تلفن: ۰۴۱۴۲۲۷۳۷۸۱
تلفن: ۰۹۲۱۶۴۲۶۳۸۴

ترجمه مقاله تاثیر طراحی لرزه ای بر تونل های سنگی – نشریه الزویر

عنوان فارسی: تاثیر طراحی لرزه ای بر تونل های سنگی - تاریخچه های موردی
عنوان انگلیسی: Impact of seismic design on tunnels in rock – Case histories
تعداد صفحات مقاله انگلیسی : 9 تعداد صفحات ترجمه فارسی : 17
سال انتشار : 2017 نشریه : الزویر - Elsevier
فرمت مقاله انگلیسی : pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش فرمت ترجمه مقاله : pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش
فونت ترجمه مقاله : بی نازنین سایز ترجمه مقاله : 14
نوع مقاله : ISI نوع نگارش : مقاله مروری (Review Article)
پایگاه : اسکوپوس نوع ارائه مقاله : ژورنال
ایمپکت فاکتور(IF) مجله : 2.638 در سال 2019 شاخص H_index مجله : 9 در سال 2020
شاخص SJR مجله : 0.666 در سال 2019 شناسه ISSN مجله : 2467-9674
شاخص Q یا Quartile (چارک) : Q2 در سال 2019 کد محصول : 11142
محتوای فایل : zip حجم فایل : 6.80Mb
رشته و گرایش های مرتبط با این مقاله: مهندسی عمران، سازه، زلزله
مجله: فضای زیرزمینی - Underground Space
دانشگاه: اوکلند، ایالات متحده آمریکا
کلمات کلیدی: تونل، تونل ها، طراحی لرزه ای، تاثیر زلزله، پوشش تونل، پشتیبانی زمینی
کلمات کلیدی انگلیسی: Tunnel - Tunnels - Seismic design - Earthquake impact - Tunnel lining - Ground support
وضعیت ترجمه عناوین تصاویر: ترجمه شده است ✓
وضعیت ترجمه متون داخل تصاویر : ترجمه شده است ✓
وضعیت ترجمه منابع داخل متن: به صورت عدد درج شده است ✓
ضمیمه: ندارد ☓
بیس: نیست ☓
مدل مفهومی: ندارد ☓
پرسشنامه: ندارد ☓
متغیر: ندارد ☓
رفرنس: دارای رفرنس در داخل متن و انتهای مقاله
رفرنس در ترجمه: در انتهای مقاله درج شده است
doi یا شناسه دیجیتال: https://doi.org/10.1016/j.undsp.2017.03.004
ترجمه این مقاله با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. ترجمه به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.
فهرست مطالب

چکیده

معرفی

تاثیر زلزله بر روی تونل‌ها

حرکات زمین

جابجایی‌های گسل

طراحی لرزه‌ای تونل‌ها

پشتیبانی(تکیه گاه) زمینی

پوشش نهایی

تاریخچه ی موردی

حفاری متعارف

طراحی مسیر تونل درامانارد - منطقه ی گسلی مادرید جدید

خروجی سد - بزرگی 6.5 در 0.1 کیلومتر ، بزرگی 7.5 در 2 کیلومتر

راه‌حل فرم بسته

راه‌حل عددی

مقایسه ی نتایج

حفاری TBM

تونل حمل و نقل - زلزله منطقه ای

نتایج

نمونه متن انگلیسی

Abstract

The tunnel industry has considered that tunnels, especially tunnels in rock, are naturally resistant to earthquake action, including faulting, shaking, deflection and ground failure. As the number of case histories of tunnels subject to earthquake action has increased, the industry has started to recognize that, although tunnels in rock have good resistance against earthquakes generating peak ground accelerations (PGA) lower than 0.5 g, it is important to include the dynamic forces and displacements generated by seismic ground motions in the design process to obtain a more reliable design. These additional earthquake forces impact the final design, potentially requiring changes to the ground support and additional reinforcement of the concrete lining, as illustrated by case histories presented in this paper.

Introduction

The tunnel industry considered that tunnels were naturally resistant to earthquake action for many years, as they did not experience the same high levels of shaking as surface structures. This perception was supported by the relative good historic performance of tunnels and underground structures, especially of tunnels in rock, during large earthquakes. Dowding and Rozen (1978) presented one of the first compilations of damage to rock tunnels due to earthquake shaking. They collected information on 71 tunnels and compared their behavior with estimated peak ground accelerations (PGAs) and peak ground velocities (PGVs).

Conclusions

This brief review of literature and review of specific case histories the author has been involved in indicate that tunnels in rock generally are capable of withstanding moderate earthquake events without the need to modify their designs. However, to increase the reliability of the tunnel structure and to accommodate larger events at closer distances, it is necessary to consider the effect of the dynamic loads generated by earthquakes.

نمونه متن ترجمه

چکیده

صنعت تونل در نظر گرفته‌است که تونل‌ها، به ویژه تونل‌ها ی ساخته شده در سنگ، به طور طبیعی در برابر زلزله، از جمله گسل، لرزش، خمش و شکست زمین مقاوم هستند. با افزایش تعداد موارد تاریخچه ی تونل‌های در معرض زلزله، صنعت شروع به درک این موضوع کرده‌است که اگرچه تونل‌های ساخته شده در سنگ مقاومت خوبی در برابر زلزله ی تولید کننده شتاب‌های بیشینه زمین (‏PGA)‏ کمتر از ۰.۵ g دارند، اما این موضوع مهم است که نیروهای دینامیکی و جابجایی‌های ایجاد شده توسط حرکات لرزه‌ای زمین را در فرآیند طراحی در نظر بگیریم تا طراحی قابل‌اطمینان‌تر بدست آوریم. همانطور که در تاریخچه موارد ارایه‌شده در این مقاله نشان‌داده شده‌است، این نیروهای زلزله اضافی طراحی نهایی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند که به طور بالقوه نیازمند تغییر در پشتیبانی(تکیه گاه) زمین و تقویت اضافی پوشش بتنی است.

کلمات کلیدی: تونل، تونل ها، طراحی لرزه ای، تاثیر زلزله، پوشش تونل، پشتیبانی زمینی

معرفی

صنعت تونل معتقد است که تونل‌ها به طور طبیعی برای سال‌های زیادی در برابر زلزله مقاوم بوده‌اند چون آن‌ها سطوح بالایی از لرزش را به عنوان سازه‌های سطحی تجربه نکرده اند. این درک توسط عملکرد تاریخی نسبتا خوب تونل‌ها و سازه‌های زیرزمینی، به ویژه تونل‌های ساخته شده در سنگ، در طول زمین‌لرزه‌های بزرگ پشتیبانی(تکیه گاه) می‌شد. داودینگ و روزن (‏۱۹۷۸)‏یکی از اولین تجهیزات خسارت به تونل‌های سنگی در اثر زمین‌لرزه را معرفی کردند. آن‌ها اطلاعات مربوط به ۷۱ تونل را جمع‌آوری کرده و رفتار آن‌ها را با شتاب‌های اوج زمینی (‏PGAs)‏و سرعت‌های اوج زمین (‏PGV)‏مقایسه کردند.

نتایج

این مرور کوتاه از متون و بررسی سوابق موردی خاص نویسنده نشان می‌دهد که تونل‌های ساخته شده در سنگ ها عموما قادر به ایستادگی در برابر زلزله متوسط بدون نیاز به اصلاح طرح‌های خود هستند. با این حال، برای افزایش قابلیت اطمینان سازه ی تونل و تطبیق حوادث بزرگ‌تر در فواصل نزدیک‌تر، لازم است اثر بارهای دینامیکی ایجاد شده توسط زلزله در نظر گرفته شود.

تصاویر فایل ورد ترجمه مقاله (جهت بزرگنمایی روی عکس کلیک نمایید)

11142-IranArze     11142-IranArze1     11142-IranArze2