آشنایی با دوره کارگر عمومی لوله کش و نصاب وسایل بهداشتی سازمان فنی و حرفه ای

یکی از عمده‌ترین کارهای مهم در ساخت منازل مسکونی، ساختمان‌های اداری، مدارس، دانشگاه و … بخش تاسیسات و لوله‌کشی وسایل بهداشتی است. کارگران برای فعالیت در این بخش نیاز به تخصص و مهارت ویژه دارند. به همین منظور سازمان فنی و حرفه‌ای اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی لوله‌کشی و نصاب وسایل بهداشتی کرده است. در این دوره کلیه اصول پایه‌ای، روش‌های لوله‌کشی و نصب انواع سرویس بهداشتی به کارآموزان یاد داده می‌شود. اگر شما نیز تمایل دارید در مورد دوره مذکور بیشتر بدانید مطالب ارائه شده را تا پایان دنبال نمایید.

منظور از کارگر عمومی لوله‌ کشی و نصاب وسایل بهداشتی چیست؟

کارگر عمومی لوله‌کشی و نصب کننده سرویس‌های بهداشتی در حوزه‌ی مشاغل ساختمانی قرار می‌گیرد. این شغل شامل شایستگی‌هایی از قبیل تشخیص ابزار و سایر وسایل مورد نیاز در امور تاسیسات، نصب و راه‌اندازی انواع اتصالات و شیرآلات، مهارت در فلزکاری عمومی، حمل و نقل ابزار آلات و سایر مواد مصرفی می‌شود. به طور کلی شغل‌هایی که در این حوزه قرار می‌گیرند شامل لوله‌ کشی و نصاب وسایل بهداشتی، تاسیسات و تعمیرکار شیرآلات است. یک کارگر عمومی لوله‌‌کش و نصاب، قبل از هر کاری باید با راه‌های حفاظتی و رعایت اصول ایمنی آشنایی کامل داشته باشد.

حرفه‌ی لوله‌کشی و نصاب وسایل بهداشتی از نظر نوع مهارت و میزان تخصص به درجه 1، 2 و 3 دسته‌بندی می‌شود. یک لوله‌کش درجه 1 باید از همه‌ی مهارت‌های لازم برخوردار باشد. لوله‌کش و نصاب درجه 2 کسی است که علاوه بر داشتن تخصص و دانش لازم، در زمینه فلزکاری و جوشکاری عمومی، از عهده‌ی لوله‌کشی آب، فاضلاب و نصب انواع وسایل بهداشتی برآید. کارگر عمومی لوله‌کشی و نصاب درجه 3 نیز باید دارای توانایی‌هایی از قبیل شناخت ابزار و وسایل لوله‌کشی، آشنا با اصول و روش‌های کلی نصب و لوله‌‌کشی باشد.

معرفی دوره کارگر عمومی لوله‌ کشی و نصاب وسایل بهداشتی

این دوره یکی از دوره‌های آموزشی پرطرفدار و پرکاربرد در سازمان فنی و حرفه‌ای است. تمامی علاقه‌مندان به حرفه‌ی لوله‌کشی و نصاب وسایل بهداشتی در صورت واجد شرایط بودن، می‌توانند به صورت رایگان‌ در دوره‌های برگزار شده سازمان فنی و حرفه‌ای شرکت کنند. دوره آموزشی کارگر عمومی و نصاب وسایل بهداشتی با حضور اساتید مجرب و‌ حرفه‌ای در این زمینه برگزار می‌شود. جلسات آموزشی دوره به صورت حضوری و هر روزه قابل برگزاری است. در مواقعی که متقاضیان درخواست داشته باشند، امکان برگزاری کلاس‌ها به صورت یک روز در میان نیز وجود دارد.

شرایط و نحوه‌ی ثبت‌نام

همانند سایر دوره‌های آموزشی برگزار شده در مراکز فنی و حرفه‌ای، برای شرکت در این دوره نیز یک سری شرایط عمومی ویژه، برای داوطلبان در نظر گرفته شده است.‌ از مهم‌ترین شرایط عمومی ویژه داوطلبان،‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از سلامت جسمانی و روانی کامل
  • دارای حداقل سن 15 سال تمام (در موارد استثنا نوجوانان با شرایط سنی 12 تا 15 سال نیز در صورت ارائه رضایت‌‌نامه کتبی از والدین پذیرفته می‌شوند.)
  • دارای حداقل مدرک تحصیلی سیکل یا پایان دوره متوسطه اول

توجه: شرکت در این دوره آموزشی نیاز به هیچ گونه پیش زمینه مهارتی ندارد.

گواهی و مدرک

در پایان دوره آموزش لوله‌کشی و نصب وسایل بهداشتی،‌ از متقاضیان، آزمون مهارت‌سنجی گرفته خواهد شد و به کسانی که موفق به کسب نمره قبولی شوند، مدرک معتبر فنی و حرفه‌ای اعطا می‌شود. از کل نمره آزمون 65 درصد مربوط به مهارت‌های عملی، 25 درصد به مباحث نظری و تئوری و 10 درصد باقیمانده نیز به اخلاق حرفه‌ای کارآموزان اختصاص یافته است.

به منظور بالا بردن‌ شانس قبولی داوطلبان در آزمون، سایت ایران عرضه مجموعه کامل نمونه سوالات و جزوه‌های آموزشی دوره را به صورت فایل pdf تهیه نموده است. شرکت‌کنندگان در آزمون می‌توانند برای خرید فایل مربوطه، به سایت ایران عرضه مراجعه نموده و فایل مورد نظر خود را خریداری نمایند.

سرفصل‌ های آموزشی

در دوره آموزشی مذکور، کارآموزان با مباحث پایه‌ای و اولیه در لوله‌کشی و نصب انواع اتصالات و شیرآلات آشنا می‌شوند. در زیر به مهم‌ترین سرفصل‌های آموزشی دوره مذکور اشاره شده است.

توانایی انجام فلزکاری عمومی

یکی از مباحث مهم در حرفه‌ی لوله‌کشی، مهارت‌های مربوط به فلزکاری است. به طور کلی کارآموزان در این فصل، با انواع وسایل اندازه‌گیری، انواع سوهان، مته، دریل، قلاویز و زاویه، انواع حدیده دستی، ماشین‌های سنگ سنباده، روش‌های علامت‌گذاری قطعات مسطح، سوراخ‌کاری قطعات فلزی، روش‌های قلاویز کاری، اصول کار با ماشین‌های سنباده و … آشنا می‌شوند.

توانایی اتصال موقت و نیمه موقت قطعات

در بحث مرتبط با اتصالات، انواع آموزش‌های لازم در رابطه با اتصال موقت و نیمه موقت به کارآموزان یاد داده می‌شود. این آموزش‌ها شامل ساختار لوله‌های تلفیقی، سایز و کاربرد انواع لوله‌های تلفیقی، آشنایی با اتصالات مهره ماسوره‌ای و پرسی، آشنایی با روش‌های لوله‌کشی در لوله‌های تلفیقی، شناخت ابزار ویژه لوله‌کشی تلفیقی از جمله قیچی، لوله‌بر و اصول کالیبراتور است.

توانایی در عایق‌ بندی حرارتی و رطوبتی‌ در لوله‌ها

کارآموزان لوله‌کشی، در طول دوره آموزشی مذکور، با مباحث عایق‌بندی حرارتی و رطوبتی در لوله‌ها نیز آشنا می‌شوند. به طور کلی در این بخش، آموزش انواع روش‌های عایق‌‌کاری، شناسایی عایق‌های رطوبتی، شناخت روش‌های محافظت از تخریب سطح خارجی لوله، شناسایی اصول کلی مراقبت و حفاظت‌های ایمنی و سایر روش‌های عایق‌بندی لوله‌ها به کارآموزان داده خواهد شد.

توانایی در اجرای لوله‌ کشی سرد و‌گرم با استفاده از لوله‌های مختلف

مفهوم لوله‌‌کشی، اصول نقشه‌کشی، نقشه‌خوانی و نیز پیدا کردن مسیر لوله‌ها جزو موضوعات آموزشی در این بخش است. آشنایی با انواع شبکه لوله‌کشی (آب‌رساني، آتش‌نشانی، حرارتی و برودتی، فاضلاب و تهویه) و شناسایی اصول لوله‌کشی سرد و گرم نیز جزو سایر مباحث آموزشی در این فصل محسوب می‌شود.

توانایی در اجرای لوله‌ کشی فاضلاب و تهویه آب باران

کارآموزان در مباحث آموزشی این بخش، ابتدا با انواع فاضلاب خانگی و صنعتی و نیز انواع لوله‌های فاضلاب آشنا می‌شوند. سایر مباحث آموزشی این فصل شامل موارد زیر است:

  • آشنایی با اجزاء تاسیسات فاضلاب ساختمان از جمله سیفون، دریچه بازدید، کف خواب و کف شورها
  • شناخت انواع شیب لوله‌های فاضلاب
  • آشنایی با اصول پیاده کردن نقشه‌های لوله‌کشی
  • شناسایی اصول کلی در نصب سیستم فاضلاب
  • شناسایی اصول نصب سیستم پوش فیت

مهارت در نصب انواع شیرآلات و سایر وسایل بهداشتی

در این فصل کارآموزان مهارت و تخصص لازم را برای نصب شیرآلات و وسایل بهداشتی به دست خواهند آورد. به‌ طور کلی کارآموزان در این بخش با انواع شیرآلات و کاربرد آن‌ها، اصول نصب شیرآلات، شناخت انواع وسایل بهداشتی، چگونگی نصب وسایل بهداشتی و حدود استاندارد ارتفاع آن‌ها در محل نصب آشنا می‌شوند.

مهارت در نصب و راه‌ اندازی انواع آبگرمکن ایستاده و دیواری

از آن‌جا که نصب آبگرمکن جزو لوله‌کشی در ساختمان محسوب می‌شود، بنابراین در دوره آموزش کارگر عمومی لوله‌کشی و نصاب وسایل بهداشتی، آموزش‌های لازم در رابطه با نصب و راه‌اندازی انواع آبگرمکن به کارآموزان داده می‌شود. این آموزش‌ها شامل آشنایی با انواع آبگرمکن، شناخت ترمومتر و ترموستات، آشنایی با اصول نصب و راه‌اندازی آبگرم‌‌کن‌ها و شناخت منابع ویژه ذخیره آب گرم و لوله‌های رابط است.

مهارت در تست لوله‌ها و روش‌های نشت یابی

یکی از مراحل اساسی در پایان کار لوله‌کشی، تست و نشت‌یابی است. این کار حتما باید در پایان عملیات لوله‌کشی انجام شود. به همین منظور در این بخش آموزش‌هایی در خصوص روش‌های تست لوله، آشنایی با فشار تست لوله، شناخت وسایل تست لوله‌ و سایر روش‌های تست و نشت‌یابی به کارآموزان ارائه می‌شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با دوره های فعال سازمان فنی و حرفه ای و نحوه ثبت نام در این دوره ها میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

جمع‌بندی

دوره آموزش کارگر عمومی لوله‌کشی و نصاب وسایل بهداشتی، یکی از دوره‌های مهارتی و کاربردی است. این دوره به صورت رایگان زیر نظر اساتید مجرب، در تمامی مراکز فنی و حرفه‌ای سراسر کشور برگزار می‌شود. در طول این دوره آموزشی، کارآموزان کلیه نکات مهم و اصولی در رابطه با لوله‌کشی و نصب انواع وسایل بهداشتی و شیرآلات را فرا خواهند گرفت. در پایان دوره نیز آزمونی از داوطلبان گرفته می‌شود و به کسانی که موفق به کسب حد نصاب نمره قبولی شوند، مدرک معتبر فنی و حرفه‌ای اعطا خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا