چکیده
اهداف: بدتنظیمی هیجان نقش مهمی در توسعه و حفظ آسیب شناسی روانی ایفا می کند، با توجه به نرخ بیشتر اختلالات خلقی در افراد با فلج چندگانه (PwMS)، بررسی روابط بین معیارهای بدتنطیمی هیجان و خصوصیات محافظت کننده بالقوه ضرورت دارد. ذهن آگاهی(هوشیاری)، یک ویژگی شخصیتی چندگانه می باشد که نشان دهنده آگاهی از لحظه کنونی است، خصوصیتی است که نشان دهنده روابط مثبت با سلامت عاطفی است. پروژه کنونی به ارزیابی رابطه بین هوشیاری شخصیتی، استفاده از استراتژی های بدتنظیمی هیجان طی یک عمل مهیج عاطفی و افسردگی در PwMS است.
روش ها: 61 PwMS فعالیت القای اضطراب/نشخوار فکری را پرکردند که به بررسی استفاده از استراتژی بدتنظیمی هیجان در واکنش به محرک مهیج انگیز عاطفی می پرداخت.
نتایج: هوشیاری شخصیتی بیشتر، با نشانه های کمتر افسردگی و استفاده بیشتر از استراتژی های پذیرش پس از القای اضطراب و نشخوار فکری ارتباط دارد. استفاده از پذیرش، رابطه بین هوشیاری شخصیتی و نشانه های افسردگی را میانجی نمود.
نتیجه گیری: نتایج ما نشان می دهند که رابطه بین هوشیاری شخصیتی و بدتنظیمی هیجان به استفاده از استراتژی های بدتنظیمی هیجان طی فعالیت مهیج انگیز عاطفی بسط می یابد. علاوه بر این، استفاده از استراتژی بدتنظیمی هیجان و به خصوص پذیرش می تواند در رابطه بین هوشیاری شخصیتی و افسردگی، نقش ایفا کند. این یافته ها نشان می دهند که افزایش هوشیاری از طریق مداخلات بالینی مسیری به سوی بهبود بدتنظیمی هیجان فراهم می کند و با بسط آن، می توان نشانه های افسردگی را در PwMS کاهش داد.
2. روش ها
2.1. مشارکت کنندگان
مطالعه کنونی شامل تحلیل های ثانویه داده های مبنا از PwMS است که در آزمایش کنترل شده تصادفی ثبت نام کردند، که برای مقایسه اثرات آموزش هوشیاری با آموزش شناخت تطبیقی و یک گروه کنترل فهرست انتظار بر بدتنظیمی هیجان PwMS (clinicaltrials.gov#NCT02717429) طراحی شده بود. برای قرار گرفتن در این مطالعه، مشارکت کنندگان باید از 30 روز قبل بدون بیماری و هورمون کورتیکواستروئید باشند( برای جزئیات بیشتر درباره طرح آزمایش و اطلاعات معیار های شمول و عدم شمول، RCT اولیه را مشاهده کنید)(شیدرا و همکاران، 2020). این مطالعه شامل 61 PwMS بین سنین 30 و 59 سال بود(Mage=45.7years,SD=8.10).
2.2. روش
مشارکت کنندگان واجد شرایط برای مشارکت در دوره یادداشت روزانه 7 روزه دعوت شدند که برای جمع آوری داده درباره نگرانی ها و نشخوار فکری آنها طراحی شده بود. داده های این یادداشت های روزانه برای فعالیت القای اضطراب/نشخوار فکری استفاده شد که در آزمایشگاه تکمیل شد. پس از تکمیل یادداشت های روزانه، از مشارکت کنندگان خواسته شد تا یک ارزیابی عصب شناختی شخصی را تکمیل کنند. قبل از مشارکت، تمام مشارکت کنندگان آگاهانه رضایت دادند که بر اساس هیئت بازنگری دانشگاه ایالاتی اوهایو الزامی بود. به تمام مشارکت کنندگان نرخ ساعتی 8.00 دلار داده شد و برای تکمیل تمام محتویات روزانه 10.00 دلار دریافت نمودند.
2.3. معیارها
2.3.1. هوشیاری شخصیتی
هوشیاری شخصیتی با استفاده از پرسشنامه 5 بعدی ذهن آگاهی (FFMQ؛ بایر و همکاران، 2006) برآورد شد. گرچه پرسشنامه 5 بعدی ذهن آگاهی در فلج چندگانه اعتبار سنجی نشد، مقالات زیادی وجود دارد که از این معیار با اطمینان کامل در PwMS استفاده کردند(شیدرا و همکاران، 2015؛ پاگینی و همکاران، 2019؛ گیلبرتسون و کلات، 2017؛ سندرز و همکاران، 2018). FFMQ یک پرسشنامه 39 آیتمی است که 5 بعد منحصربفرد ذهن آگاهی را ارزیابی می کند: مشاهده، توصیف، عمل با آگاهی، عدم قضاوت و عدم واکنش. با استفاده از مقیاس 5 نقطه ای لیکرت که از 1(هرگز) تا 5(همیشه) متغیر است، پاسخ دهندگان امتیاز دادند که هر چند وقت یکبار رفتارهای نماینده هر بعد را نشان می دهند. امتیازات بالاتر در FFMQ نشان دهنده میزان بالاتر هوشیاری شخصیتی است. آلفای کرونباخ برای امتیاز کل، شامل تمام ابعاد، 0.903 بود.