ترجمه مقاله استعاره های مفهومی و طرح های تصویری سازمان اجتماعی باستان – نشریه تیلور و فرانسیس

عنوان فارسی: | تعبیر سازمان اجتماعی باستان: استعاره های مفهومی و طرح های تصویری |
عنوان انگلیسی: | Interpreting Ancient Social Organization: Conceptual Metaphors and Image Schemas |
تعداد صفحات مقاله انگلیسی : 34 | تعداد صفحات ترجمه فارسی : 40 |
سال انتشار : 2015 | نشریه : تیلور و فرانسیس - Taylor & Francis |
فرمت مقاله انگلیسی : PDF | فرمت ترجمه مقاله : ورد تایپ شده |
کد محصول : 6042 | رفرنس : دارد |
محتوای فایل : zip | حجم فایل : 2.10Mb |
رشته های مرتبط با این مقاله: تاریخ |
گرایش های مرتبط با این مقاله: باستان شناسی |
مجله: مجله باستان شناسی، آگاهی و فرهنگ |
دانشگاه: باستان شناسی شرق، کمبریج، بریتانیا |
کلمات کلیدی: استعاره مفهومی، طرح تصویری، دینامیک نیرو، سازمان اجتماعی، مفاهیم اجتماعی |
وضعیت ترجمه عناوین تصاویر و جداول: ترجمه نشده است |
وضعیت ترجمه متون داخل تصاویر و جداول: ترجمه شده است |
مقدمه
مفاهیم جامعه
استعاره های مفهومی
یک استعاره برای سازمان های مدرن
استفاده از استعاره برای ساختاربندی سازمان ها
استعاره ها برای جامعه باستانی
سومر: مردم گله هستند
مایای کلاسیک: مردم ذرت هستند
طرح سازنده استعاره
طرح تصویری
طرح های دینامیک نیرو
بسط دینامیک نیرو فراتر از تعاملات فیزیکی
تشکیل استعاره ها از سازمان اجتماعی
مرحله صفر: تشکیل طرحواره گله گوسفند
مرحله 1. تشکیل توده انسانی
مرحله 2: فعالسازی مسئله حکومت
مرحله 3. تشکیل طرحواره حکومت از مسئله حکومت
مرحله 4. ارتباط طرح گله گوسفند با مسئله حکومت
استعاره های یک طرفه بین حوزه ها
طرح های فرهنگی برای نیرو: مسئله مایا
استفاده از طرح در تعبیر و تفسیر باستان شناسی
محدودیت ها و رقابت از سوی مفاهیم دیگر
نتیجه گیری
This article outlines an approach that archaeologists can use to predict a widespread family of concepts about social organization in past societies. Such concepts are all ultimately conceptual metaphors: people map their experiences in other domains onto their society, to reason about social order. The Sumerians used the experience of sheepherding to understand their KINGS AS SHEPHERDS and PEOPLE AS FLOCKS; the Maya understood PEOPLE AS CORN and their RULERS AS RAIN GODS. These concepts share an image schema derived ultimately from the experience of applying force to physical objects. This image schema is universal. Archaeologists can use it to predict parallel concepts of social organization in other societies, using commonly-recovered material remains. The theory of conceptual metaphor also suggests there is a minimum size of communities in which such concepts might develop.
این مقاله یک رویکرد را مطرح می کند که باستان شناسان می توانند از آن برای پیش بینی یک خانواده گسترده از مفاهیم در مورد سازمان اجتماعی در جوامع گذشته استفاده کنند. این مفاهیم همگی در نهایت استعاره های مفهومی هستند: مردم تجارب خود را در سایر حوزه های اجتماع خود می نگارند، تا در مورد نظم اجتماعی استدلال بیاورند. سومریان از تجربه چوپانی برای درک پادشاهان خود به عنوان چوپانان و مردم به عنوان گله استفاده کردند؛ قوم مایا مردم را به عنوان ذرت و حاکمان خود را به عنوان باران خدایی قلمداد می کردند. این مفاهیم یک طرح تصویری مشترک را ایجاد می کنند که در نهایت از تجربه استفاده از نیرو برای اشیاء فیزیکی مشتق می شود. این طرح تصویری جهانی است. باستان شناسان می توانند از آن برای پیش بینی مفاهیم موازی سازمان اجتماعی در سایر جوامع استفاده کنند. نظریه استعاره مفهومی همچنین بیان می کند که تعداد اندکی از جوامع وجود دارند که در آنها این مفاهیم ممکن است ایجاد شوند.