خلاصه و نکات مهم راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی
دانلود رایگان جزوه خلاصه و نکات مهم راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی شامل دو بخش:
- خلاصه راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی تالیف ایران عرضه
- نکات مهم راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی تالیف ایران عرضه
جزوه خلاصه و نکات راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی
دانلود رایگان کتاب راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی کد 53/5 سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:
کتاب راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی
بخشی از متن کتاب راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی
ارزشیابی توصیفی چیست؟
شیوه ای از ارزشیابی تحصیلی ــ تربیتی است که اطلاعات لازم، معتبر و مستند برای شناخت دقیق و همه جانبه فراگیران در ابعاد مختلف یادگیری، با استفاده از ابزارها و روش های مناسب مانند کارپوشه، آزمونها (با تأکید بر آزمونهای عملکردی) و مشاهدات در طول فرایند یاددهی ــ یادگیری به دست می آید؛ تا براساس آن بازخوردهای توصیفی موردنیاز برای کمک به یادگیری و یاددهی بهتر در فضای روانی و عاطفی مطلوب برای دانش آموز، معلم و اولیا حاصل آید.
اهداف ارزشیابی توصیفی
١ــ اصلاح، بهبود و ارتقای فرایند یاددهی ــ یادگیری در کلاس، مدرسه، مراکز مکمل مدرسه و خارج از آن به ویژه از طریق افزایش تعامل مؤثر و سازنده بین معلم و دانش آموز
٢ــ شناسایی و پرورش استعدادها، توانایی ها و علایق دانش آموزان با تکیه بر استعدادهای برتر هریک از آنان
٣ــ توجه و کمک به رشد متعادل و همه جانبه شخصیت دانش آموزان
٤ــ آگاه ساختن دانش آموز و اولیای وی از فرایند پیشرفت تحصیلی ــ تربیتی و جلب مشارکت آنان در بهبود عملکرد دانش آموز
٥ــ ایجاد زمینه مناسب به منظور تقویت انگیزه یادگیری و پرورش استعدادهای برتر دانش آموزان از جمله خلاقیت و نوآوری و ایجاد مهارت خودارزیابی در دانش آموزان
٦ ــ تصمیم گیری در مورد ارتقای دانش آموزان بالاتر با حصول اطمینان از میزان تحقق اهداف آموزشی ــ تربیتی به پایه چارچوب مقررات مربوط
٧ــ تولید اطلاعات برای ارزیابی، اصلاح و تقویت برنامه ها و روش های آموزشی ــ تربیتی
نتایج مورد انتظار ارزشیابی توصیفی
– بهبود، دوام و پایداری یادگیری
– افزایش علاقه به یادگیری
– ایجاد نگرش مطلوب نسبت به مدرسه
– افزایش بهداشت روانی دانش آموزان (اعتماد به نفس ، افزایش روحیه انتقادپذیری و کاهش اضطراب و…)
– تعمیق یادگیری از طریق افزایش مشارکت دانش آموزان در فرایند یاددهی ــ یادگیری
– افزایش فرصت یادگیری از طریق مشارکت والدین در امر یاددهی و یادگیری
– رشد و توانایی مهارت خودارزیابی
– رشد مهارت خود اصلاحی و خود تنظیمی
– افزایش مشارکت دانش آموزان و والدین در فرایند ارزشیابی تحصیلی
– توجه به اهداف سطوح بالاتر حیطه شناختی
– توجه به اهداف در حیطه های غیرشناختی
صفحات مرتبط با آزمون استخدامی آموزش و پرورش
- سوالات استخدامی راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی
- سوالات استخدامی سنجش و اندازه گیری پیشرفت تحصیلی
- سوالات حیطه عمومی و اختصاصی آموزش و پرورش
- منابع حیطه عمومی و اختصاصی آموزش و پرورش
- جزوات خلاصه عمومی و اختصاصی آموزش و پرورش
- سوالات حیطه تخصصی دبیری و هنرآموز
- سوالات تخصصی آموزگار ابتدایی
- سوالات تخصصی مربی پرورشی
- سوالات تخصصی مراقب سلامت
- سوالات استخدامی نیروی خدماتی
- اخبار استخدامی آموزش و پرورش
- ویدئو منابع استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲
- پادکست تحلیل منابع استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲