دانلود رایگان جزوه خلاصه راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی

خلاصه و نکات مهم راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی

دانلود رایگان جزوه خلاصه و نکات مهم راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی شامل دو بخش:

  1. خلاصه راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی تالیف ایران عرضه
  2. نکات مهم راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی تالیف ایران عرضه

جزوه خلاصه و نکات راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی

دانلود رایگان کتاب راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی کد 53/5 سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:

کتاب راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی

بخشی از متن کتاب راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی

ارزشیابی توصیفی چیست؟

شیوه ای از ارزشیابی تحصیلی ــ تربیتی است که اطلاعات لازم، معتبر و مستند برای شناخت دقیق و همه جانبه فراگیران در ابعاد مختلف یادگیری، با استفاده از ابزارها و روش های مناسب مانند کارپوشه، آزمونها (با تأکید بر آزمونهای عملکردی) و مشاهدات در طول فرایند یاددهی ــ یادگیری به دست می آید؛ تا براساس آن بازخوردهای توصیفی موردنیاز برای کمک به یادگیری و یاددهی بهتر در فضای روانی و عاطفی مطلوب برای دانش آموز، معلم و اولیا حاصل آید.

اهداف ارزشیابی توصیفی

١ــ اصلاح، بهبود و ارتقای فرایند یاددهی ــ یادگیری در کلاس، مدرسه، مراکز مکمل مدرسه و خارج از آن به ویژه از طریق افزایش تعامل مؤثر و سازنده بین معلم و دانش آموز

٢ــ شناسایی و پرورش استعدادها، توانایی ها و علایق دانش آموزان با تکیه بر استعدادهای برتر هریک از آنان

٣ــ توجه و کمک به رشد متعادل و همه جانبه شخصیت دانش آموزان

٤ــ آگاه ساختن دانش آموز و اولیای وی از فرایند پیشرفت تحصیلی ــ تربیتی و جلب مشارکت آنان در بهبود عملکرد دانش آموز

٥ــ ایجاد زمینه مناسب به منظور تقویت انگیزه یادگیری و پرورش استعدادهای برتر دانش آموزان از جمله خلاقیت و نوآوری و ایجاد مهارت خودارزیابی در دانش آموزان

٦  ــ تصمیم گیری در مورد ارتقای دانش آموزان بالاتر با حصول اطمینان از میزان تحقق اهداف آموزشی  ــ تربیتی به پایه چارچوب مقررات مربوط

٧ــ تولید اطلاعات برای ارزیابی، اصلاح و تقویت برنامه ها و روش های آموزشی ــ تربیتی

نتایج مورد انتظار ارزشیابی توصیفی

– بهبود، دوام و پایداری یادگیری

– افزایش علاقه به یادگیری

– ایجاد نگرش مطلوب نسبت به مدرسه

– افزایش بهداشت روانی دانش آموزان (اعتماد به نفس ، افزایش روحیه انتقادپذیری و کاهش اضطراب و…)

– تعمیق یادگیری از طریق افزایش مشارکت دانش آموزان در فرایند یاددهی ــ یادگیری

– افزایش فرصت یادگیری از طریق مشارکت والدین در امر یاددهی و یادگیری

– رشد و توانایی مهارت خودارزیابی

– رشد مهارت خود اصلاحی و خود تنظیمی

– افزایش مشارکت دانش آموزان و والدین در فرایند ارزشیابی تحصیلی

– توجه به اهداف سطوح بالاتر حیطه شناختی

– توجه به اهداف در حیطه های غیرشناختی

صفحات مرتبط با آزمون استخدامی آموزش و پرورش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button