آشنایی با دوره درودگر (نجاری) سازمان فنی و حرفه ای

امروزه استفاده از چوب در ساخت وسایل منزل و دکوراسیون داخلی بسیار زیاد شده است.‌ صنایع چوبی در ساخت انواع مبل استیل و راحتی، سرویس خواب، زیر تلویزیون، بوفه، کابینت و … کاربرد دارد. کسانی که می‌خواهند در این حوزه‌ها به فعالیت بپردازند باید آموزش‌های لازم در این زمینه را دیده و مهارت‌های ویژه‌ای را کسب نمایند. سازمان فنی و حرفه‌ای یکی از ارگان‌هایی است که دوره‌های آموزش درودگر یا همان‌ نجاری را برگزار می‌کند. تمامی افراد علاقه‌مند به نجاری می‌توانند به صورت رایگان در این کلاس‌ها شرکت کنند. اگر می‌خواهید در مورد این دوره، شرایط و نحوه ثبت‌‌نام در آن بیشتر بدانید توصیه می‌شود مطالب ارائه شده در این مقاله را تا پایان مطالعه نمایید.

درودگری چیست؟

درودگری همان نجاری است که در آن فرد با استفاده از چوب، ابزار و تکنولوژی‌های پیشرفته وسایلی را درست می‌کند. در سازمان فنی و حرفه‌ای برای آموزش هر حرفه­ای، یک سری استانداردهای آموزشی و شایستگی‌های مهارتی تعریف شده است. استانداردهای درودگری شامل روش‌های برش چوب، چسب‌کاری، چگونگی اتصال چوب، شناخت ابزار و وسایل مورد نیاز درودگری، آشنایی با انواع چوب، رعایت نکات ایمنی و اصول ارگونومی در حین کار است.‌

دانلود سوالات درودگر (نجاری)

حرفه‌ی درودگری دارای بازار کار خوبی است و به طور کلی می‌توان اذعان داشت که مشاغل حوزه صنایع چوبی در کشور ما جزو کسب و کارهای پررونق و درآمدزا محسوب می‌شوند. مشاهده کرده‌اید که در سال‌های اخیر تاسیس کارگاه‌های کوچک و بزرگ نجاری در شهرها و حتی روستاهای کوچک باعث پیشرفت هر چه بیشتر آن‌ مناطق شده است. در واقع این امر به حرفه‌ی نجاری در سطوح ملی و بین‌المللی ارزش و اعتبار خاصی می‌بخشد.

معرفی دوره درودگر سازمان فنی و حرفه‌ای

دوره درودگری یکی از دوره‌های مهارتی و عملی برگزار شده در سازمان فنی و حرفه‌ای است. این دوره آموزشی با حضور اساتید مجرب و حرفه‌ای در این زمینه برگزار می‌شود. تمامی کسانی که علاقه‌مند به این حرفه هستند می‌توانند به مراكز فني و حرفه‌ای در شهرستان محل سکونت خود مراجعه کرده و با ارائه مدارک جهت ثبت‌نام اقدام نمایند. کلاس‌های آموزشی درودگری به صورت هر روزه یا بنا به درخواست کارآموزان به شکل یک روز در میان تشکیل می‌شود.‌ در دوره آموزشی مذکور مباحث و مهارت‌های عملی مجموعا در دو سطح 1 و 2 به کارآموزان یاد داده می‌شود. از این‌رو جهت شرکت در دوره پیشرفته آن، نیاز به آموزش در دوره مقدماتی است.

شرایط و نحوه ثبت‌نام در دوره درودگر

برای شرکت در دوره‌ نجاری سازمان فنی و حرفه‌ای مانند سایر دوره‌های آموزشی برگزار شده در سازمان، داوطلبان باید از یک سری شرایط عمومی برخوردار باشند. از این‌رو در این‌ بخش به برخی از مهم‌ترین شرایط عمومی جهت شرکت در دوره آموزش درودگری اشاره شده است:

  • برخورداری از سلامت جسمانی و روانی کامل
  • دارای حداقل سن 15 سال تمام (در شرایط استثنا نوجوانان گروه سنی 12 تا 15 سال نیز با ارائه رضایت‌نامه کتبی از سوی والدینشان پذیرفته خواهند شد.)
  • دارای حداقل مدرک تحصیلی سیکل یا گواهی پایان دوره متوسطه اول

مزایای دوره درودگر سازمان فنی و حرفه‌ای

در دوره آموزشی درودگری، کارآموزان دانش و تخصص‌های لازم در رابطه با ساخت انواع وسایل چوبی را به دست می‌آورند. علاوه بر کسب مهارت‌های نجاری، کارآموزان می‌توانند با شرکت در آزمون پایان دوره و قبولی در آن، موفق به اخذ گواهی دوره نجاری از سوی سازمان شوند. مدارک اعطا شده از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای دارای اعتبار بین‌المللی و قابل ترجمه است و امکان‌ مهاجرت توسط آن به سایر کشورها وجود دارد.

به همین منظور گروه آموزشی ایران عرضه اقدام به جمع‌آوری جزوات و نمونه‌ سوالات آزمون پایان دوره نجاری سال‌های قبل سازمان فنی و حرفه‌ای، کرده است. این مجموعه به شکل پک‌های آموزشی در قالب فایل pdf تهیه شده و در صورت تمایل به خرید و پرداخت وجه درخواستی، در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

سرفصل‌های آموزشی دوره درودگر

همان طور که در بالا گفته شد آموزش‌های دوره درودگری در دو سطح مقدماتی و پیشرفته به کارآموزان ارائه می‌شود. یک نجار حرفه‌ای باید آموزش‌های ویژه در هر دو سطح را دیده باشد تا بتواند مهارت و تخصص لازم را به دست آورد. در سرفصل‌های بخش مقدماتی، اصول و نکات اولیه در مورد حرفه‌ی نجاری، آشنایی با صنعت چوب، شناخت انواع چوب مورد استفاده در نجاری، شناخت ابزار و تجهیزات ویژه نجاری و نیز مباحث مرتبط با رعایت مقررات ایمنی و حفاظتی آموزش داده خواهد شد.

در سطح پیشرفته نیز سرفصل‌های آموزشی به شرح زیر است:

  • آشنایی با انواع اتصال زوار به صفحه و روش اجرای آن
  • آشنایی با انواع اتصالات نیم، T شکل و صلیبی
  • آشنایی با انواع اتصالات گوشه‌ای مانند فاق و زبانه، دم چلچله، دوبل و فارسی
  • آشنایی با انواع پیچ و مهره‌های مخصوص نجاری
  • آشنایی با انواع زوارهای تزیینی و روش‌های تهیه آن‌ها
  • آشنایی با استانداردهای کابینت سازی
  • آشنایی با استانداردهای ساخت درب‌های چوبی
  • آشنایی با روش‌های ساخت سرویس خواب، بوفه و میز تلویزیون
  • آشنایی با ساخت انواع ادوات و آلات موسیقی مانند گیتار، سه‌تار، سنتور، ویولن و …

مهارت‌های ویژه دوره درودگری

در پایان دوره درودگری، کارآموزان مهارت‌های لازم را در رابطه با نجاری کسب خواهند کرد. برخی از مهم‌ترین مهارت‌های ویژه‌ حرفه‌ی نجاری عبارت است از:

  • مهارت در انتخاب چوب مناسب برای ساخت وسيله مورد نظر
  • مهارت در برش و مونتاژ چوب
  • مهارت در نربندی یا زوارهای چوبی مناسب
  • مهارت در نحوه بکارگیری منگه‌کوب دستی، پنوماتیکی و میخکوب
  • مهارت در استفاده از انواع اره دستی و برقی
  • مهارت در به کارگیری سوهان برقی، دستگاه اره عمود بر و دستگاه اتصال دم چلچله
  • مهارت در کاربرد دستگاه منگنه زن
  • مهارت در استفاده از دریل‌های برقی و دستی
  • مهارت در نحوه استفاده از اور فرز دستی
  • مهارت در روش درز کردن چوب

جمع ­بندی

درودگری یا نجاری جزو مشاغل صنعتی محسوب می‌شود که امروزه علاقه‌مندان زیادی به سمت این حرفه گرایش پیدا کرده‌اند. علاقه‌مندان برای فعالیت در این حرفه، نیاز به آموزش و کسب مهارت دارند. از این‌رو سازمان فنی و حرفه‌ای اقدام به برگزاری دوره‌های آموزش درودگری کرده است. این دوره زیر نظر اساتید مجرب و حرفه‌ای در زمینه‌ی درودگری به صورت رایگان برای افراد واجد شرایط برگزار می‌شود. در طول دوره دانش و مهارت‌های ویژه درودگری به کارآموزان یاد داده می‌شود.‌ در پایان دوره نیز از هنرجویان داوطلب، آزمونی گرفته خواهد شد و به کسانی که موفق به کسب حد نصاب نمره قبولی شوند مدرک معتبر فنی و حرفه‌ای در زمینه نجاری اعطا می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا