاد کرد که سه مهارت اول، اجزای سواد قرآنی و مهارت چهارم، ثمره آن است.

مراحل تدریس قرائت

الف) پس از تمرین روخوانی آیات مـوردنظر و آماده کردن دانش آموزان و ایجاد انگیزه برای تمرین قرائت، فایل صوتی قـرائت را پخش کرده و از دانش آموزان میخواهیم با نگاه به متن آیات درس، قرائت هر عبارت را ابتدا گوش کنند، سپس همراه با نوار به صورت دسته جمعی، شبیه آن بخوانند.

ب) در مواردی که کلمه یا ترکیبی را بیشتر دانش آموزان اشتباه میخوانند، به شیوه مناسب رفع اشکال می کنیم و مجددا فایل قرائت را پخش میکنیم.

ج) پس از اتمام تمرین قرائت با فایل صوتی، از دانش آموزان میخواهیم که هر کدام یک جمله از آیات درس را بخوانند.

انس با قرآن کریم

چهارمین و اصلی ترین مهارتی که در فرایند آموزش جامع قرآن مورد توجه است انس مستمر با قرآن کریم است. ما باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که اگر حتی دانش آموزان را به قرآن علاقمند کنیم، اما آنها نتوانند قرآن بخوانند، ما در کارمان موفق نبوده ایم. همچنین اگر دانش آموزان در خواندن قرآن پیشرفت حاصل کنند، ولی با قرآن انس پیدا نکنند، باز هم موفق نبوده ایم. بنابراین، یکی از دغدغه های معلم بایستی این باشد که آیا امسال که به دانش آموزان قرآن آموزش میدهم، میتوانم کاری کنم که آنها روزی یک صفحه یا قسمتی از آن را به صورت خودانگیخته و با میل و رضایت درونی بخوانند؟ یعنی اینکه چگونه میتوانیم فرهنگ خواندن روزانه قرآن را در دانش آموزان ایجاد کنیم؟

صفحات مرتبط با آزمون استخدامی آموزش و پرورش

13 دیدگاه

    1. سلام وقت بخیر
      موارد مربوط به خرید و دانلود محصول را از طریق پشتیبانی ایران عرضه پیگیری نمایید. (تلگرام یا ایتا برای دریافت پاسخ سریعتر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا