ترجمه مقاله تاثیر خرده لاستیک بهینه بر پارامترهای مقاومت برشی ماسه – نشریه ASCE
عنوان فارسی: | تاثیر خرده لاستیک های بهینه بر پارامترهای مقاومت برشی ماسه |
عنوان انگلیسی: | Influence of Optimized Tire Shreds on Shear Strength Parameters of Sand |
تعداد صفحات مقاله انگلیسی : 8 | تعداد صفحات ترجمه فارسی : 23 (1 صفحه رفرنس انگلیسی) |
سال انتشار : 2005 | نشریه : ASCE |
فرمت مقاله انگلیسی : pdf | فرمت ترجمه مقاله : pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش |
فونت ترجمه مقاله : بی نازنین | سایز ترجمه مقاله : 14 |
نوع مقاله : ISI | نوع نگارش : TECHNICAL PAPERS |
پایگاه : اسکوپوس | نوع ارائه مقاله : ژورنال |
ایمپکت فاکتور(IF) مجله : 3.611 در سال 2020 | شاخص H_index مجله : 63 در سال 2021 |
شاخص SJR مجله : 1.635 در سال 2020 | شناسه ISSN مجله : 1532-3641 |
شاخص Q یا Quartile (چارک) : Q1 در سال 2020 | کد محصول : 12361 |
محتوای فایل : zip | حجم فایل : 1.36Mb |
رشته و گرایش های مرتبط با این مقاله: مهندسی عمران، مهندسی پلیمر، مدیریت ساخت، سازه و پلیمریزاسیون |
مجله: مجله بین المللی ژئومکانیک - International Journal of Geomechanics |
کلمات کلیدی: لاستیکها، باریک بریدن، بازیافت، مقاومت برشی، تستهای برشی، بهینهسازی |
کلمات کلیدی انگلیسی: Tires - Shredding - Recycling - Shear strength - Shear tests - Optimization |
وضعیت ترجمه عناوین تصاویر و جداول: ترجمه شده است ✓ |
وضعیت ترجمه متون داخل تصاویر و جداول: ترجمه نشده است ☓ |
وضعیت ترجمه منابع داخل متن: ترجمه شده است ✓ |
وضعیت فرمولها و محاسبات در فایل ترجمه: ندارد ☓ |
ضمیمه: ندارد ☓ |
بیس: نیست ☓ |
مدل مفهومی: ندارد ☓ |
پرسشنامه: ندارد ☓ |
متغیر: ندارد ☓ |
فرضیه: ندارد ☓ |
رفرنس: دارای رفرنس در داخل متن و انتهای مقاله |
رفرنس در ترجمه: در داخل متن و انتهای مقاله درج شده است |
doi یا شناسه دیجیتال: https://doi.org/10.1061/(ASCE)1532-3641(2005)5:1(58) |
چکیده
مقدمه
مواد
تجهیزات آزمایش برش مستقیم
آمادهسازی نمونه
نتایج
بحث
نتیجهگیری
منابع
چکیده
این مقاله به بررسی سودمندی بهینهسازی اندازه خرده لاستیکها بر روی پارامترهای مقاومت برشی ماسه مسلح شده با خرده لاستیکهای زائد میپردازد. خاک ماسهای نسبتاً یکنواخت با خرده لاستیکهای زائد توزیعشده بهصورت تصادفی مستطیلی ترکیبشده و در 2 درجه تراکم، متراکم شده است. خرده لاستیکهای زائد بهوسیله یک کاتر ویژه در سه عرض 2، 3 و 4cm و طولهای مختلف برای هر عرض خرده لاستیک آمادهسازی شدهاند. سه درصد حجمی 15، 30 و %50 برای خرده لاستیکها انتخابشده و با ماسه جهت به دست آوردن یک مخلوط با توزیع یکنواخت ترکیبشدهاند. بهمنظور مقایسه مقاومت برشی نمونههای خرده لاستیک-ماسه مختلف، دو فرآیند تراکم برحسب وزن واحد مخلوط ماسه 15.5 و 16.8 Kn/m^3 در نظر گرفتهشدهاند. نتایج نشان میدهند که پارامترهای تأثیرگذار بر ویژگیهای مقاومت برشی مخلوطهای ماسه-خرده لاستیک شامل تنش نرمال، وزن واحد مخلوط ماسه، درصد خرده لاستیک، عرض خرده لاستیک و نسبت ابعادی خرده لاستیکها هستند. با در نظر گرفتن عرض انتخابی خرده لاستیکها، فرآیندهای تراکم، درصد خرده لاستیک و تغییرات نسبت ابعادی، امکان افزایش زاویه اصطکاک داخلی φ_1 به %113.5 یعنی φ_1=67 درجه وجود دارد. مقدار میانگین اثر تغییرات نسبت ابعادی برافزایش زاویه اصطکاک مخلوطها برای کلیه آزمایشها به میزان %25 بوده است. این مقادیر میانگین برای نمونههای کمتر و بیشتر متراکم شده حاوی نسبتهای عرضی و ابعادی مختلف به ترتیب 37.6 و %17.2 بودهاند. بر اساس بررسیها برای یک عرض مشخص خرده لاستیکهای مستطیلی، یک طول مشخص وجود دارد که موجب ایجاد بیشترین زاویه اصطکاک اولیه برای مخلوطهای خرده لاستیک-ماسه میشود. این موضوع بهعنوان کارکرد اصلی این مقاله محسوب میشود.
مواد
در این تحقیق، خاک ماسهای نسبتاً یکنواخت مورداستفاده قرارگرفته است. درصدهای مختلف خرده لاستیک، عرض خرده لاستیک و نسبتهای ابعادی متفاوت با ماسه در دو وزن واحد مخلوط ماسهای مختلف، مخلوط شده و در جعبه برشی بزرگ مورد آزمایش قرارگرفتهاند. ماسه بهتنهایی در آزمایش برش مستقیم مورد ارزیابی قرارگرفته است. توزیع اندازه دانهها بر اساس آییننامه ASTM D854-63 (1995) بهدستآمده است. شکل 1 نشاندهنده توزیع اندازه ذرات ماسه است.
چگالی ویژه ماسه بر اساس آییننامه ASTM D854-92 اندازهگیری شده است. جزئیات دیگر ماسه در جدول 1 ارائهشدهاند. لاستیکهای زائد انتخابی برای این تحقیق از شهرت بالایی برخوردار بوده که در ایران برای یک خودرو ملی تحت عنوان پیکان مورداستفاده قرارگرفتهاند. لاستیکهای زائد این تحقیق از یک دپو بزرگ، انتخاب و استفادهشدهاند. صاف بودن سطح لاستیک در میان لاستیکهای مختلف متفاوت بوده است، بااینحال بیشتر آنها دارای سطوحی صاف به دلیل استفاده بیشازحد، بودهاند. بنابراین، تلاشهایی جهت انتخاب برخی از لاستیکهای زائد با سطوح نسبتاً صاف انجام شد. یک کاتر ویژه جهت آمادهسازی خرده لاستیکها مورداستفاده قرار گرفت. شش آزمایش جهت سنجش خصوصیات مکانیکی خرده لاستیکها انجام شدند. جدول 2 نشاندهنده دادههای بهدستآمده است.
عرض خرده لاستیکها به ترتیب 2، 3 و 4cm بوده است. برای عرض 2cm، نسبتهای ابعادی به ترتیب 1،2،3،4،5،6 و 7 بودهاند. در مورد خرده لاستیکهایی با عرض 3cm، نسبتهای ابعادی 3،3.5،4 و 5 بودند. درنهایت نسبتهای ابعادی 1،2،3 و 4 برای خرده لاستیکهایی با عرض 4cm انتخاب شدند. تعداد محدودی از نسبتهای ابعادی برای خرده لاستیکهای به عرض 3cm در نظر گرفته شدند، زیرا در ابتدا این عرض در طراحی آزمایش در نظر گرفته نشده و سپس افزوده شد. عرض قالب آزمایش برش مستقیم نیز موجب محدود شدن عرضهای بیشتر مورد آزمایش میشود. شکل 2 نشاندهنده نمونههای خرده لاستیکها با نسبتهای ابعادی مختلف است.