تاریخچه بانک قرض الحسنه مهر ایران
با هدف گسترش معارف و مبانی شرع مبین اسلام و فرهنگ قرض الحسنه و تعمیق هر چه بیشتر این سنت حسنه در جامعه، بویژه احیای مطلوب مبانی اقتصادی اسلامی در نظام بانکی کشور، تأسیس بانک قرض الحسنه مهر ایران مورد نظر قرار گرفت. با توجه به تصمیم دولت نهم مبنی بر تأسیس بانک قرض الحسنه مهر ایران به منظور تحقق اصل مهرورزی و عدالت محوری و برقراری عدالت اجتماعی و اقتصادی و تلاش در راستای خدمت به بندگان خدا از طریق رفع نیازهای اقشار کم درآمد جامعه، ضرورت تأسیس این بانک بعنوان یک پروژه ملی که آحاد ملت ایران را شامل می شود، مدنظر قرار گرفت و زمینه جلب همکاری مشارکت آنان جهت توفیق در این اقدام مبارک به نحو مطلوب فراهم گردید.
بانک قرض الحسنه مهر ایران با سرمایه اولیه ۱۵ هزار میلیارد ریال و با مشارکت بانکهای دولتی توسط ریاست محترم جمهوری وقت در مورخ ۱۳۸۶/۰۹/۲۲ افتتاح و با گسترش و توزیع موزون شعب خود در سراسر کشور آغاز به کار کرده است. بانک قرض الحسنه مهرایران باصدور مجوز رسمی بانک مرکزی ج.ا.ا. در تاریخ ۱۳۸۷/۰۶/۰۶ و براساس برنامه های تدوین شده، ضمن انجام امور مربوطه به اعطای تسهیلات قرض الحسنه در ارتباط با فعالیتهای حساب قرض الحسنه جاری و بانکداری الکترونیکی اقدام می نماید .
بانک قرض الحسنه مهر ایران در بدو امر با ۲۰۰۰ واحد بانکی متشکل از ۳۰۰ شعبه واگذاری از بانکهای سهامدار و ۱۷۰۰ واحد بانکی ( باجه) مستقر در شعب بانکهای سهامدار شروع به کار نمود . که پس از تشکیل ساختار و سازمان این بانک به دلیل توسعه کیفیت شعب بانکی کلیه شعب آن بانک به صورت مستقل شروع به کار نمود که هم اکنون با بیش از ۵۲۲ شعبه فعال به صورت Online در حال فعالیت هستند.
هیأت مدیره بانک قرض الحسنه مهر ایران
- دکتر سید سعید شمسی نژاد (مدیرعامل و عضو هیأت مدیره – عضو اجرایی)
- عیسی امامی (رئیس هیأت مدیره – عضو غیر اجرایی)
- محمدرضا محمودپناه (نایب رئیس هیأت مدیره – عضو غیر اجرایی)
- حمیدرضا توسلی (عضو هیأت مدیره – عضو اجرایی)
- مصطفی ازگلی (عضو هیأت مدیره – عضو غیر اجرایی)
مدیران عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران از ابتدا تا به امروز
نام و نام خانوادگی | تاریخ شروع خدمت | تاریخ پایان خدمت |
دکتر غلامرضا فتحعلی | آذر ۱۴۰۳ | …. |
دکتر سید سعید شمسی نژاد | آذر ۱۴۰۰ | آذر ۱۴۰۳ |
دکتر مرتضی اکبری | شهریور ۱۳۹۵ | آذر ۱۴۰۰ |
سیامک دولتی | اسفند ۱۳۹۳ | مرداد ۱۳۹۵ |
اسماعیل للـه گانی | مهر ۱۳۹۳ | اسفند ۱۳۹۳ |
غلامرضا مصطفی پور | مهر ۱۳۸۶ | مهر ۱۳۹۳ |
اعضای سابق هیأت مدیره بانک قرض الحسنه مهر ایران
بهمن مسگرها – محمد ابراهیم منصور خاکی – داریوش بذری – اسماعیل صابری – محمد حیدرزاده – ساسان گلباز – فیروز عالم باقری – محمد الیاسی – سعید ملک پور – حسین موفقی اردستانی – محمد تقی صمدی – تیمور غفاری – مصطفی پرتوافکنان – سلیمان توکلی – حسن تلیکانی – ناصر سیف الهی
عملکرد بانک قرض الحسنه مهر ایران (تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۳)
تعداد شعب فعال | 511 شعبه |
تعداد شهرستان دارای شعبه | 337 شهرستان |
تعداد خودپردازهای فعال (ATM) | 1479 دستگاه |
تعداد پایانه فروشگاهی (POS) | 610420 دستگاه |
تعداد حسابهای قرض الحسنه | 25.505.681 فقره |
تعداد مشتریان | 17.870.425 نفر |
نسبت مطالبات به کل تسهیلات اعطا شده | 0.52 درصد (بهترین عملکرد در شبکه بانکی) |
نسبت کفایت سرمایه | 9.76 درصد |
اهداف بانک قرض الحسنه مهر ایران
بانک قرض الحسنه مهر ایران با قصد خیر و با نیت تأمین نقدینگی و رفع نیازهای ضروری اشخاص حقیقی و حمایت از نیازمندان و پرداخت تسهیلات به اشخاص حقوقی که در امور خیریه فعالیت دارند ایجاد و یکی از نهادهای پولی و مالی کشور است که در راستای حرکت به سوی عملیات بانکداری اسلامی تشکیل شده است .
۱- بهبود شاخص های عملکردی مالی کشور در زمینه عقد قرض الحسنه
۲- فرهنگ سازی سنت پسندیده قرض الحسنه
۳- استفاده از فن آوری اطلاعات و پیاده سازی بانکداری الکترونیکی
۴- استقرار سیستم مدیریت دانش و تبدیل بانک به یک سازمان پیشرو
۵- مدیریت بهینه منابع انسانی شامل
الف: بکارگیری نیروی کارآمد ، متخصص و ماهر
ب: آموزش و ارتقاء دانش و مهارت کارکنان
۶- تنوع در ارائه خدمات بانکی
وظایف بانک قرض الحسنه مهر ایران
بانک در اجرای اهداف خود با رعایت قوانین و مقررات جاری می تواند نسبت به تصدی امور زیر اقدام نماید :
۱- افتتاح انواع حسابهای قرض الحسنه پس انداز جاری و نگهداری وجوه مربوطه (ریالی و ارزی) برای اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیر دولتی و صدور انواع کارت های بانکی قرض الحسنه
۲- تصدی عاملیت وجوه اداره شده امانی و اعطای تسهیلات قرض الحسنه به اشخاص واجد شرایط
۳- قبول انواع سپرده های قرض الحسنه و صدور گواهی قبوض مربوطه
۴- تحصیل قرض الحسنه از داخل یا خارج از کشور با رعایت قوانین و مقررات مربوطه
۵- نقل و انتقال وجوه ارزی و ریالی و ارایه هرگونه خدمات بانکی
۶- صدور انواع چک های بانکی، تضمینی و غیره و پذیرش انواع چک های تضمینی صادره توسط سایر بانکها
۷- ارائه خدمات پذیره نویسی و انجام کلیه عملیات راجع به آن
۸- اجاره دادن صندوق امانات ، قبول امانات، نگهداری سهام و هرگونه اوراق بهادار و سایر اشیاء و اموال
۹- ارائه انواع خدمات قرض الحسنه بانکی در چهار چوب قوانین و مقررات مربوطه
۱۰- افتتاح انواع حساب های بانکی قرض الحسنه به نام خود نزد بانکها و مؤسسات در داخل و خارج از کشور
۱۱- قبول سپرده قرض الحسنه مسکوکات طلا و اعطای وام قرض الحسنه مسکوک با رعایت قوانین و مقررات مربوطه
۱۲- قبول و انجام وظایف مربوط به قبول وکالت، نظارت، تولیت، نمایندگی، اداره امور مربوط به اموال اشخاص
۱۳- قبول نمایندگی مؤسسات پولی و یا بانکی که به موجب قانون تشکیل شده یا بشوند
۱۴- ارائه خدمات مدیریت نقدی برای مشتریان از قبیل خدمات حقوق و دستمزد ، خدمات پرداخت مالیات ، حساب متمرکز و کارتهای بانکی طبق مقررات جاری کشور و سایر خدمات مشابه
۱۵- تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه
تفاوت بانک قرض الحسنه و صندوق قرض الحسنه
بانک قرض الحسنه
- شکل گیری و عملکرد تحت نظارت بانک مرکزی
- نظم و وضوح زمان پرداخت وام بدون نیاز به قرعه کشی
- عدم نیاز و وابستگی به افراد دیگر برای تشکیل حساب و دریافت وام
صندوق قرض الحسنه
- شکل گرفته در نهادهای سنتی و بر اساس روابط شخصی و خانوادگی
- تعیین نوبت وام بر اساس قرعه کشی
- نیاز به جمع شدن افراد مختلف برای جمع شدن پول و پرداخت وام
افتخارات بانک قرض الحسنه مهر ایران
– سومین بانک اسلامی برتر جهان و اولین بانک ایران در سال ۲۰۱۸ به انتخاب بنکر (banker)
– برنده جایزه نخبه اقتصادی جهان اسلام در سال 2019 به انتخاب سازمان همکاری اسلامی
منشور اخلاقی بانک قرض الحسنه مهر ایران
- تلاش جهت اعتلای نام بانک به عنوان نمونه منحصر به فرد بانکداری قرض الحسنه
- اعتقاد راسخ به اصل مشتری مداری، تکریم ارباب رجوع و رضایت مندی مشتریان بعنوان یکی از اصلی ترین رسالت های بانک
- ترویج فرهنگ خداپسندانه قرض الحسنه و جذب همکاری آحاد جامعه در توسعه و فراگیری نمودن امور مرتبط با قرض الحسنه
- پرداخت تسهیلات قرض الحسنه جهت رفع نیازهای مردم با پرهیز از هرگونه تبعیض و بی عدالتی
- شناخت کامل از اهداف بانک و انجام وظایف محوله به بهترین نحو ممکن
- برخورداری از انضباط اجتماعی و اقتصادی، مسئولیت پذیری، رازداری، امانتداری و عدم افشای اطلاعات محرمانه
- داشتن پوشش مناسب و آراستن محیط اداری با توجه به فرهنگ غنی ایرانی اسلامی
- رعایت کامل بخشنامه ها و دستورالعملهای بانک و نظام اقتصادی کشور
- استفاده از فناوری روز بانکداری الکترونیک مطابق با استانداردهای جهانی و تلاش برای بالا بردن سطح آن
- استقبال از نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده آحاد جامعه جهت ارتقاء کمی و کیفی امور