شاید بتوان مدیریت رفتار سازمانی یا Organizational Behavior را یکی از کلیدیترین و زیربناییترین مباحث در مدیریت دانست. مبحث مدیریت رفتار سازمانی با بهکارگیری و استفاده از دانشهای گوناگون، میکوشد مجموعهای از مبانی اولیه رفتارشناسی فردی و سازمانی را به ما بیاموزد. مدیریت رفتار سازمانی یکی از مباحث پایه مدیریت است که سالهاست در بیشتر دورههای مدیریتی در سراسر جهان، آموزش داده میشود. قدیمی بودن و ریشهدار بودن مفهوم رفتار سازمانی، به آن معنی نیست که دانش مدیریت رفتار سازمانی هم تا همین حد، قدمت و سابقه دارد، از عمر رسمی این رشته، صرفاً چند دهه میگذرد. البته لازم به ذکر است که طی یک یا دو دههی اخیر، رفتار سازمانی به شکل ویژهای مورد توجه قرار گرفته و اهمیت رفتار سازمانی را بیش از پیش به رسمیت شناختهاند. هدف اصلی دانش رفتار سازمانی توضیح و پیشبینی رفتارها در داخل یک سازمان است. سازمانها با بررسی رفتار در سه سطح تاثیرگذاری متفاوت (سطح فردی، گروهی و سازمانی) میتوانند عملکرد افراد در محیط کار را بهتر درک کنند و تعاملات بین کارمندان را بهبود ببخشند. این دانش همچنین با بهبود انگیزش، رهبری، ارتباط و فرهنگ سازمانی میتواند مزیت رقابتی برای سازمان ایجاد کند تا درنهایت تاثیر قابل توجهی بر درآمد کسبوکار داشته باشد دانش رفتار سازمانی، درک شما را نه تنها نسبت به کسبوکار و عملیاتها بلکه نسبت به عوامل بهبود دهنده سازمانها افزایش میدهد. از آنجاییکه رفتار سازمانی یک مبحث بین رشتهای است، میتوان از آن در هر حوزهای استفاده کرد.
OB نه تنها به کارکنان در درک بهتر خود کمک میکند، بلکه نقشه راه را برای مدیران برای بهبود همه جنبههای سازمان خود ارائه میدهد:
- بهبود عملکرد شغلی
- افزایش رضایت شغلی
- ترویج نوآوری
- تشویق مدیر و رهبر تیم
- بهبود خدمات به مشتریان
- تشویق و ترویج رفتارهای اخلاقی
- ایجاد محیط کاری مثبت