ترجمه مقاله شکل گیری علوم فلسفه و تاریخ - نشریه الزویر

ترجمه مقاله شکل گیری علوم فلسفه و تاریخ - نشریه الزویر
قیمت خرید این محصول
۶۵,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله انگلیسی
عنوان فارسی
شکل گیری علوم فلسفه و تاریخ
عنوان انگلیسی
History and philosophy of science takes form
صفحات مقاله فارسی
25
صفحات مقاله انگلیسی
8
سال انتشار
2022
رفرنس
دارای رفرنس در داخل متن و انتهای مقاله
نشریه
الزویر - Elsevier
فرمت مقاله انگلیسی
pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش
فرمت ترجمه مقاله
pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش
فونت ترجمه مقاله
بی نازنین
سایز ترجمه مقاله
14
نوع مقاله
ISI
نوع نگارش
مقالات پژوهشی (تحقیقاتی)
نوع ارائه مقاله
ژورنال
پایگاه
اسکوپوس
ایمپکت فاکتور(IF) مجله
1.537 در سال 2021
شاخص H_index مجله
41 در سال 2022
شاخص SJR مجله
0.514 در سال 2021
شناسه ISSN مجله
0039-3681
شاخص Q یا Quartile (چارک)
Q1 در سال 2021
کد محصول
13074
وضعیت ترجمه عناوین تصاویر و جداول
ندارد ☓
وضعیت ترجمه متون داخل تصاویر و جداول
ندارد ☓
وضعیت ترجمه منابع داخل متن
به صورت انگلیسی درج شده است ✓
وضعیت فرمولها و محاسبات در فایل ترجمه
ندارد ☓
ضمیمه
ندارد ☓
بیس
نیست ☓
مدل مفهومی
ندارد ☓
پرسشنامه
ندارد ☓
متغیر
ندارد ☓
فرضیه
ندارد ☓
رفرنس در ترجمه
در انتهای مقاله درج شده است
رشته و گرایش های مرتبط با این مقاله
تاریخ - فلسفه
مجله
Studies in History and Philosophy of Science
کلمات کلیدی
HPS - مطالعات علمی - بوخدال - کالینگوود - ویتگنشتاین - دانشگاه ملبورن - دانشگاه کمبریج
کلمات کلیدی انگلیسی
HPS - Science studies - Buchdahl - Collingwood - Wittgenstein - University of Melbourne - Cambridge University
doi یا شناسه دیجیتال
https://doi.org/10.1016/j.shpsa.2022.04.001
فهرست مطالب
چکیده

1-تئوری و روش در ملبورن

2-از علم تاریخ تا تاریخ و فلسفه علم

3-منادیان HPS در ملبورن و کمبریج

4-نتیجه‌گیری

منابع

تصاویر فایل ورد ترجمه مقاله (جهت بزرگنمایی روی عکس کلیک نمایید)
   
فایل پاورپوینت این مقاله
در کنار ترجمه مقاله، فایل پاورپوینت این مقاله نیز ایجاد شده و در این محصول قرار داده شده است که پس از خریداری به همراه ترجمه قابل دانلود خواهد بود. تعداد اسلایدهای این پاورپوینت 17 می باشد و آماده ارائه در دانشگاه یا سایر سمینارها است.
فایل خلاصه ترجمه
در صورتی که نیاز به خلاصه ای از متن ترجمه این مقاله دارید، می توانید از فایل خلاصه ترجمه استفاده نمایید که به این محصول اضافه شده است. خلاصه ترجمه این مقاله در 6 صفحه در فایل word انجام شده و داخل بسته قرار گرفته است.
نمونه چکیده ترجمه متن فارسی
چکیده
در طی صدسال گذشته، قدرت آمیزه‌ای از تاریخ و فلسفه علم (HPS) فراز و نشیب زیادی داشته است درحالیکه درطول این مدت چندین فرم بخود گرفته است و آثار مختلفی برجای گذاشته است. در دهه 1940 و دهه 1950 فیلسوفی بنام Gerd Buchdahl (گرد بوخدال) و همکارانش در ملبورن، استرالیا، نسخه برجسته روشمندی از HPS گردآوری کردند و در مطالعات خود با تاریخدانان عمومی، از آثار فلسفی R.G. Collingwood (ر.ج کالینگوود) و Ludwig Wittgenstein (لودویگ ویتگنشتاین) استفاده نمودند. بوخدال بعدها سعی کرد این مفهوم پیشگام را در دانشگاه کمبریج جستجو کند، او در آنجا سرپرستی یک مرکز جدید HPS را برعهده داشت. برای درک کیفیت و ابعاد مُد ابتکاری کندوکاو، درک اکولوژی اطلاعاتی که در یک جامعه مستعمراتی مهاجرنشین دوردست نمایان شده است ضرورت دارد، موقعیتی با بهره‌وری حاشیه‌ای که در آن، انجمنها و اتحادیه‌های پیش‌بینی نشده میتوانستند برای محققان مهاجری مثل بوخدال مجوز بگیرند. به همین منظور، این مقاله شجره‌نامه بفراموشی سپرده شدۀ روابط تاریخ و فلسفه و علم را نادیده میگیرد و بنابراین هویت شناختی گذشتۀ نادیده گرفته شدۀ HPS را افشا کرده و ابزاری برای تجسم مجدد آن در آینده پیشنهاد میدهد.
1-تئوری و روش در ملبورن
گرد بوخدال که در یک خانواده یهودی مرفه در ماینز آلمان پس از جنگ جهانی اول پرورش یافته بود، مدرک مهندسی خود را دریافت کرد گرچه او اوقات فراغتش را به مطالعه آثار رنه دکارت، امانوئل کانت و سایر فلاسفه سپری کرده بود. در دوره تحصیلش در 1933 تصمیم گرفت با برادر جوانش Hans، یک نوجوان زیرک در فیزیک نظری، به انگلستان بگریزد. گرد در لندن بعنوان مهندس شهرساز مشغول کار شد درحالیکه هانس با دینگل در مرکز UCL به مطالعه نسبیت عام پرداخت . اما در 1940 این دو برادر همراه با سایر پناهنده‌های گریخته از آلمان نازی دستگیر شدند و با کشتی (Dunera) دونرا به استرالیا تبعید شدند. دو هزار تبعیدشده یا بیشتر بطورغیرمتتظره وقتی در سیدنی از کشتی پیاده میشدند در مسیر خود به یک اردوگاه پناهندگان در(Hay) های جایی دورافتاده در والز جنوبی جدید، و بعدها در مورد برادران بوخدال، به تاتورا در ویکتوریای شمالی، مورد استقبال قرار گرفتند.
برادران بوخدال و سایرین در اینجا یک دانشگاه بومی تاسیس کردند و به تعلیم صدها فرد پناهنده مشابه پرداختند – "پسران کشتی دونرا" که با این نام شناخته میشدند – بعدها به رهبران اندیشمند استرالیا، امریکای شمالی و بریتانیا تبدیل شدند . در مدت یکی دوسال، هانس تدریس فیزیک در دانشگاه تاسمانیا را آغاز کرد و گرد بعنوان مهندس شهرساز در ملبورن شروع به کار کرد حتی وقتی درصدد بود با تعجیل در کلاسهای فلسفه دانشگاه ثبت نام کند.
در دهه 1940 به باور یک ژورنالیست مارکسیست بنام گوت (1961، صفحه 32)، دانشگاه ملبورن همچنان محلی برای افراد ثروتمند محسوب میشد. انجمن مناظره و صنف کارگری که به دو حزب فابیان و کمونیست تقسیم شده بودند بسیار فعال بودند و یک کادر از دانشجویان متعلق به حزب کمونیست استرالیا بصورت توطئه‌آمیز (صفحه 24) با چند بلوک از پردیس دانشگاه دیدار کردند. شاعر کاتولیک شدیداً ضدکمونیستی و با افکار سیاسی مبهم بنام وینست باکلی (1983) اکثر تعالیم هنرهای آماتوری و دورازدسترس را پایه‌گذاری کرد و گردهمایی بدوی (صفحه 58) انجمنهای غالب فعالان چپگرا را محکوم نمود. باکلی بر این افسانه نوستالژیک اظهار تاسف کرد که ملبورن در دهه 1940 بستر داغ اندیشه سازنده پیشرونده کاوشگر بوده است. ولی درحقیقت اینطور نبود (صفحه 59). اما مرکز فلسفه، این دانشجوی جوان رشته ادبیات انگلیسی را شیفته خود ساخت. فلاسفه تحت رهبری یکسری از طرفداران کاریزماتیک ویتگنشتاین، در حرفه خود بصورت پیچیده و با پیچیدگی حرفه‌ای با نرمی گربه‌صفتانه و منفعت‌طلبی افراطی نمایان شدند (صفحه 58). از بین دانشجویان فلسفه، ثبات و قاطعیت افراد مجرب دونرا، کسانی مثل باکلی را تحت تاثیر قرار داده بودند.

بدون دیدگاه