ترجمه مقاله نقش ضروری ارتباطات 6G با چشم انداز صنعت 4.0
- مبلغ: ۸۶,۰۰۰ تومان
ترجمه مقاله پایداری توسعه شهری، تعدیل ساختار صنعتی و کارایی کاربری زمین
- مبلغ: ۹۱,۰۰۰ تومان
بررسی مقالات
رهبری خدمتگذار
اصطلاح "رهبری خدمتگزار" توسط Robert K. Greenleaf (1970) ابداع شد که رهبران خدمتگذار را به عنوان افرادی نام میبرد که نیازهای دیگران را اولویت اول خود قرار میدهند. رهبران خدمتگزار به گونهای خدمت میکنند که نیازهای کارکنان خود را بالاتر از نیازهای خود در اولویت قرار دهند، به دنبال کنندگان خود در شناخت توامندیهای کامل خود کمک میکنند و آنها را برای انجام کار توانمند میسازند (Liden و همکاران، 2014). از نظر Greenleaf، کمال مطلوب رهبری خدمتگزار این است که افراد با تلاش یک رهبر خدمتگزار سالمتر، قویتر، مستقلتر شوند و خودشان تمایل بیشتری برای خدمت به دیگران داشته باشند. اگرچه رهبران خدمتگزار در درجه اول به عنوان مباشر برای کارکنان خود عمل میکنند، همچنین با نشان دادن مسئولیت نامحدود خود برای یک گروه کاملاً خاص مرتبط با جامعه و با القاء دیگران برای همکاری مشترک در جهت رسیدن به یک هدف مشترک، برای خدمت به یک جامعه گستردهتر تلاش میکنند (Searle و Barbuto، 2011).
Greenleaf (1970) یک بررسی مفهومی از رهبری خدمتگزار را ارائه داد که در مورد چند ویژگی رهبر خدمتگزار بطور مختصر بحث کرده است که به افراد کمک میکند تا بدانند برای اینکه رهبر خدمتگزار کارآمدی باشند، چه ویژگیها یا خصوصیاتی باید داشته باشند. با این حال، این خصوصیات سازماندهی نشده و منفصل به نظر میآیند و در نتیجه درک آنها کار دشواری است. Jill W. Graham (1991) اولین کسی بود که تلاش کرد تا رهبری خدمتگزار را بطور دقیق تعریف کند و فروتنی ، قدرت رابطه، استقلال، رشد اخلاقی دنبال کنندگان و تقلید از جهت گیری خدمات رهبران را به عنوان ویژگی برجسته آن برشمرد. وی در ادامه ، با تمرکز بر تشویق به پیشرفت فکری و مهارتی و بهبود ظرفیت استدلال اخلاقی، تفاوت بین رهبری تحول گرا و رهبری خدمتگزار را مشخص کرد. پس از آن، Larry C. Spears (1995) مجموعهای از ده ویژگی رهبر خدمتگزار را بر اساس کارهای Greenleaf توضیح داد. خلاصه این ویژگیها از این قرار است: توجه کردن، همدلی، بهبود بخشی، آگاهی، ترغیب، مفهوم سازی، دوراندیشی، نظارت، تعهد به پیشرفت مردم و جامعه سازی. این ویژگیها برای پیشرفت رهبران خدمتگزار ضروری هستند. اگرچه این کار جامعی نیست، اما برای آنچه رهبری خدمتگزار را توصیف میکند، نزدیکترین بازنمایی از یک چارچوب بیان شده را فراهم میکند و بنابراین به تعیین مرحله برای تحقیقات تجربی سیستماتیک در مورد این عنوان کمک میکند (Barbuto و Wheeler، 2006). دسته بندی دیگری از ویژگیهای رهبری خدمتگزار توسط Russell و Stone (2002) با مطرح کردن یک مدل ساختاری فرضی از رهبری خدمتگزار ارائه شد. آنها 20 ویژگی متمایز مرتبط با رهبری خدمتگزار را از مقالات شناسایی کرده و آنها را به دو دسته طبقه بندی کردند: ویژگیهای عملکردی و ویژگیهای همراه.
علی رغم اینکه برخی کارهای مفهومی در نشریات دانشگاهی منتشر شدهاند، اما آزمایشات تجربی هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند (Brown و Bryant، 2015). رهبری خدمتگزار ، تا اوایل دهه 2000 زیاد مورد توجه محققان دانشگاهی قرار نگرفت (Liden و همکاران، 2014). عدم وجود یک دامنه نظری و معیار مناسب، مانع از آزمایش تجربی شده است (Barbuto و Wheeler، 2006). میتوان استدلال کرد که این پدیده به عنوان یک ساختار ماندنی، هنوز هم یک پدیده طفره آمیز و توسعه نیافته است. به همین دلایل، Brown و Bryant (2015) خواستار توسعه نظریه رهبری خدمتگزار از طریق ایجاد اجماع، شواهد تجربی و پیشرفت نظری چند سطحی بودند. "برای افزایش شفافیت این ساختار، لازم است که تحقیقات تجربی بیشتری در مورد رهبری خدمتگزار در چندین سطح تحلیل انجام شود" (Brown و Bryant، 2015، ص 18). به عنوان اولین قدم، ابزارهای معتبر و مناسبی از نظر روان سنجی برای اندازه گیری ساختار رهبری خدمتگزار در زمینهها و فرهنگهای مختلف لازم است.