ترجمه مقاله تئوری داده بنیاد

ترجمه مقاله تئوری داده بنیاد
قیمت خرید این محصول
۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله انگلیسی
عنوان فارسی
تئوری داده بنیاد
عنوان انگلیسی
Grounded theory
صفحات مقاله فارسی
20
صفحات مقاله انگلیسی
8
سال انتشار
2015
رفرنس
دارای رفرنس در داخل متن و انتهای مقاله
فرمت مقاله انگلیسی
pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش
فرمت ترجمه مقاله
pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش
فونت ترجمه مقاله
بی نازنین
سایز ترجمه مقاله
14
نوع ارائه مقاله
ژورنال
کد محصول
12561
وضعیت ترجمه عناوین تصاویر و جداول
ترجمه شده است ✓
وضعیت ترجمه متون داخل تصاویر و جداول
ترجمه شده است ✓
وضعیت ترجمه منابع داخل متن
ترجمه و درج شده است ✓
وضعیت فرمولها و محاسبات در فایل ترجمه
ندارد ☓
ضمیمه
ندارد ☓
بیس
نیست ☓
مدل مفهومی
ندارد ☓
پرسشنامه
ندارد ☓
متغیر
ندارد ☓
فرضیه
ندارد ☓
رفرنس در ترجمه
در انتهای مقاله درج شده است
رشته و گرایش های مرتبط با این مقاله
مدیریت - مدیریت خدمات بهداشتی درمانی - تحقیق در عملیات
مجله
Nursing Standard
کلمات کلیدی
نظریه داده بنیاد - تحقیقات پرستاری - روش شناسی تحقیق - تحقیق کیفی - تولید نظریه
کلمات کلیدی انگلیسی
Grounded theory - nursing research - research methodology - qualitative research - theory generation
doi یا شناسه دیجیتال
https://doi.org/10.7748/ns.29.35.32.e9568
فهرست مطالب
چکیده
تولید نظریه
نظریه‌ای بر پایه تحقیق تجربی
جمع‌آوری نظام‌مند داده‌ها و تحلیل‌کردن آنها
ماهیت پویای نظریه داده بنیاد
بهره‌گیری از نظریه داده‌بنیاد
مروری بر ادبیات موضوع
تائیدیه اخلاقی برای مطالعات مبتنی بر نظریه داده
روش‌های گردآوری داده
نمونه‌گیری
تحلیل، کدگذاری و ارائه نظریه
انواع نظریه در نظریه داده‌بنیاد
نتیجه‌گیری
منابع
تصاویر فایل ورد ترجمه مقاله (جهت بزرگنمایی روی عکس کلیک نمایید)
       
نمونه چکیده ترجمه متن فارسی
چکیده
نظریه داده‌بنیاد یک روش تحقیقِ معروف در حوزه مراقبت سلامت و علوم اجتماعی است. این مقاله تلاش می‌کند تا روش‌شناسی نظریه داده‌بنیاد و عناصر اصلی آن را با استفاده از مثال‌هایی از مطالعات انتشاریافته معرفی کند تا کاربرد عملی نظریه داده‌بنیاد را به نمایش بگذارد. هدف از این مقاله آن است که نظریه‌ داده‌بنیاد را برای محققین کم‌تجربه پرستاری معرفی کند تا بدانند که این نظریه چیست، چه زمانی می‌توان از آن استفاده کرد، چرا آنها به این نظریه نیاز دارند و چگونه می‌توانند از آن بهره ببرند. در نهایت این مقاله باید به محققین پرستاری کمک کند که تصمیم بگیرند آیا نظریه داده‌بنیاد روشی مناسب برای انجام تحقیقات آنها است و اینکه کیفیت هر نوع مقاله‌ای که بر اساس نظریه داده‌بنیاد نوشته شده، تا چه میزان است.

 

نظریه داده بنیاد به روش تحقیق محبوبی برای محققین در حوزه مراقبت سلامت و علوم اجتماعی بخصوص برای پرستاران و قابله‌ها تبدیل شده است (گلینگ 2011، دنس‌کمب 2014). برای محققین پرستاری که آشنایی کمی با روش‌شناسی تحقیق کیفی دارند، نظریه داده‌بنیاد یکی از روش‌هایی است که می‌توانند مدنظر قرار دهند.

دشوار است که تعریف قطعی از نظریه داده‌بنیاد ارائه داد. چند روش برای تعریف‌کردن این نظریه تا کنون امتحان شده است (گلیزر و اشتراوس 1967، اشتراوس و کوربین 1990، لارک 2005، چارماز 2006). تعاریف متعدد حاکی از آن است که چطور روش‌شناسی این نظریه در طول زمان تغییر کرده است (ماز 2013). با این حال، 3 اصل اساسی وجود دارد که نظریه داده‌بنیاد را از دیگر روش‌های تحقیق متمایز می‌کند (دنس‌کمب 2014). این 3 صال عبارتند از 1) تولید نظریه، ظهور یک نظریه در تحقیقات تجربی با تاکید بر کار میدانی یا تحقیقاتِ عملی واقعی؛ 2) جمع‌آوری نظام‌مند و تحلیل‌کردن داده‌ها با استفاده از نمونه‌گیری نظری و3) تحلیل قیاسی مداوم (کادر یک).

 

نظریه‌ای بر پایه تحقیق تجربی
اصطلاح نظریه داده‌بنیاد برای ارجاع به روشی به کار می‌رود که در آن، نظریه از طریق جمع‌آوری داده‌های تحقیق بیرون می‌آید یا توجیه می‌شود. برخلاف آزمودن نظریه، در نظریه داده‌بنیاد هیچ ایده‌ای وجود ندارد که از پیش ‌تعیین ‌شده باشد. نظریه در حین فرآیند تحقیق تولید و به کمک خود اثبات می‌شود. بنابراین نظریه داده‌بنیاد برای حوزه‌هایی مناسب است که پیش از این مورد بررسی قرار نگرفته‌اند یا جایی که تحقیقات موجود، کاستی‌های زیادی دارند و یک دیدگاه جدید مدنظر است (شرایبر و استرن 2001). از نظریه داده‌بنیاد در مقیاس گسترده، به ویژه در پرستاری استفاده شده است. چون این نظریه ابزاری برای کشف و توضیح رفتار اجتماعی انسان و روانشناسی او در اختیار قرار می‌دهد (ماز، 2013).

 

همچنین نظریه داده‌بنیاد نسبت به دیگر روش‌های کیفی از جهت جستجو برای توضیحِ یک پدیده متفاوت است و بیشتر به دنبال ارائه توضیحی از موضوع است (دنس کمب 2014). تمرکز در اینجا بر کسبِ فهمی است از آنچه روی می‌دهد تا بدین ترتیب چراغ راهِ پروژه‌های تحقیقاتی آتی در حوزه مراقبت سلامت باشد. آن دسته پژوهشگران پرستاری که علاقمند هستند بدانند چرا چیزی به شکلی که می‌بینیم، اتفاق می‌افتد به سوی این نوع روش‌شناسی جذب می‌شوند. این روش‌شناسی یک چارچوب توضیحی برای موضوع مورد بررسی در اختیار قرار می‌دهد.

 

یک مطالعه بر مبنای نظریه داده‌بنیاد توسط جف و تیلور (2014) اقدام به سنجش تجربه پرستارانِ یک بخش درمانی پس از معرفی برنامه‌ای جهت ارتقای ریکاوری بیماران بعد از عمل جراحی روده-معده کرد. نویسندگان با هدفی وسیع شروع کردند. داده‌ها از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته جمع‌آوری شد. این داده‌ها نشان داد که پراکندگی در کاربستِ پروتکل لازم جهت ارتقای ریکاوری پس از عمل جراحی دیده می‌شود. پرستاران حاضر در این مطالعه با موقعیت خاص موجود در حین اجرای درمان خود را سازگار نمودند. مراقبت از بیمار تحت تاثیر دیگر بخش‌ها و همکاران پزشکی و علائمِ ریکاوری فردی برای هر بیمار بود. همین امر ماهیتِ داده‌بنیاد این نظریه را نشان می‌دهد که چارچوبی توضیحی برای رفتار اجتماعی توصیف‌شده توسط پرستاران را در این مطالعه به نمایش گذاشت.


بدون دیدگاه