ترجمه مقاله شیوع و عوامل مرتبط با افسردگی، تشویش و استرس در بیماران مبتلا به کووید 19 - نشریه الزویر

ترجمه مقاله شیوع و عوامل مرتبط با افسردگی، تشویش و استرس در بیماران مبتلا به کووید 19 - نشریه الزویر
قیمت خرید این محصول
۶۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله انگلیسی
عنوان فارسی
شیوع و عوامل مرتبط با افسردگی، تشویش و استرس در بیماران مبتلا به بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) در هرات، افغانستان
عنوان انگلیسی
Prevalence and associated factors of depression, anxiety and stress among coronavirus disease 2019 (COVID-19) patients in Herat, Afghanistan
صفحات مقاله فارسی
15
صفحات مقاله انگلیسی
6
سال انتشار
2022
رفرنس
دارای رفرنس در داخل متن و انتهای مقاله
نشریه
الزویر - Elsevier
فرمت مقاله انگلیسی
pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش
فرمت ترجمه مقاله
pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش
فونت ترجمه مقاله
بی نازنین
سایز ترجمه مقاله
14
نوع مقاله
ISI
نوع نگارش
مقالات پژوهشی (تحقیقاتی)
نوع ارائه مقاله
ژورنال
شناسه ISSN مجله
2414-6447
کد محصول
13013
وضعیت ترجمه عناوین تصاویر و جداول
ترجمه شده است ✓
وضعیت ترجمه متون داخل تصاویر و جداول
ترجمه شده است ✓
وضعیت ترجمه منابع داخل متن
به صورت عدد درج شده است ✓
وضعیت فرمولها و محاسبات در فایل ترجمه
ندارد ☓
ضمیمه
ندارد ☓
بیس
نیست ☓
مدل مفهومی
ندارد ☓
پرسشنامه
ندارد ☓
متغیر
دارد ✓
فرضیه
ندارد ☓
رفرنس در ترجمه
در انتهای مقاله درج شده است
رشته و گرایش های مرتبط با این مقاله
روانشناسی - پزشکی - روانشناسی بالینی - اپیدمیولوژی
مجله
Global Health Journal
کلمات کلیدی
افسردگی - اضطراب - استرس - بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) - هرات - افغانستان
کلمات کلیدی انگلیسی
Depression - Anxiety - Stress - Coronavirus disease 2019 (COVID-19) - Herat - Afghanistan
doi یا شناسه دیجیتال
https://doi.org/10.1016/j.glohj.2022.02.001
فهرست مطالب
چکیده
1- مقدمه
2- روش ها
3- نتایج
4- بحث
5- نتیجه‌گیری
منابع
تصاویر فایل ورد ترجمه مقاله (جهت بزرگنمایی روی عکس کلیک نمایید)
       
فایل پاورپوینت این مقاله
در کنار ترجمه مقاله، فایل پاورپوینت این مقاله نیز ایجاد شده و در این محصول قرار داده شده است که پس از خریداری به همراه ترجمه قابل دانلود خواهد بود. تعداد اسلایدهای این پاورپوینت 17 می باشد و آماده ارائه در دانشگاه یا سایر سمینارها است.
فایل خلاصه ترجمه
در صورتی که نیاز به خلاصه ای از متن ترجمه این مقاله دارید، می توانید از فایل خلاصه ترجمه استفاده نمایید که به این محصول اضافه شده است. خلاصه ترجمه این مقاله در 7 صفحه در فایل word انجام شده و داخل بسته قرار گرفته است.
نمونه چکیده ترجمه متن فارسی
چکیده:
اهداف: پاندمی (همه‌گیری) بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) فشار روانی زیادی در بین تمام مردم دنیا به همراه داشته است. هدف این مطالعه ارزیابی شیوع افسردگی، اضطراب و استرس در بین بیماران COVID-19 و شناسایی فاکتورهای وابسته در استان هرات افغانستان میباشد.
روشها: این مطالعه مقطعی بر روی 459 بیمار بستری در بیمارستان از ماه می تا ستامبر 2021 انجام شده است. داده‌های مطالعه با یک پرسشنامه ساختاریافته درباره مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس جمع‌آوری شده‌اند که برای نسخه زبان فارسی دَری معتبر بودند. تست کای-اسکوئر برای آنالیز همبستگی بین شیوع اختلالات روانی و فاکتورهای وابسته به آن استفاده شد.
نتایج: میانگین سن شرکت‌کنندگان 05/35 بود که 9/51 % (459/238) مرد و 1/84 % (459/386) از شرکت‌کنندگان متاهل بودند. نمرات متوسط افسردگی، اضطراب و استرس به ترتیب 0/5، 0/8 و 0/10 بدست آمدند. جنسیت، شرایط بهداشت عمومی، وضعیت تغذیه، تظاهرات بالینی COVID-19 و بیماریهای زمینه‌ای همایند (بجز دیابت و فشار خون بالا)، بطورمعناداری با اختلالات روانی مرتبط بودند؛ درحالیکه رابطه بین وضعیت تاهل و این اختلالات روانی معنادار نبود. همچنین یک اختلاف عمده و معنادار در میزان اضطراب بین کارکنان بخش سلامت و سایر پاسخدهنده‌ها مشاهده گردید.
نتیجه‌گیری: این مطالعه، اولین مطالعه‌ای است که شیوع بالای افسردگی، اضطراب و استرس در بین بیماران COVID-19 در هرات را گزارش میکند، که بطورکلی تاثیر منفی بر سلامت روانی را در بیماران COVID-19 نشان میدهد و نیاز به مداخلات فوری و مقتضی جهت ارتقای سلامت روانی افراد در پاندمی را مشخص میسازد.
2- روش ها
2.1- طرح مطالعه: این مطالعه مقطعی از آندسته بیماران COVID-19 استفاده میکند که از ماه می تا سپتامبر 2021 به بیمارستان COVID-19 شهید بسیم در هرات مراجعه کرده‌اند. این بیمارستان خدمات مراقبت سه‌گانه COVID-19 برای ساکنین شهر هرات ارائه میدهد.
2.2- معیارهای شایستگی و شرکت‌کنندگان: معیارهای شایستگی عبارتند از: 1) صحبت به زبان دری؛ 2) زندگی در هرات؛ 3) مثبت بودن تست واکنش زنجیری پلیمراز. درمجموع 459 بیمار COVID-19 در سنین 80-18 سال و بستری شده در بیمارستان COVID-19 شهید بسیم در این مطالعه درنظر گرفته شدند.
2.3- ملاحظات اخلاقی: کمیته اخلاقیات انسانی دانشگاه هرات، پروتکل مطالعه (شماره مجوز #200221) را تصویب نمود. قبل از مصاحبه و اکتساب داده، رضایت آگاهانه مکتوبی از بیماران اخذ گردید. حریم خصوصی و محرمانگی اطلاعات در تمام مطالعه رعایت گردید.
2.4- ابزار کاوش: داده‌های اجتماعی-جمعیت‌شناختی از جمله جنسیت، سن، وضعیت تاهل، تحصیلات، اشتغال، وضعیت اقتصادی خود-ادراک‌شده پاسخدهنده‌ها، وضعیت تغذیه و بهداشت عمومی همراه با تظاهرات بالینی و وجود بیماریهای همایند زمینه‌ای توسط یک روانپزشک در بیمارستان COVID-19 شهید بسیم با استفاده از یک پرسشنامه ساختاریافته کاغذی جمع‌آوری گردید. پرسشنامه مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS) در این مطالعه استفاده شد 30 زیرا این پرسشنامه اخیراً برای ارزیابی پاسخهای روانشناختی درطی پاندمی COVID-19 در بسیاری از کشورها از جمله چین، اسپانیا، USA، لهستان، ایران، فیلیپین، و ویتنام مورد استفاده قرار گرفته بود 31-36. پرسشنامه DASS، نسخه‌ 42-آیتمی تایید شده و ترجمه شده به زبان دری محسوب میشد. هر آیتم با یک مقیاس 4 نقطه‌ای از 0 تا 3 درجه‌بندی شده بود که درجه صفر بر "این گزینه برای من کاربرد ندارد" و درجه 3 بر "این گزینه برای من بسیار صدق میکند" دلالت داشتند. نمرات هر زیرمقیاس ازطریق جمع‌زدن نمرات تمام آیتمهای زیرمقیاس مربوطه محاسبه گردیدند. بنابراین بالاترین نمره ممکن برای هر زیرمقیاس افسردگی، اضطراب و استرس، نمره 42 بود. زمانیکه نمرات بیماران به ترتیب برای افسردگی در باز 7-0، برای اضطراب در بازه 4-0 و برای استرس دربازه 10-0 بدست می‌آمد این بیماران را نرمال میگفتند.

بدون دیدگاه