چکیده
شخصیت سازی در بزرگسالی، از دوران کودکی آغاز می شود و در تمام طول زندگی ادامه دارد. شخصیت سازی در بزرگسالی با رشد شخصیت مرتبط است و اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که اساس محکمی برای شخصیت وهویت یک فرد است. هدف از این پژوهش، آزمایش تجربی تأثیر فررندپروری بر شکل گیری شخصیت آنها در نوجوانی بود. در این پژوهش، تعداد 415 نوجوان شرکت داشتند. روش نمونه گیری، نمونه گیری تصادفی خوشه ای بود. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، شامل دو مقیاس بودند: مقیاس شخصیت سازی و مقیاس فرزندپروری. مقیاس شخصیت سازی در نوجوانی شامل سه شاخص بود: آرامش، احترام به تفاوت ها و آگاهی. مقیاس فرزندپروری نیز شامل سه شاخص بود: همکاری والدین، رواداری کودک و ملایمت. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل رگرسیون ساده، انجام شد. نتایج نشان دادند که فرزندپروری بر شخصیت سازی در بزرگسالی، تأثیر دارد، هرچند که اثر آن خیلی زیاد نبود. پی بردن به این مطلب که اثر فرزندپروری بر شکل گیری شخصیت در نوجوانی حساسیت کمتری دارد، نشان می دهد که توجه به عوامل دیگر مانند مدرسه و جامعه، ضروری است. همچنین این پژوهش، قویاً نشان داد که نوجوانان بشاش و خوشرو، حمایت مثبت زیادی از جامعۀ اطراف خود دریافت کرده اند.
2. روش ها
2.1 طرح تحقیق
این پژوهش، یک مطالعۀ کمّی و تحقیقاتی است که با هدف تعیین و تأکید بر روابط علّی و معلولی طراحی شد. پژوهش از ژانویۀ 2021 تا مه 2021 در شهر سمارنگ انجام شد. به طور دقیق تر، این پژوهش، یک مطالعۀ همبستگیِ کمّی بود که در آن، محقّق، دو یا چند متغیر مستقل و وابسته را به هم ربط می دهد. به علاوه، از ضریب همبستگی (یک معیار آماری) برای توصیف و اندازه گیری میزان همبستگی بین دو یا چند متغیر یا جمع آوری نتایج استفاده شد.
2.2 جمعیت مورد مطالعه و نمونه ها
جمعیت مورد مطالعه در این پژوهش، دانش آموزان دبیرستانی (دورۀ اول متوسطه) بودند. روش نمونه برداری، نمونه برداریِ تصادفی خوشه ای بود. نمونه برداری خوشه ای، روشی از نمونه برداری در تحقیقات کمّی است که در آن محقق، خوشه ها یا گروه های متعددی را جهت انتخاب افرادی از جمعیت مورد مطالعه، تشکیل می دهد. گروه های این مطالعه شامل دانش آموزان دورۀ متوسطه بودند (SMP). این گروه بندیِ SMP به جهت تسهیل شناسایی مبدأ افراد هر گروه انجام می شود. به عبارت دیگر، با توجه به اینکه هم دبیرستان دولتی در این شهر است و هم دبیرستان خصوصی، محقق، افراد مورد مطالعه را از SMP به SMP تقسیم بندی می کند. 21 مدرسۀ متوسطه دورۀ اول در این مطالعه شرکت داشتند که شامل 9 دبیرستان خصوصی و 13 دبیرستان دولتی بودند. پس از حذف، 415 دانش آموز دبیرستانی به عنوان نمونه در این پژوهش شرکت کردند. از این تعداد، 164 نفر پسر و 251 نفر دختر بودند. تعداد دختران انتخاب شده، بیشتر از تعداد پسران بود. این گروه بندی دختران و پسران صرفاً به نقشۀ ویژگی های جمعیت شناسی محدود می شود. به علاوه، محدودۀ سنّی افراد از 10 سال تا 16 سال بود. بیشتر دانش آموزان مورد مطالعه در محدودۀ سنّی 13 سال بودند.