1- اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش (سیاست های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش / سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی - مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی / آیین نامه اجرایی مدارس، مصوب سال 1400 شورای عالی آموزش و پرورش)
2- روش ها و فنون تدریس (با تاکید بر محورهای: مبانی نظری تدریس و یادگیری؛ مدیریت و طراحی فعالیت های آموزشی؛ اصول و شیوه های مدیریت کلاس درس؛ مهارت های خلق موقعیت و فرصت های یادگیری؛ آشنایی با روش های تدریس مبتنی بر شناخت گرایی و سازنده گرایی با رویکرد تحولی؛ راهبردهای یاددهی و یادگیری؛ مهارت های اساسی مورد نیاز معلم پیش از تدریس، حین تدریس، پس از تدریس؛ مدل ها و الگوهای تدریس (تذکر: در شغل تربیت بدنی به جای روش ها و فنون تدریس ماده امتحانی حیطه اختصاصی، روش تدریس تربیت بدنی خواهد بود.) منبع امتحانی کتاب راهنمای معلم تربیت بدنی دوره متوسطه اول و دوم است.)
3- روانشناسی تربیتی (با تاکید بر محورهای: کاربرد نظریه های یادگیری در کلاس؛ کاربرد نظریه های هوش، تفکر، خلاقیت و استعداد در کلاس؛ کاربرد نظریه های انگیزش و هیجان در آموزش؛ کاربرد نظریه های تحولی در آموزش؛ شناخت تفاوتهای فردی در یادگیری؛ تعاریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط / کتاب مسئولیت و سازندگی، نویسنده:علی صفایی حائری فصل های (2 - 3 - 4 - 10)
4- سنجش و اندازه گیری پیشرفت تحصیلی (با تاکید بر محور: تعریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط، سنجش مشاهده ای؛ سنجش عملکردی، سنجش عاطفی؛ سنجش رفتاری، سنجش تکوینی؛ پوشه کار)